Het is precies 50 jaar geleden dat de technologische naald naar een plek wees, waar hij nog nooit eerder heen wees. Op 9 april 1969 maakte de Concorde haar eerste vlucht en zette de deur open voor supersonische commerciële luchtvaart. En in dezelfde maand, op de grond, begon Porsche aan de ontwikkeling van de eerste Porsche 917.

Twee iconen

Dezelfde Concorde maakte in totaal 438 vluchten en zette een ongelofelijk record neer. De Concorde had de capaciteiten om twee keer zo snel te gaan als het geluid met Mach 2,04. Dat is 2.180 km/u. Een ongelofelijk knap – zeker voor 50 jaar geleden. Ondertussen, op de grond, had je de vederlichte Porsche 917 van 850 kilo.

De monsterlijke 12-cilinder zat enkele centimeters achter het hoofd van de bestuurder. Met zijn glibberige koetswerk domineerde de racer het langeafstandsracen. De Porsche 917 stormde door door de knik op de Mulsanne Straight tijdens de 24 Uur van Le Mans met een snelheid van 354 km/u.

Wisselen van baan?

Als je nagaat dat ze totaal geen rekening hielden met de veiligheid, is het allemaal heel angstaanjagend. Het was ook de auto die de eerste Le Mans-overwinning greep voor Porsche tijdens de race van 1970. Richard Attwood kwam als eerste over de finish. Recent nam hij zijn oude bedrijfsauto mee om de Concorde en zijn kapitein, Tim Orchard, te ontmoeten.

Tim Orchard is de gedeeld wereldrecordhouder voor de kortste vlucht tussen New York en Londen. De tijd? Een miezerige 2 uur en 52 minuten. Ze besloten om van stoel te wisselen en verhalen te delen over hun epische machines. We hebben van slechtere spreekbeurten gehoord.

Kijk gerust rond, neem je tijd, en laat ons weten wat jouw favoriete icoon is van deze twee: de Porsche 917 of de Concorde.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie