We kunnen er niets aan doen: de Macan, we hebben er niet zo veel mee. Het is zo’n model waarvan we ons afvragen: maakt Porsche ‘m nou omdat ze het willen of omdat ze het moeten? Begrijp ons niet verkeerd: we hebben niets tegen geld verdienen, dat moet, en maakt een hoop andere (wel leuke) dingen mogelijk. We weten ook heus wel dat de 911 bestaat vanwege de Cayenne, en niet andersom. Maar toch: dat er zo ongeveer met Telegraaf-letters ‘VERDIENMODEL’ over de hele voorruit van de Macan staat – we hebben het er niet zo op.

Natuurlijk is dat niet helemaal eerlijk, want een Macan is, als je ‘m zonder dat soort akelige vooroordelen beschouwt, wel iets meer dan een Audi Q5 met een andere badge op de neus, net als de Cayenne duidelijk meer is dan een opgeleukte Touareg. Porsche is waarschijnlijk Duitslands meest trotse merk en het is domweg hun eer te na om niet het maximale uit een auto te halen, ook als ze de basis niet zelf ontwikkeld hebben. Dat zie je misschien niet meteen als je alleen naar een Cayenne of Macan kijkt, maar je merkt het des te beter als je erin rijdt.

‘De term GTS betekend meer dan alleen 3 letters’

Datzelfde geldt voor de term GTS, die bij Porsche beduidend meer betekent dan een paar willekeurige lettertjes. Het is het model dat het gat moet vullen tussen het basismodel S en de Turbo (al doet ie dat prijstechnisch niet echt: de Turbo is ‘maar’ dik acht mille duurder), met een stevige nadruk op sportiviteit. Hij ligt iets lager (15 millimetertjes), heeft zwart omrande koplampen en een iets ruimer ‘hekwerk’ in de grille, sportstoelen, zwarte 20 inch wielen, een sportuitlaat en een onderstel dat extra sportief is afgesteld. Daarbij heeft de 3,0-liter V6 biturbo, dankzij een hogere turbodruk, 20 pk meer dan de S (360 stuks) en stijgt het koppel met 40 Nm naar 500. Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld de Q5 is dat die de power vooral naar de voorwielen stuurt, terwijl het bij de Macan juist meer naar achteren gaat. Je mag, van de ‘soepeler’ afgestelde elektronica, ook best een stukje driften – dat is bij de Q5 niet te doen.

De Porsche Macan GTS is de baas van andere midi-SUV’tjes

Het mist zijn uitwerking allemaal niet, want de Porsche Macan GTS is tot dingen in staat waarvan andere midi-SUV’tjes koude rillingen krijgen. Het gaat er dan niet eens zozeer om dat ie na 5,2 seconden (zelfs 5 seconden rond als je het Sport Chrono-pakket bijbestelt) al 100 km/u rijdt of een top van 256 km/u haalt – het gaat om de manier waarop ie dat doet. Alles aan de Porsche Macan GTS ademt doelgerichtheid: z’n scherpe, precieze besturing, de fenomenale pdk-automaat, de zelfverzekerdheid waarmee bochten worden afgekluifd alsof het kippenbotjes zijn tot het ronkende motorgeluid – het is allemaal puur Porsche.

We hebben al eerder gemerkt dat zo’n GTS-uitvoering van een goede Porsche een sublieme kan maken. Dat was al zo bij de Cayenne, Cayman en 911, en deze Porsche Macan GTS is bepaald geen uitzondering.

 

Specificaties Porsche Macan GTS


Motor
2.997 cc
V6 biturbo
360 pk @ 6.000 tpm
500 Nm @ 1.650 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 256 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,8 l/100 km
207 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.692 x 1.926 x 1.609 mm (l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.895 kg
65 l (benzine)
500 / 1.500 l (bagage)

Prijzen
NL € 107.000
BE € 76.109

Het vonnis
Flikken ze het toch weer: in GTS-vorm is zo’n Macan opeens geen opgeklopt Audi’tje meer, maar een serieus snelle en uitstekend rijdende, echte Porsche. Met de bijbehorende prijs helaas: acht mille erbij en je hebt een Turbo

Reacties