Ferrari hield lange tijd vol dat ze nooit een SUV zouden bouwen (en claimen dat ze dat ook nog nooit hebben gedaan) en Mercedes had waarschijnlijk niet gedacht dat ze ooit een pick-up zouden bouwen (en wensen ongetwijfeld dat ze dat nooit hadden gedaan). Dat je straks de Porsche-dealer binnen kunt hobbelen voor een busje, is misschien niet eens zo’n gek idee. Zeker niet nu je ziet dat de MPV in Azië een wederopstanding doormaakt met busjes als de Lexus LM en de Volvo EM90.
We babbelen met Porsche-designbaas Peter Varga vlak na de onthulling van de nieuwe Porsche Macan. We vragen of een busje zoals de Vision Renndienst uit 2020 tot de mogelijkheden behoort. ‘Ik vind het busje [uit 2020] erg leuk’, geeft hij gelijk toe. Maar zou een busje bij het merk Porsche passen? ‘Ik denk het wel. Het is een mooie auto, hij ziet er goed uit en waarom niet? Het busje als een product, als een idee of concept voor een nieuwe auto is nu heel interessant in de combinatie met luxe.’
Hij maakt een vergelijking met de bijzondere Toyota Alphard die veel in Singapore rijdt, waarmee we van en naar dit evenement zijn gebracht van het vliegveld. Dit zijn luxe busjes met losse stoelen achterin: ‘Hier [in Singapore] bijvoorbeeld, zit je achterin een busje met grote stoelen. Je kunt die kant op met een busje. Misschien voor Porsche is het een interessant nieuw product. Dat is mijn persoonlijke mening.’
Geen grappen maken over z’n naam… | Foto: © Toyota
Omdat de Vision Renndienst een studiemodel is, heeft ie uitbundigere kenmerken zoals een centrale rijpositie. Die gaat het waarschijnlijk niet redden als er een productieauto zou komen: ‘Het enige wat niet zou werken is de centrale zitpositie voor de bestuurder. In het dagelijkse leven werkt het niet. Je ziet helemaal niets, je ziet de andere bestuurders niet. Het is een geweldige zitpositie voor een raceauto. Misschien kunnen we het busje wel ontwerpen met een normale zitpositie.’
Is een busje van Porsche erg makkelijk in de elektrische toekomst?
Nieuwe elektrische platformen worden door automerken vaak als een soort zelfdragend skateboards met batterijen in de bodem gepresenteerd. Dit wekt de indruk dat ze er zomaar even een koets op kunnen zetten om zo een gloednieuw model te maken.
Maar helaas, zo makkelijk is dat niet. De ontwerper legt uit: ‘Dat dachten we toen [dat het zo makkelijk zou zijn]. Je hebt dezelfde technische wensen als een auto met een verbrandingsmotor. Je hebt geen uitlaten, maar je hebt vergelijkbare vering, vergelijkbare structuur, dus de grote veranderingen zijn er niet [in de ontwikkeling van een nieuwe auto].’
Een busje uit Stuttgart zal dus niet morgen geïntroduceerd worden, maar voor Porsche-rijders met een ruimtewens is er goed nieuws. De Cayenne krijgt een grote broer, waar je waarschijnlijk met z’n zevenen in kunt zitten. Voor nu noemt Porsche deze nieuwe SUV nog even de ‘K1’. En anders kun je altijd nog een Volkswagen ID. Buzz in het rood laten wrappen met wat Renndienst-logootjes op de flanken.
Reacties