
Het leuke van toerwagenracerij, is dat de auto’s die je ziet, lijken op die van jou en jouw buurman. Het racen met prototypes is eveneens geweldig, maar het zijn geen auto’s die je op straat tegenkomt. In de jaren 90 waren er hyperexclusieve straatversies van diverse GT1-raceauto’s, maar die jaren liggen inmiddels ook ver achter ons. Tot nu dan, want de Porsche 963 RSP is precies dat: een raceauto voor op de straat.
Daarmee heeft Porsche eindelijk een opvolger voor de 911 GT1 Strassenversion, een Le Mans racer met kentekenplaatverlichting en verwarming. In principe is de 963 RSP ook zo’n auto. Als je er zo naar kijkt, lijkt het gewoon op een raceauto vlak vóór het moment dat de stickers erop geplakt worden. De auto is te zien met een speciale straatlegale 917 uit de jaren 70 op en rond Le Mans. Dat is natuurlijk geen toeval, binnenkort houdt men daar de legendarische 24 uursrace.
Raceauto voor de op de straat
Het idee voor de Porsche 963 SP kwam vorig jaar bij de Petit Le Mans. Enkele Porsche fanatici bespraken daar op welke wijze ze het 50-jarige jubileum van de Porsche 917 konden vieren. De 917 is een van de succesvolste raceauto’s aller tijden. In zijn algemeenheid, niet alleen van Porsche. Destijds werd er voor Graaf Rossi een 917 gemaakt met leren bekleding en kentekenplaten. Waarschijnlijk hadden ze net voldoende glazen vreugdesap op om te besluiten het nog een keer te doen.

Bij Porsche vonden ze het echter een leuk plan en gingen ze aan de slag. Al snel kwamen ze tot de conclusie dat een straatauto en Le Mans-hypercar best ver van elkaar astaan. Daarom werd de hulp van Porsche Penske Motorsport ingeroepen om de aanpassingen te doen. Dat verklaart ook de naam van de Porsche 963 RSP, RSP staat voor Roger Searle Penske. Porsche Motorsport maakte een nieuw chassis, wat team Penske dan kon gaan opbouwen.
Iedereen werkte mee aan de Porsche 963 RSP (maar niemand mocht ervan weten)
Vervolgens werd het ontwerp door Porsche Exclusive gedaan, maar mocht Porsche Cars North America gaan bouwen. Kortom, er waren nogal wat partijen betrokken bij een project waar eigenlijk ‘niemand van af mocht weten’. De 963 RSP heeft een zilvergrijze lak, exact dezelfde kleur als de 917 van Graaf Rossi. Het interieur is bekleed met bruin leer en alcantara. De techniek komt in basis overeen met de raceauto, maar alles is afgestemd op straat gebruik. Lees: veel relaxter.

De motor is een 4,6-liter V8 met twee turbo, gekoppeld aan een Xtrac-transmissie die alleen de achterwielen aandrijft. Deze V8 gebruikte Porsche in de 918, in die auto zonder de turbo’s. Vanwege de overeenkomsten was de motor opvallend genoeg vrij eenvoudig straatlegaal te krijgen. De grootste uitdaging was om de motor lekker te laten lopen op reguliere brandstof. Uiteraard zijn er kentekenplaten, knipperlichten en een claxon aanwezig.
Lees ook: Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)
Mocht je de Porsche 963 RSP in het echt willen zien, moet je snel zijn. De auto zal acte de présence geven tijdens de 24 uur van Le Mans. Nee, niet tijdens de race, maar wel tijdens diverse evenementen. Vervolgens zal de auto naar het Porsche Museum verhuizen zodat je hem daar kunt bekijken. Een maand later verhuist ie naar Goodwood Festival of Speed voor een heuvelklim, om vervolgens overgevlogen te worden naar de VS. Daar zal die uiteindelijk ook blijven.
Vet! Inclusief vocht in de koplampen