
Ooit afgevraagd bij welke auto je het meest bijdraagt aan de feestcommissie als je een krabbeltje zet bij de dealer? We kunnen alvast verklappen dat het in de meeste gevallen de auto’s uit het hogere segment zijn waar de meeste marges gepakt worden, wat best logisch is. Als we niet kijken naar productieauto’s, vermoeden we dat de Bugatti La Voiture Noire van 11 miljoen euro de meest winstgevende auto ter wereld is, maar voor nu kijken we naar auto’s die gewoon in respectabele aantallen uit de fabriek rollen.
Hoewel de nieuwe 911 slechts 11 procent van de totale Porsche-verkopen voor zijn rekening neemt, mag de Elf zijn naam zetten achter 30 procent van de totale omzet, zo meldt Bloomberg. Volgens Michael Dean, analist voor Bloomberg Intelligence, harkt Porsche vooral veel geld binnen met opties als keramische remmen. Ook zouden snellere versies, die een stuk meer kosten voor de consument, niet veel duurder zijn om te produceren.
De wereldwijde verkopen van Porsche stegen in 2018 met 3 procent terwijl de verkopen van de 911 stegen met 10 procent. Met 256.255 nieuwe auto’s overstijgen de verkoopcijfers die van Bentley, Ferrari, Aston Martin en Lamborghini bij elkaar. De winst van de 911 is hard nodig om te compenseren voor de enorme investering die Porsche maakte in de nieuwe Taycan. De Taycan zou in 2023 pas winstgevend zijn, vermoedt Bloomberg.
De meest winstgevende auto’s van andere merken
Ferrari, heer en meester in het creëren van schaarste en het oppompen van winsten, haalt slechts 17 procent omzet uit de nieuwe F8 Tributo, terwijl die auto goed is voor de helft van de verkopen. Voor Mercedes zijn de GLE en GLS prima broodwinners. Samen vormen ze slechts 9 procent van het verkoopvolume, maar 24 procent van de omzet. De X5 is slechts verantwoordelijk voor 7 procent van BMW’s verkoopstatistiek, maar voor 16 procent van de verdiensten.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Als ik die tienduizenden GLE & GLS zie staan op een vliegveld bij Bremen zie ik ze geen winst opleveren.
Heel mooi maar niet voor de gewone werkende mens, spijtig genoeg