Dit is een Porsche 911. Echt. Lastig om te bevatten? We leggen het even uit. Ergens in de jaren zestig gingen geruchten dat de Amerikaanse overheid een totaalverbod ging leggen op cabrio’s. Porsche wilde dit gedoe voor zijn en overwoog een halve cabrio. Je kent het idee nu als de 911 Targa.

De klanten van Porsche-dealer John von Neumann wilden toch graag de Californische zon op hun bol voelen en volledig open zitten. Dus John klopte aan bij Nuccio Bertone. De ontwerper was wel te porren voor een Porsche-avontuurtje.

Een kaal 911-chassis ging van Zuffenhausen naar Turijn waar Bertone aan het werk ging. Negen maanden later onthulde hij de Porsche 911 Spyder. Van de 911 was weinig over. Inspiratie kwam vooral van de Fiat 850 Spider en zelfs het interieur was volledig op de schop gegaan.

De ontvangst van de Porsche 911 Spyder door Bertone

De Porsche 911 Spyder door Bertone werd in 1966 aan het publiek getoond op de Autosalon van Genève. Porsche zelf liet dat jaar de 911 Targa zien. Hoewel mensen geïnteresseerd waren, plaatste niemand een bestelling. Het bleef bij één exemplaar.

John von Neumann haalde zijn schouders op, importeerde de Bertone-911 naar Amerika en hield hem voor zichzelf. In 1987 kocht een verzamelaar de auto en liet ‘m van rood naar zwart spuiten. Het crème-interieur werd beige. De 2,0-liter boxermotor is in de loop der jaren opgeleukt naar S-specificaties, waardoor de boxermotor nu zo’n 160 pk produceert. De auto wisselde in 1990 en 1993 nog een keer van eigenaar.

Nu veilt Gooding & Company de auto aan de hoogste bieder. Het is de enige Bertone 911 Spyder ooit gebouwd. Neem dus maar een flinke cheque mee. Het veilingshuis verwacht dat de auto tussen de 600.000 en 860.000 euro opbrengt.

Foto’s: Mathieu Heurtault

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)