Het is officieel: de FIA bevestigt een hypercar-klasse voor Le Mans vanaf het jaar 2020. High performance hybride auto’s zullen meedoen aan het World Endurance Championship, waar de 24 Uur van Le Mans onderdeel van is.

De onbetaalbare LMP1-klasse, die bestaat uit auto’s gemaakt van unobtanium, aan elkaar gelijmd met de spuug van eenhoorns, moet ruimte maken voor een klasse met ‘redelijker budgetten’. Elk team krijgt per seizoen een budgetrestrictie van 20 miljoen euro voor twee auto’s.

‘De regels moeten deelnemers motiveren auto’s te maken die lijken op de productieauto’s, zegt Vincent Beaumesnil, ACO Sport Director. En om heel specifiek te zijn: de auto’s moeten een rondetijd van 3 minuten en 22 seconden kunnen halen in de kwalificatie en 3 minuten en 27 seconden tijdens de race.

Specificaties van de Hypercar-klasse

Elke auto weegt 1.040 kilo. Op de vooras zit een elektromotor van 50 kilo die 272 pk genereert. De batterij weegt slechts 70 kilo. De verbrandingsmotor moet 700 pk produceren en weegt niet meer dan 180 kilo. Het totaalvermogen van de auto’s in de hypercar-klasse is dus nét geen 1.000 pk.

Om de boel zo spannend mogelijk te maken, werkt de klasse met strafgewichten om prestaties te nivelleren. Dat kan oplopen van 0,5 kilo tot 50 kilo. Dit gewicht dragen de auto’s hele seizoen mee – tot de 24 Uur van Le Mans. Dan mag het gewicht eraf en gaan alle remmen los.

Koenigsegg en Toyota hebben al eerder gezegd dat ze veel interesse hebben in de raceklasse. Om je een idee te geven hoe de Le Mans-auto van Toyota eruit komt te zien: check de hypercar van Toyota. Of hierboven, als je lui bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)