Porsche 911 is de meest winstgevende auto

Het Elfje is de margepakker van 2019

Porsche 911 Carrera Bovenaanzicht
Porsche 911 Carrera en Cabriolet 2019
Porsche 911 Carrera 2019
Porsche 911 Carrera 2019
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2019
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2019
Porsche 911 Carrera Bovenaanzicht
Porsche 911 Carrera en Cabriolet 2019
Porsche 911 Carrera 2019
Porsche 911 Carrera 2019
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2019
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2019

Ooit afgevraagd bij welke auto je het meest bijdraagt aan de feestcommissie als je een krabbeltje zet bij de dealer? We kunnen alvast verklappen dat het in de meeste gevallen de auto’s uit het hogere segment zijn waar de meeste marges gepakt worden, wat best logisch is. Als we niet kijken naar productieauto’s, vermoeden we dat de Bugatti La Voiture Noire  van 11 miljoen euro de meest winstgevende auto ter wereld is, maar voor nu kijken we naar auto’s die gewoon in respectabele aantallen uit de fabriek rollen.

Hoewel de nieuwe 911 slechts 11 procent van de totale Porsche-verkopen voor zijn rekening neemt, mag de Elf zijn naam zetten achter 30 procent van de totale omzet, zo meldt Bloomberg. Volgens Michael Dean, analist voor Bloomberg Intelligence, harkt Porsche vooral veel geld binnen met opties als keramische remmen. Ook zouden snellere versies, die een stuk meer kosten voor de consument, niet veel duurder zijn om te produceren.

De wereldwijde verkopen van Porsche stegen in 2018 met 3 procent terwijl de verkopen van de 911 stegen met 10 procent. Met 256.255 nieuwe auto’s overstijgen de verkoopcijfers die van Bentley, Ferrari, Aston Martin en Lamborghini bij elkaar. De winst van de 911 is hard nodig om te compenseren voor de enorme investering die Porsche maakte in de nieuwe Taycan. De Taycan zou in 2023 pas winstgevend zijn, vermoedt Bloomberg.

De meest winstgevende auto’s van andere merken

Ferrari, heer en meester in het creëren van schaarste en het oppompen van winsten, haalt slechts 17 procent omzet uit de nieuwe F8 Tributo, terwijl die auto goed is voor de helft van de verkopen. Voor Mercedes zijn de GLE en GLS prima broodwinners. Samen vormen ze slechts 9 procent van het verkoopvolume, maar 24 procent van de omzet. De X5 is slechts verantwoordelijk voor 7 procent van BMW’s verkoopstatistiek, maar voor 16 procent van de verdiensten.

Reacties
  1. meneerbergsma zegt op 14 september 2019 om 20:23:

    Als ik die tienduizenden GLE & GLS zie staan op een vliegveld bij Bremen zie ik ze geen winst opleveren.

  2. George Charles zegt op 13 september 2019 om 23:39:

    Heel mooi maar niet voor de gewone werkende mens, spijtig genoeg

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws