
De 996-generatie van de Porsche 911 kon nooit rekenen op zoveel liefde als de andere generaties, ondanks zijn vele talenten. Porsche weet dit van het Elfje met de spiegelei-koplampen. ‘De Type 996 wordt ten onrechte overschaduwd door de andere 911-reeksen’, zei Alexander Fabig van Porsche. Om de 996 te eren, is er nu deze Porsche 911 Classic Club.
Fabig is de baas van de klassieker- en individualiseringsdivisie van het bedrijf. Samen met de Porsche Club of America is hij verantwoordelijk voor deze Porsche 911 Classic Club. Het is een volledig gerestaureerde 996 die nu is voorzien van meer vermogen en meer spoiler.
Project Grey, zoals de auto intern bekendstond, begon zijn leven als een 911 Carrera uit 1998. De liefhebbers vonden hem geparkeerd bij een dealer in Columbia, ‘verwaarloosd en in slechte staat’. Ze vlogen de auto naar de werkplaats van Porsche Classic in Duitsland voor een tweede leven.
De auto werd volledig gestript
Zoals bij al deze Porsche-fabrieksrestauraties werd de auto tot aan de basis gestript en werd de carrosserie opnieuw opgebouwd en versterkt. De originele Carrera-aandrijflijn werd weggegooid ten gunste van iets heel bijzonders: de motor en versnellingsbak van een 996.2 GT3.
De atmosferische (en watergekoelde) 3,6-liter boxermotor uit die GT3 produceert 381 pk bij 8.200 tpm. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 0-100-tijd van de Porsche 911 Classic Club zit onder de 4,5 seconden. IJzig traag naar moderne Porsche-normen, maar in de zogenaamde ‘echte wereld’? Ja, nog steeds enorm snel.
Deze Porsche 911 Classic Club krijgt ook het onderstel van de 996.2 GT3 – inclusief koolstof-keramisch remspul. Aan de buitenkant zijn de grootste visuele aanwijzingen het dak met een heel subtiele double bubble (zodat gehelmde racers comfortabel kunnen zitten) en de lekkere ducktail-achterspoiler. Deze ducktail is een knipoog naar de racers uit de jaren zeventig. Naar verluidt komt hij ook weer naar de 911 van de huidige generatie.
Er is maar één Porsche 911 Classic Club
De auto is grijs met racestrepen voor nog wat extra pk’s. De Fuchs-velgen mogen niet ontbreken. Er is pepita (of houndstooth) leer, wat mooie stiksels en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Muziek tijdens het rijden blijft belangrijk. Oh, en de auto krijgt een badge met nummer 001/001. Porsche bouwde een mule voor topsnelheidtests en proefritten, maar demonteerde deze later om de exclusiviteit van deze Porsche 911 Classic Club te waarborgen.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear




Nieuwe stickeropties voor Porsche 911 Dakar verwijzen naar rijke rallyverleden



Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?


Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt de meest verfijnde circuit-911 aller tijden?


Kijk hoe klassieke Porsches door het stof gaan tijdens de Safari Classic Rally


Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment



De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


De Porsche Panamericana is de opa van de nieuwe 911 Dakar



Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden


Kooptip: Deze bijzondere Porsche 944 6×6 moet een serieus bedrag opleveren



Nieuwe stickeropties voor Porsche 911 Dakar verwijzen naar rijke rallyverleden



Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?


Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit


Chris Harris in de Porsche-hemel


Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen


Restauratie van schaalmodellen is fascinerend


Bus verliest Porsche 911 op de A10


Porsche 911 GT3 crasht met 246 km/u



Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3



Deze Chevrolet Camaro heeft een volledig koolstofvezel koets en ruim 650 pk



Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


Deze oude Mercedes 280 SE heeft een moderne AMG-V8 (en een handbak)


De Renault 5 bestaat een halve eeuw: hoe rijdt deze elektrische restomod?


De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging



Deze Chevrolet Camaro heeft een volledig koolstofvezel koets en ruim 650 pk


Rijden met een Dodge Charger met Hellephant-motor (1.000+ pk!)


Je zou het niet zeggen, maar in deze Kever ligt een Audi-V8 met twee turbo’s


Deze enorme 3,6-liter (!) viercilinder is eigenlijk een halve V8


Deze Corvette driftauto ruilde zijn V8 in voor een wankelmotor (800+ pk!)


Deze gerestaureerde Fiat 500 is een ode aan een Abarth die ooit zes snelheidsrecords brak



Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


Kooptip: Deze Volkswagen T2 maakt zijn eigen waterstof (en rijdt er ook op)


Deze klassieke Porsche 911T zit helemaal onder het koraal


Deze straatlegale BMW M1 ‘AHG Studie’ Procar staat te koop


Deze nieuwste Gymkhana met klassieke Subaru GL Wagon is krankzinniger dan ooit


Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop


Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring



Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione


De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed


De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up



Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer



De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht



Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Bezopen: In dit Europese land haalt iedereen gewoon rechts in


Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)


Je auto een dag van tevoren bij garage neerzetten? Misschien kun je dat beter niet doen



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Reacties