
Als je met oog op de duurzaamheid graag een hybride met een stekker wilt rijden, dan is een V8 en een totaalvermogen misschien wat overdreven. Daarom biedt Porsche naast de Turbo E-Hybrid nu twee mildere versies aan. Maar Porsche blijft Porsche, dus ze hebben alsnog een V6-motor en genoeg vermogen. Het merk noemt ze de Panamera 4S E-Hybrid en de Panamera 4 E-Hybrid.
In de 4 E-Hybrid werkt de 2,9-liter V6 samen met een elektromotor voor een vermogen van 470 pk en een koppel van 650 Nm. Het vermogen gaat naar alle wielen. In de 4S heeft Porsche de V6 iets krachtiger gemaakt, waardoor de aandrijflijn goed is voor 544 pk en 750 Nm. Schakelen doet een automaat voor je, uiteraard.
De specificaties van de plug-in hybride Panamera’s
De prestaties van de nieuwe plug-in hybrides komen dicht in de buurt van een instap-911. De Panamera 4S E-Hybrid gaat in 3,7 seconden naar de 100. Bij 290 km/u kun je stoppen met gas geven want harder kan ie niet. De Panamera 4 E-Hybrid doet het sprintje iets minder snel met 4,1 seconden en houdt op met accelereren bij 280 km/u.
Met de huidige benzineprijzen is het fijn dat de accucapaciteit met 45 procent is toegenomen. Waar de vorige generatie stekker-Panamera niet verder kwam dan 54 kilometer, kun je (volgens de WLTP, dus in het echt iets minder) met een beetje geluk 96 kilometer op één lading halen. Met een laadsnelheid van 11 kW moet je na 2,5 uur de 25,9-kWh accu weer opgeladen hebben.
Standaard luchtvering voor de Panamera
Ten opzichte van de vorige generatie zijn er op het gebied van rijgedrag wat zaken veranderd. Zo biedt de nieuwe plug-in hybrides een verbeterde reactie op het gaspedaal en het Porsche Active Suspension Management (PASM) behoort nu tot de standaarduitrusting. De Panamera’s zijn standaard voorzien van de nieuwe luchtvering met een dubbele kamer, die je kent van de Cayenne. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche presenteert binnenkort een compleet nieuwe Panamera: dit is wat we nu al weten

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)
