Over dingen gesproken die over het algemeen makkelijk zijn: op de bank zitten. Ontspannen brunchen met vrienden. Uitslapen. In het konijnenhol van Wikipedia vallen en eindigen met lezen over Chinese peddelvissen. Dat laatste hoorden we van een vriend.

Maar op geen enkele manier, door enige vorm van verbeelding, perceptie of zelfs realiteit, zou je langeafstandsracen ooit gemakkelijk kunnen noemen. Niet voor niets dat ze het in het Engels endurance racing noemen – het draait om uithoudingsvermogen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de nieuwe Porsche 911 GT3 R zich niet zozeer lijkt te concentreren op sneller gaan, maar meer op het welzijn van de coureurs.

Voortborduren op een succesvol model

De ‘oude’ Porsche 911 GT3 R was al een behoorlijk krachtig ding – overwinningen op de 24 Uur van Daytona, Spa en de Nürburgring worden niet bepaald in je schoot geworpen. De snelheid was dus al min of meer in orde. Maar om als eerste te finishen, moet je eerst finishen. Dus de aerodynamica van de nieuwe auto is stabieler, de slijtage van de banden is minder en de vermogensband is breder.

Deze aanpassingen betekenen niet meer snelheid in de rechte lijn, maar constantere prestaties die makkelijker zijn vol te houden voor de coureurs. En zo zou de Porsche 911 GT3 R, over 24 uur gezien, toch sneller moeten zijn. Maar omdat ‘het nieuwe ding’ altijd iets leukere specificaties moet hebben, stopt Porsche 50 pk extra in de nieuwe langeafstandsracer.

En vanaf daar gaat het gewoon verder: het ABS is herzien voor nog minder kans op blokkerende wielen, en daarmee een langere levensduur van de banden. Het display is beter afleesbaar, de stoel is ergonomischer, het veiligheidsharnas is gemakkelijker aan en uit te trekken (goed voor coureurwissels), de koplampen zijn nu in principe schijnwerpers om de last van de lange nachtvlucht te verlichten.

Specificaties Porsche 911 GT3 R (992)

Natuurlijk zal de nieuwe op 992 gebaseerde GT3 R nog steeds snel zijn. De Porsche 911 GT3 R weegt slechts 1.250 kilo dankzij het gebruik van body van aluminium-staalcomposieten en een hoop koolstofvezel. Het gewicht kan nog iets toenemen (vanwege de Balance of Performance-regels), maar de nieuwe 4,2-liter zescilinder boxermotor met 565 pk zal daar weinig moeite mee hebben.

Om dit soort kracht op de wielen te krijgen, is een sequentiële zesversnellingsbak nodig, met een koolstofkoppeling (met drie platen) en een instelbaar mechanisch sperdifferentieel, terwijl aluminium remklauwen (zespots voor, vierpots achter) het geweld allemaal weer beteugelen.

De Porsche 911 GT3 R heeft ‘slechts’ 18-inch wielen

Uiteraard is de ophanging volledig instelbaar en hebben de 18-inch wielen een centrale wielmoer. Het blijft immers racen. Grappig trouwens dat de remmen geen groter onderkomen behoeven dan 18-inchers. Je kunt je afvragen of straatauto’s wel écht zulke grote velgen nodig hebben.

Lees ook: Porsche en Red Bull brengen statement naar buiten over samenwerking in de F1

In ieder geval is de Porsche 911 GT3 R van de 992-generatie vanaf begin volgend jaar klaar om in actie te komen, wat toevallig het eerste jaar is dat GT3-racewagens in aanmerking komen voor deelname aan de 24 Uur van Le Mans. Dus, heeft iemand een slordige half miljoen te leen? We betalen het terug, beloofd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)