
Zou je graag in de Le Mans-versie van de Porsche 911 rijden maar is 24 uur wel érg lang voor je? Dat treft: als je 951.000 euro hebt slingeren, dan kun je deze Porsche 911 GT3 R Rennsport kopen. Het is de 911 voor Le Mans, maar dan als kek verzamelobject. Porsche bouwt slechts 77 exemplaren van deze auto en je mag er alleen maar mee het circuit op.
De normale Porsche 911 GT3 R moet zich houden aan de regeltjes van de FIA, maar omdat dit een geinig verzamelobject is dat niet met FIA-races mag meedoen én niet op de openbare weg mag, had Porsche vrijbrief om hier iets spectaculairs van te maken. We durven te stellen dat ze zich redelijk hebben ingehouden in Stuttgart: het vermogen is nu 620 in plaats van 565 pk en de auto is iets lichter.
Meer herrie, meer topsnelheid
De toerenbegrenzer van de 4,2-liter zescilinder boxermotor grijpt pas bij 9.400 tpm in en hij schijnt net wat lekkerder te klinken. Het merk levert wel twee dempers mee voor circuits met een decibellimiet. Porsche deed naar eigen zeggen maar kleine ingrepen aan de sequentiële zesbak. De bak komt het meest overeen met de verhoudingen die worden gebruikt op Daytona. Alleen de topsnelheid is 20 km/u hoger.
Ook de koets van de Porsche 911 GT3 R Rennsport is gewijzigd. De buitenspiegels zijn vervangen door digitale exemplaren en de neus is aerodynamisch geoptimaliseerd. De achterspoiler is geïnspireerd op de Brumos Porsche 935/77. Hierin reed onder andere Nederlander Toine Hezemans de 24 Uur van Daytona in 1978. Je mag kiezen uit zeven basiskleuren (waaronder Ruby Red als optie) en daarop nog drie designs.
Eén reactie op “De Porsche 911 GT3 R Rennsport is een Le Mans-racer die jij kunt kopen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

En op deze manier elke keer weer een andere project op te zetten, boert Porsche zeer goed op financieel vlak. Te weten dat ze de 911 blijven uitmelken !!!.