TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Porsche Macan Turbo. In ons komende nummer (deze week in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Porsche Macan
Uitvoering: Turbo
Locatie: omgeving Antibes, Frankrijk
Weersomstandigheden: voorzichtig zomers – zon en een graadje of 22
Wacht even – elektrische Macan?
Ja: Porsche neemt een gewaagde sprong en maakt zijn bestverkopende model elektrisch, en alleen nog maar elektrisch. Ga er maar aan staan. Aan de andere kant: hun eerste EV, de Taycan, is ook na jaren nog steeds een van onze favorieten. Dus de voortekenen zijn goed.
Ziet er ook niet verkeerd uit…
Nee toch? Herkenbaar Porsche en gelukkig niet vol met onnodige gaten en sleuven om hem extra ‘sportief’ te doen lijken. Ook vanbinnen is de stijl strak en doelmatig, zoals we van het merk gewend zijn. De oplopende middenconsole is aan de onderkant open, aangezien daar geen transmissie meer hoeft te zitten. Maar voor de rest zal het voor de Porsche-rijder allemaal vertrouwd aanvoelen.
Welke versies zijn er?
De nieuwe Porsche Macan komt allereerst als Macan 4 en Macan Turbo. Beide hebben twee motoren en vierwielaandrijving, maar de achterste motor van de Turbo is flink krachtiger. We hebben het over een gecombineerd piekvermogen van 639 pk (408 pk voor de Macan 4), een koppel van maar liefst 1.130 Nm (650 Nm) en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden (5,2). De Macan Turbo haalt 260 km/u en komt 591 kilometer ver op een volle accu. Snelladen gaat met 270 kW met dank aan de 800-volt architectuur, die het merk deelt met Audi (voor de Q6 en A6 e-tron).
De hamvraag: hoe rijdt het?
Och, tja, nou ja, wat zullen we er eens van zeggen… Stel je grip voor, vermenigvuldig dat met tien, doop het in lijm en laat het inpakken door Spider-Man, dan heb je een idee van hoe effectief je met de Macan Turbo een bocht uit kunt accelereren. Het slimme brein van de auto zorgt zelfs op slecht en hobbelig asfalt dat de krachten precies op de juiste momenten naar de juiste wielen vloeien. Pijnloos, moeiteloos, efficiënt en knalhard ga je van je plek, keer op keer weer. Ja, de Macan is zwaar, maar het onderstel en de remmen zijn erop toegerust – en achterwielbesturing zorgt voor extra wendbaarheid. Hij laat zijn gewicht simpelweg geen punt zijn.
Wat mag die nieuwe Porsche Macan Turbo kosten?
Hij is er vanaf 121.000 euro in Nederland of 120.700 euro in België. De Macan 4, die merkbaar minder puntig rijdt maar nog altijd vlot en indrukwekkend is, heb je vanaf 88.900 euro (88.100 euro in België).
Onze volledige rijtest van de Porsche Macan Turbo lees je in TopGear Magazine 227, vanaf 25 april in de winkel!
Reacties