
Bijzonder was het wel. Bij de introductie van de vernieuwde Porsche Panamera was de snelste optie ineens niet meer de Turbo S E-Hybrid, maar een normale Turbo S. Te midden van de strijd tegen nare CO2’tjes legde Porsche zijn belangrijkste wapen neer. Dat blijkt tijdelijk te zijn geweest, want de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is terug. Het vermogen van de plug-in hybride groeit, net als de inhoud van de batterij.
Het gecombineerde vermogen van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is nu 700 pk. De nieuwe 0-100-tijd zakt met 0,2 seconde naar de 3,2 seconden. Dat is een kleine 0,1 seconde langzamer dan de Panamera Turbo S zonder hybridespul. De topsnelheid is 315 km/u, wat 5 km/u sneller is dan voorheen. De batterij groeit met 3,8 kWh naar 17,9 kWh, waardoor de elektrische actieradius nu 50 kilometer is volgens de WLTP.
De hybride Turbo S gebruikt net als de normale Turbo S een 4.0 V8, maar dan met hybridetechniek. Het grote voordeel voor Nederland is de lagere prijs omdat je minder belasting betaalt. De Turbo S E-Hybrid kost hier minimaal 198.800 euro, in het geval van de Turbo S is dat 245.000 euro. De Executive-versie voegt daar 13.000 euro aan toe en als je een Sport Turismo wilt, moet je 3.700 euro extra betalen. Ze zijn per direct te bestellen bij de Porsche-dealers.
Twee andere plug-in hybrides
Naast de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is er een Panamera 4S E-Hybrid en een Panamera 4 Hybrid. De 4 E-Hybrid gebruikt 462 pk en een V6 om in 4,1 seconden naar de 100 te schieten. Omdat de verwarring nu compleet is, zetten we alle motoriseringen hieronder voor je op een rijtje. En van elke versie is er nog een Sport Turismo, dat is de stationwagen-achtige variant. Dus in principe heb je nog twee keer meer keuze dan hieronder is aangegeven.
Alle motoren Porsche Panamera (Facelift)
Panamera – 330 pk – 0-100 in 5,6 s
Panamera 4 – 330 pk – 0-100 in 5,3 s
Panamera 4S – 440 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera GTS – 480 pk – 0-100 in 3,9 s
Panamera Turbo S – 630 pk – 0-100 in 3,1 s
Panamera 4 E-Hybrid – 462 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera 4S E-Hybrid – 560 pk – 0-100 in 3,7 s
Panamera Turbo S E-Hybrid – 700 pk – 0-100 in 3,2 s
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Flitsmeister gaat je vanaf nu niet meer waarschuwen voor deze (vervelende) camera’s
