
TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Porsche Macan Turbo. In ons komende nummer (deze week in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Porsche Macan
Uitvoering: Turbo
Locatie: omgeving Antibes, Frankrijk
Weersomstandigheden: voorzichtig zomers – zon en een graadje of 22
Wacht even – elektrische Macan?
Ja: Porsche neemt een gewaagde sprong en maakt zijn bestverkopende model elektrisch, en alleen nog maar elektrisch. Ga er maar aan staan. Aan de andere kant: hun eerste EV, de Taycan, is ook na jaren nog steeds een van onze favorieten. Dus de voortekenen zijn goed.
Ziet er ook niet verkeerd uit…
Nee toch? Herkenbaar Porsche en gelukkig niet vol met onnodige gaten en sleuven om hem extra ‘sportief’ te doen lijken. Ook vanbinnen is de stijl strak en doelmatig, zoals we van het merk gewend zijn. De oplopende middenconsole is aan de onderkant open, aangezien daar geen transmissie meer hoeft te zitten. Maar voor de rest zal het voor de Porsche-rijder allemaal vertrouwd aanvoelen.
Welke versies zijn er?
De nieuwe Porsche Macan komt allereerst als Macan 4 en Macan Turbo. Beide hebben twee motoren en vierwielaandrijving, maar de achterste motor van de Turbo is flink krachtiger. We hebben het over een gecombineerd piekvermogen van 639 pk (408 pk voor de Macan 4), een koppel van maar liefst 1.130 Nm (650 Nm) en een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden (5,2). De Macan Turbo haalt 260 km/u en komt 591 kilometer ver op een volle accu. Snelladen gaat met 270 kW met dank aan de 800-volt architectuur, die het merk deelt met Audi (voor de Q6 en A6 e-tron).
De hamvraag: hoe rijdt het?
Och, tja, nou ja, wat zullen we er eens van zeggen… Stel je grip voor, vermenigvuldig dat met tien, doop het in lijm en laat het inpakken door Spider-Man, dan heb je een idee van hoe effectief je met de Macan Turbo een bocht uit kunt accelereren. Het slimme brein van de auto zorgt zelfs op slecht en hobbelig asfalt dat de krachten precies op de juiste momenten naar de juiste wielen vloeien. Pijnloos, moeiteloos, efficiënt en knalhard ga je van je plek, keer op keer weer. Ja, de Macan is zwaar, maar het onderstel en de remmen zijn erop toegerust – en achterwielbesturing zorgt voor extra wendbaarheid. Hij laat zijn gewicht simpelweg geen punt zijn.
Wat mag die nieuwe Porsche Macan Turbo kosten?
Hij is er vanaf 121.000 euro in Nederland of 120.700 euro in België. De Macan 4, die merkbaar minder puntig rijdt maar nog altijd vlot en indrukwekkend is, heb je vanaf 88.900 euro (88.100 euro in België).
Onze volledige rijtest van de Porsche Macan Turbo lees je in TopGear Magazine 227, vanaf 25 april in de winkel!
Meer van TopGear


Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
