
Bijzonder was het wel. Bij de introductie van de vernieuwde Porsche Panamera was de snelste optie ineens niet meer de Turbo S E-Hybrid, maar een normale Turbo S. Te midden van de strijd tegen nare CO2’tjes legde Porsche zijn belangrijkste wapen neer. Dat blijkt tijdelijk te zijn geweest, want de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is terug. Het vermogen van de plug-in hybride groeit, net als de inhoud van de batterij.
Het gecombineerde vermogen van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is nu 700 pk. De nieuwe 0-100-tijd zakt met 0,2 seconde naar de 3,2 seconden. Dat is een kleine 0,1 seconde langzamer dan de Panamera Turbo S zonder hybridespul. De topsnelheid is 315 km/u, wat 5 km/u sneller is dan voorheen. De batterij groeit met 3,8 kWh naar 17,9 kWh, waardoor de elektrische actieradius nu 50 kilometer is volgens de WLTP.
De hybride Turbo S gebruikt net als de normale Turbo S een 4.0 V8, maar dan met hybridetechniek. Het grote voordeel voor Nederland is de lagere prijs omdat je minder belasting betaalt. De Turbo S E-Hybrid kost hier minimaal 198.800 euro, in het geval van de Turbo S is dat 245.000 euro. De Executive-versie voegt daar 13.000 euro aan toe en als je een Sport Turismo wilt, moet je 3.700 euro extra betalen. Ze zijn per direct te bestellen bij de Porsche-dealers.
Twee andere plug-in hybrides
Naast de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is er een Panamera 4S E-Hybrid en een Panamera 4 Hybrid. De 4 E-Hybrid gebruikt 462 pk en een V6 om in 4,1 seconden naar de 100 te schieten. Omdat de verwarring nu compleet is, zetten we alle motoriseringen hieronder voor je op een rijtje. En van elke versie is er nog een Sport Turismo, dat is de stationwagen-achtige variant. Dus in principe heb je nog twee keer meer keuze dan hieronder is aangegeven.
Alle motoren Porsche Panamera (Facelift)
Panamera – 330 pk – 0-100 in 5,6 s
Panamera 4 – 330 pk – 0-100 in 5,3 s
Panamera 4S – 440 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera GTS – 480 pk – 0-100 in 3,9 s
Panamera Turbo S – 630 pk – 0-100 in 3,1 s
Panamera 4 E-Hybrid – 462 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera 4S E-Hybrid – 560 pk – 0-100 in 3,7 s
Panamera Turbo S E-Hybrid – 700 pk – 0-100 in 3,2 s
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks
