
Als je met oog op de duurzaamheid graag een hybride met een stekker wilt rijden, dan is een V8 en een totaalvermogen misschien wat overdreven. Daarom biedt Porsche naast de Turbo E-Hybrid nu twee mildere versies aan. Maar Porsche blijft Porsche, dus ze hebben alsnog een V6-motor en genoeg vermogen. Het merk noemt ze de Panamera 4S E-Hybrid en de Panamera 4 E-Hybrid.
In de 4 E-Hybrid werkt de 2,9-liter V6 samen met een elektromotor voor een vermogen van 470 pk en een koppel van 650 Nm. Het vermogen gaat naar alle wielen. In de 4S heeft Porsche de V6 iets krachtiger gemaakt, waardoor de aandrijflijn goed is voor 544 pk en 750 Nm. Schakelen doet een automaat voor je, uiteraard.
De specificaties van de plug-in hybride Panamera’s
De prestaties van de nieuwe plug-in hybrides komen dicht in de buurt van een instap-911. De Panamera 4S E-Hybrid gaat in 3,7 seconden naar de 100. Bij 290 km/u kun je stoppen met gas geven want harder kan ie niet. De Panamera 4 E-Hybrid doet het sprintje iets minder snel met 4,1 seconden en houdt op met accelereren bij 280 km/u.
Met de huidige benzineprijzen is het fijn dat de accucapaciteit met 45 procent is toegenomen. Waar de vorige generatie stekker-Panamera niet verder kwam dan 54 kilometer, kun je (volgens de WLTP, dus in het echt iets minder) met een beetje geluk 96 kilometer op één lading halen. Met een laadsnelheid van 11 kW moet je na 2,5 uur de 25,9-kWh accu weer opgeladen hebben.
Standaard luchtvering voor de Panamera
Ten opzichte van de vorige generatie zijn er op het gebied van rijgedrag wat zaken veranderd. Zo biedt de nieuwe plug-in hybrides een verbeterde reactie op het gaspedaal en het Porsche Active Suspension Management (PASM) behoort nu tot de standaarduitrusting. De Panamera’s zijn standaard voorzien van de nieuwe luchtvering met een dubbele kamer, die je kent van de Cayenne. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche presenteert binnenkort een compleet nieuwe Panamera: dit is wat we nu al weten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is
