TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche 911 GT3 met Touring Package (992). In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: GT3 met Touring Package
Locatie: Trier, Duitsland
Weersomstandigheden: Warm genoeg om de wegen droog te krijgen
Hé, een GT3 zonder enorme achterspoiler
Goed gespot, dit is de Porsche 911 GT3 met Touring Package, maar je mag hem ook gewoon GT3 Touring noemen. Van voren zou je hem nog kunnen herkennen aan de volledig meegespoten voorbumper (bij de GT3 is ie deels zwart), maar achterop schittert de enorme vleugel door afwezigheid. Ook het kleine wipstaartje dat de normale GT3 onder zijn spoiler heeft, ontbreekt. In plaats daarvan komt de achterklep bij bepaalde snelheden omhoog als een actieve achterspoiler. Al met al scheelt het ruim 100 kilo downforce.
Is de Porsche 911 GT3 met Touring Package dan de ultieme auto voor een roadtrip?
Zou je wel zeggen hè, met zo’n naam? Maar nee. De GT3 Touring is letterlijk een GT3 zonder achterspoiler. Het blijft dus het meest hardcore straatmodel dat Porsche op dit moment aanbiedt. Als je in alle rust en comfort naar het zuiden van Italië wilt toeren, dan moet je ironisch genoeg dus iets van een GTS pakken of gewoon een Carrera. Of natuurlijk gewoon de Panamera, die biedt nog wat extra ruimte voor je spullen.
Maar zouden jullie het afraden?
Dat is een goede vraag. Porsche verwijderde geluidisolatie om de nodige kilo’s weg te snoepen en het onderstel kent maar twee standen: hard en nog harder. Daarnaast ontbreekt de zevende (ja, de zevende) versnelling van de handbak. Het klinkt dus als een slechte auto voor lange afstanden. Maar afzien is het dan weer niet. We hebben bijna een volle werkdag in de optionele koolstofvezel kuipstoelen gezeten en kwamen allerminst gebroken uit de auto.
Dit is geen antwoord op de vraag…
Oké, vooruit. Het is wat rumoerig in de auto en het kan comfortabeler, maar als jij een goed bochtenbuffet op je vakantiebestemming hebt, dan is het de overweging meer dan waard. Want je koopt deze Porsche 911 GT3 met Touring Package voor zijn onderstel en zijn fenomenale motor. Weinig auto’s betrekken je zo erg bij het rijden als de GT3 en de motor klimt tot 9.000 toeren per minuut. Een beetje gemak inleveren voor het plezier dat je op een bergweg kunt beleven, is het meer dan waard. Voor het betere bochtenwerk is het een fantastische auto.
Wat is de korte conclusie over de Porsche 911 GT3 met Touring Package?
Is de Porsche 911 GT3 met Touring Package een auto ontwikkeld voor een roadtrip of als ultieme daily driver? Nee. Het is de GT3 die we uitgebreid behandeld hebben en uitstekend hebben bevonden, maar dan met iets minder downforce. Daar merk je overigens onder de 100 km/u helemaal niets van, meent Porsche. Handig om te weten is dat de GT3 Touring niet met rolkooi te krijgen is, maar verder gelijk is aan de normale GT3. Ook de prijs is ongeveer hetzelfde. Een handbak of PDK-automaat kosten ongeveer ook net zo veel. Een lastige keuze, wat ons betreft.
Lees onze volledige rijtest van de Porsche 911 GT3 met Touring Package in TopGear Magazine 194 – vanaf 22 juli in de winkel.
Hard boner for you heeft op 19 november 2021 geschreven:
Wat ik ongelofelijk vind is dat Porsche 911 de motorligging in al die jaren nog steeds niet heeft aangepast naar een mid-engine sportscar. Iedereen met een beetje autokennis weet dat de grip enorm zal verbeteren wanneer dit probleem eindelijk eens word verholpen! De 718 is geen poor man`s Porsche maar de betere keus hier.
adrianus heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Kunnen jullie aangeven of de ronde tij op de ring is vergeleken met gt3 992 met de spoiler die is 6,59 min
Maar van de touring gt3 992 lees uberhaupt nog geen ronde tijden van?