In tegenstelling tot de Cayenne, die er in zijn tijd als de kippen bij was, heeft het even geduurd voor Porsche wat graantjes uit de compacte-luxe-SUV-hoek ging meepikken. Maar nu zijn ze er klaar voor: dit is de Macan.

Als we meteen even onze mening mogen ventileren: wat ziet ie er goed uit. Stoer en strak, speels en gedrongen; als mensen de (lelijke) eerste generatie Cayenne al met drommen kochten, dan wordt dit al helemaal een hitje. Ook al staat aan de basis van de auto stiekem een Audi Q5 – om dat soort triviale feitjes geeft niemand iets. Behalve Porsche-fans dan.

Porsche beweert dat de Macan de allersportiefste in z'n klasse zal zijn – we verwachten niet anders van ze. Er komen meteen in drie uitvoeringen op de markt, allemaal met een zeventraps pdk-transmissie en permanente vierwielaandrijving, die naar de achterwielen neigt op momenten dat er grip te over is. Er zijn drie verschillende onderstellen – conventionele ophanging, instelbare dempers en luchtvering – en de velgen zijn minstens 18 inch groot.

Allereerst is er de Macan S, met een 340-pk sterke 3.0 V6 biturbo die goed is voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. De Macan S Diesel doet hetzelfde trucje in 6,3 seconden dankzij een 3.0 V6 turbodiesel (258 pk, 6,1 l/100 km, 159 g/km). De voorlopige topper van de serie is de Macan Turbo, die uit een 3.6 V6 biturbo een lekkere 400 pk weet te sleuren. 0-100 km/u kost hem 4,8 seconden, of zelfs 4,6 seconden met het optionele Sport Chrono-pakket. Vind je dit allemaal wat te vlotjes of te vies, vrees niet: er komen ook viercilinder Macans met 2,0-liter benzine- en dieselmotoren.

Naast elektromechanische stuurbekrachtiging krijgt de Macan ook remenergie-recuperatie, een actieve grille en een coasting-modus, waarmee je 'm vrijuit kunt laten rollen zonder dat de motor 'm afremt. Heel groen allemaal, maar de echte vraag is natuurlijk: kan ie ook door de modder rijden? Porsche is niet vergeten dat de Macan nog altijd een SUV is en heeft 'm uitgerust met een heuse offroad-knop. Deze kun je tot 80 km/u activeren om bepaalde aspecten van de auto, van de transmissie tot de vierwielaandrijving en de gasrespons, af te stemmen op moeilijk begaanbare ondergronden. Heb je luchtvering, dan wordt de koets 40 millimeter hoger gezet.

Porsche kan tot 50.000 Macans per jaar bouwen in de uitvoerig aangepaste fabriek in Leipzig, en we gokken dat ze geen enkel probleem zullen hebben om dat aantal te slijten.

Reacties