
Ooit afgevraagd bij welke auto je het meest bijdraagt aan de feestcommissie als je een krabbeltje zet bij de dealer? We kunnen alvast verklappen dat het in de meeste gevallen de auto’s uit het hogere segment zijn waar de meeste marges gepakt worden, wat best logisch is. Als we niet kijken naar productieauto’s, vermoeden we dat de Bugatti La Voiture Noire van 11 miljoen euro de meest winstgevende auto ter wereld is, maar voor nu kijken we naar auto’s die gewoon in respectabele aantallen uit de fabriek rollen.
Hoewel de nieuwe 911 slechts 11 procent van de totale Porsche-verkopen voor zijn rekening neemt, mag de Elf zijn naam zetten achter 30 procent van de totale omzet, zo meldt Bloomberg. Volgens Michael Dean, analist voor Bloomberg Intelligence, harkt Porsche vooral veel geld binnen met opties als keramische remmen. Ook zouden snellere versies, die een stuk meer kosten voor de consument, niet veel duurder zijn om te produceren.
De wereldwijde verkopen van Porsche stegen in 2018 met 3 procent terwijl de verkopen van de 911 stegen met 10 procent. Met 256.255 nieuwe auto’s overstijgen de verkoopcijfers die van Bentley, Ferrari, Aston Martin en Lamborghini bij elkaar. De winst van de 911 is hard nodig om te compenseren voor de enorme investering die Porsche maakte in de nieuwe Taycan. De Taycan zou in 2023 pas winstgevend zijn, vermoedt Bloomberg.
De meest winstgevende auto’s van andere merken
Ferrari, heer en meester in het creëren van schaarste en het oppompen van winsten, haalt slechts 17 procent omzet uit de nieuwe F8 Tributo, terwijl die auto goed is voor de helft van de verkopen. Voor Mercedes zijn de GLE en GLS prima broodwinners. Samen vormen ze slechts 9 procent van het verkoopvolume, maar 24 procent van de omzet. De X5 is slechts verantwoordelijk voor 7 procent van BMW’s verkoopstatistiek, maar voor 16 procent van de verdiensten.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Als ik die tienduizenden GLE & GLS zie staan op een vliegveld bij Bremen zie ik ze geen winst opleveren.
Heel mooi maar niet voor de gewone werkende mens, spijtig genoeg