Bij veel elektrische auto’s gebruik je (bij normaal rijgedrag) het rempedaal eigenlijk niet. Op het moment dat je van het rechterpedaal gaat, remt de elektromotor de auto vanzelf af. Dit wordt one-pedal driving genoemd. Marketingafdelingen bestempelen het one-pedal driving als een van de grote voordelen van elektrisch rijden en bijna alle EV’s kunnen het. Maar is het wel zo efficiënt? Volgens Porsche niet.

Volgens Volvo is het rijden met één pedaal eenvoudiger en natuurlijker. Bovendien laadt de elektromotor de batterij altijd iets bij als je van het pedaal gaat. En hoewel bij veel EV’s het one-pedal driving tegenwoordig de standaard is, denkt Porsche dat het heel inefficiënt is. Het Duitse automerk denkt dat je auto’s veel beter kunt laten uitrollen, zoals benzine- en dieselauto’s dat ook doen.

‘Twee keer zoveel verlies’

Martin Reichenecke is de manager van de onderstel-afdeling bij Porsche. Hij gelooft niet in one-pedal driving en hij laat de auto liever uitrollen: ‘Dit is een efficiëntere manier van rijden, omdat het de kinetische energie in het voertuig houdt’. De elektrische aandrijflijn van Porsche werkt zo dat er bijna geen weerstand is van de elektromotoren als je het rechterpedaal loslaat.

Volgens Porsche is one-pedal driving omslachtig. Eerst zet je de beweging weer om in energie, wat je daarna weer omzet in voorwaartse beweging. Het automerk is van mening dat je beter de momentum kunt vasthouden en de auto kunt laten rollen. Volgens Porsche levert one-pedal driving ‘twee keer zoveel verliezen op’.

Uiteraard remmen elektrische Porsches wel op de elektromotor als je het rempedaal gebruikt. Op dat moment worden de accu’s gewoon bijgeladen. Wel hebben de Taycans enorme remschijven en remklauwen, zodat de auto ook het volledige remvermogen kan leveren als de accu vol is en de elektromotor niet meer remt.

Ligt de waarheid niet in het midden?

Met one-pedal driving moet je oefenen. De eerste keren zul je onbewust te hard remmen door het pedaal los te laten. Als je eenmaal gewend bent aan de instelling, dan weet je dat je het rechterpedaal niet helemaal los hoeft te laten als je wilt uitrollen. Uiteindelijk zal het dus afhangen van het gebruik van de bestuurder – zoals dat met een hoop dingen het geval is.

Reacties

  • Ray heeft op 24 februari 2023 geschreven:

    Ik rij een BMW i4 en rij meestal wel met one-pedal. Ik zou niet anders meer willen. Na verloop van tijd ben je het gewend en hoef je helemaal niet meer te zoeken naar meer of minder je pedaal intrappen. Terug naar normaal rijden voelt nu soms raar. Daarnaast wel het zwaardere M remsysteem in de wagen voor als er echt ingegrepen moet worden. Bij mij is one-pedal wel zuiniger dan regulier rijden hoewel de wagen ook met gewoon remmen energie terug wint.

    Reageer
  • Johan heeft op 24 februari 2023 geschreven:

    Ik heb een ID.4 en die heeft de keuze tussen one-paddle en ‘normaal’ rijden. Ik vind normaal veel fijner omdat one-paddle, ook bij de andere EV’s die ik gereden heb, altijd voelt als hollen en stilstaan. In de normale drive modus remt de auto ook automatisch al iets bij als je richting een kruispunt of de bebouwde kom gaat of dicht op een voorganger zit. Maar dan op een subtiele manier zodat het juist super fijn is. Dat hebben ze bij VW echt goed voor mekaar. Ik zou ook geen EV willen die alleen maar one-pedal drive heeft. Zeeziek worden doe ik wel op een boot, niet als ik naar mijn werk rij.

    Reageer
  • Johan Schr. heeft op 23 februari 2023 geschreven:

    Ik rij met een Taycan 4s en ben tevreden dat hij GEEN one padel driving heeft.
    Sterker; indien wel had ik hem niet gekocht.
    Dus aan al de anderen; doen jullie maar moeite met het pedal juist te positioneren, Porsche rijders weten wel beter.

    Reageer
  • T8T heeft op 23 februari 2023 geschreven:

    Ik ben een leek op EV gebiedt.
    Sure, theoretisch kan je je bijspijkeren door autobladen te lezen.
    Nou kan het zijn dat ik uns las in een automagazine (online)
    over de actieradiussen van EV’s.
    Hun bevindingen waren divers. Porsche kwam er slecht vanaf, met een kanttekening dat Porsche hard werkt aan betere accu’s.
    De beste actieradiussen waren voor de Koreanen en Tesla. Ook nog eens vlot opladen ook.
    Leuk, ik zag vandaag een Porsche Taycan rijden. Ziet er niet verkeerd uit!
    Maar omdat ze veel kosten, liever zo’n mooie Ioniq 5 en nummer 6.
    Al ben ik ook wel in voor een snelle Polestar met one peddling, dual motor en vette accu.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Johan Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear