
Bijzonder was het wel. Bij de introductie van de vernieuwde Porsche Panamera was de snelste optie ineens niet meer de Turbo S E-Hybrid, maar een normale Turbo S. Te midden van de strijd tegen nare CO2’tjes legde Porsche zijn belangrijkste wapen neer. Dat blijkt tijdelijk te zijn geweest, want de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is terug. Het vermogen van de plug-in hybride groeit, net als de inhoud van de batterij.
Het gecombineerde vermogen van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is nu 700 pk. De nieuwe 0-100-tijd zakt met 0,2 seconde naar de 3,2 seconden. Dat is een kleine 0,1 seconde langzamer dan de Panamera Turbo S zonder hybridespul. De topsnelheid is 315 km/u, wat 5 km/u sneller is dan voorheen. De batterij groeit met 3,8 kWh naar 17,9 kWh, waardoor de elektrische actieradius nu 50 kilometer is volgens de WLTP.
De hybride Turbo S gebruikt net als de normale Turbo S een 4.0 V8, maar dan met hybridetechniek. Het grote voordeel voor Nederland is de lagere prijs omdat je minder belasting betaalt. De Turbo S E-Hybrid kost hier minimaal 198.800 euro, in het geval van de Turbo S is dat 245.000 euro. De Executive-versie voegt daar 13.000 euro aan toe en als je een Sport Turismo wilt, moet je 3.700 euro extra betalen. Ze zijn per direct te bestellen bij de Porsche-dealers.
Twee andere plug-in hybrides
Naast de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is er een Panamera 4S E-Hybrid en een Panamera 4 Hybrid. De 4 E-Hybrid gebruikt 462 pk en een V6 om in 4,1 seconden naar de 100 te schieten. Omdat de verwarring nu compleet is, zetten we alle motoriseringen hieronder voor je op een rijtje. En van elke versie is er nog een Sport Turismo, dat is de stationwagen-achtige variant. Dus in principe heb je nog twee keer meer keuze dan hieronder is aangegeven.
Alle motoren Porsche Panamera (Facelift)
Panamera – 330 pk – 0-100 in 5,6 s
Panamera 4 – 330 pk – 0-100 in 5,3 s
Panamera 4S – 440 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera GTS – 480 pk – 0-100 in 3,9 s
Panamera Turbo S – 630 pk – 0-100 in 3,1 s
Panamera 4 E-Hybrid – 462 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera 4S E-Hybrid – 560 pk – 0-100 in 3,7 s
Panamera Turbo S E-Hybrid – 700 pk – 0-100 in 3,2 s
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
