Als je met oog op de duurzaamheid graag een hybride met een stekker wilt rijden, dan is een V8 en een totaalvermogen misschien wat overdreven. Daarom biedt Porsche naast de Turbo E-Hybrid nu twee mildere versies aan. Maar Porsche blijft Porsche, dus ze hebben alsnog een V6-motor en genoeg vermogen. Het merk noemt ze de Panamera 4S E-Hybrid en de Panamera 4 E-Hybrid.
In de 4 E-Hybrid werkt de 2,9-liter V6 samen met een elektromotor voor een vermogen van 470 pk en een koppel van 650 Nm. Het vermogen gaat naar alle wielen. In de 4S heeft Porsche de V6 iets krachtiger gemaakt, waardoor de aandrijflijn goed is voor 544 pk en 750 Nm. Schakelen doet een automaat voor je, uiteraard.
De specificaties van de plug-in hybride Panamera’s
De prestaties van de nieuwe plug-in hybrides komen dicht in de buurt van een instap-911. De Panamera 4S E-Hybrid gaat in 3,7 seconden naar de 100. Bij 290 km/u kun je stoppen met gas geven want harder kan ie niet. De Panamera 4 E-Hybrid doet het sprintje iets minder snel met 4,1 seconden en houdt op met accelereren bij 280 km/u.
Met de huidige benzineprijzen is het fijn dat de accucapaciteit met 45 procent is toegenomen. Waar de vorige generatie stekker-Panamera niet verder kwam dan 54 kilometer, kun je (volgens de WLTP, dus in het echt iets minder) met een beetje geluk 96 kilometer op één lading halen. Met een laadsnelheid van 11 kW moet je na 2,5 uur de 25,9-kWh accu weer opgeladen hebben.
Standaard luchtvering voor de Panamera
Ten opzichte van de vorige generatie zijn er op het gebied van rijgedrag wat zaken veranderd. Zo biedt de nieuwe plug-in hybrides een verbeterde reactie op het gaspedaal en het Porsche Active Suspension Management (PASM) behoort nu tot de standaarduitrusting. De Panamera’s zijn standaard voorzien van de nieuwe luchtvering met een dubbele kamer, die je kent van de Cayenne. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties