Porsche Mission E: middelvinger

Samenwerking voor 400 snellaadplekken
Samenwerking voor 400 snellaadplekken

Hij werd gisterenavond onthuld op de grote Volkswagen pre-party die traditioneel voorafgaat aan de IAA: de Mission E, een concept voor een volledig elektrische Porsche. Hij is één grote goed nieuwsshow, behalve misschien voor Tesla: dat kan zijn borst natmaken…

Porsche liet met de 918 Spyder natuurlijk al overtuigend zien de meest wonderlijke dingen te kunnen doen met hybrides, maar gaat nu nog een stapje verder. De Mission E is voorzien van twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. Wat inhoudt dat de 'meer dan 600 pk' over alle vier de wielen verdeeld worden. Een sprintje naar 100 km/u hoeft niet meer dan 3,5 seconden te duren, en de Mission E gaat daarna onverdroten voort: 200 km/u wordt in minder dan 12 seconden bereikt. Met een wat lichtere rechtervoet zou je met de Mission E in één lading Parijs moeten kunnen bereiken, want Porsche claimt een actieradius van 500 kilometer.

Belangrijker is wellicht dat de Mission E niet op de gebruikelijke spanning van 400 volt opereert, maar op 800 volt. Dat heeft vooral gevolgen voor de laadtijd: de Mission E zou aan een kwartiertje laden alweer genoeg hebben voor 400 kilometer. Dat laden kan trouwens ook via inductie: geheel draadloos dus. Voor al dat soort grappen (zowel het supersnel- als het inductieladen) heb je natuurlijk wel weer speciale plekken nodig die nu nog schitteren door afwezigheid, maar hé: 't is nog een concept hè. 

Ook grappig: de Mission E heeft speciale sensoren aan boord die meten waar je naar kijkt: zo zullen bepaalde schermen pas oplichten als je er een blik op werpt. 

Nog iets over het design? Vooruit. Als je het ons vraagt ziet de Mission E er ongeveer honderd keer beter uit dan een Panamera (wat op zich, toegegeven, niet zo'n enorme prestatie is). Het onmiskenbare Porsche-silhouet, de enorme (21" voor, 22"achter) koolstofvezel wielen, de zelfmoord-deuren: het lijkt allemaal behoorlijk te kloppen. 

Dus, gaan ze hem bouwen? Lijkt ons van wel. Het woord Mission spreekt boekdelen (anders was het wel Vision of iets anders aanzienlijk vagers geweest) en er is geen fabrikant ter wereld die niet stiekem knarsetandend Tesla heeft gevolgd. De Mission E kun je dan ook rustig zien als een keiharde middelvinger in het gezicht van Tesla-baas Elon Musk. En daar kan ie er de komende tijd nog een hoop meer van verwachten. 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws