Het taboe is doorbroken: Porsches met viercilinders, het mag weer. Na de 718 Boxster (met speciaal ontwikkelde boxermotor) is het nu de beurt aan de Macan, die de van VW en Audi bekende 2,0-liter turbomotor krijgt toebedeeld.

In de Macan levert het werkpaardje 252 pk en 370 Nm, genoeg om de 1.770 kilo zware SUV in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te helpen (of in 6,5 seconden als je het Sport Chrono-pakket bestelt). Z'n topsnelheid is 229 km/u en het gemiddelde verbruik blijft beperkt tot 7,2 l/100 km. Nette cijfers die mede mogelijk worden gemaakt door de standaard PDK-transmissie. Uiteraard is ook vierwielaandrijving standaard.

Je herkent de nieuwe instap-Macan aan de zwarte raamstrips en remklauwen, en aan de twee enkele rvs-uitlaatpijpjes. Vanaf juni staat hij bij de dealer.

Update: De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend. Vanaf 69.400 euro kun je voortaan een Macan de jouwe noemen. Dat is ruim 20.000 euro goedkoper dan een S, maar bijvoorbeeld ook 10.000 euro minder dan een Diesel.

Reacties