
Bijzonder was het wel. Bij de introductie van de vernieuwde Porsche Panamera was de snelste optie ineens niet meer de Turbo S E-Hybrid, maar een normale Turbo S. Te midden van de strijd tegen nare CO2’tjes legde Porsche zijn belangrijkste wapen neer. Dat blijkt tijdelijk te zijn geweest, want de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is terug. Het vermogen van de plug-in hybride groeit, net als de inhoud van de batterij.
Het gecombineerde vermogen van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is nu 700 pk. De nieuwe 0-100-tijd zakt met 0,2 seconde naar de 3,2 seconden. Dat is een kleine 0,1 seconde langzamer dan de Panamera Turbo S zonder hybridespul. De topsnelheid is 315 km/u, wat 5 km/u sneller is dan voorheen. De batterij groeit met 3,8 kWh naar 17,9 kWh, waardoor de elektrische actieradius nu 50 kilometer is volgens de WLTP.
De hybride Turbo S gebruikt net als de normale Turbo S een 4.0 V8, maar dan met hybridetechniek. Het grote voordeel voor Nederland is de lagere prijs omdat je minder belasting betaalt. De Turbo S E-Hybrid kost hier minimaal 198.800 euro, in het geval van de Turbo S is dat 245.000 euro. De Executive-versie voegt daar 13.000 euro aan toe en als je een Sport Turismo wilt, moet je 3.700 euro extra betalen. Ze zijn per direct te bestellen bij de Porsche-dealers.
Twee andere plug-in hybrides
Naast de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is er een Panamera 4S E-Hybrid en een Panamera 4 Hybrid. De 4 E-Hybrid gebruikt 462 pk en een V6 om in 4,1 seconden naar de 100 te schieten. Omdat de verwarring nu compleet is, zetten we alle motoriseringen hieronder voor je op een rijtje. En van elke versie is er nog een Sport Turismo, dat is de stationwagen-achtige variant. Dus in principe heb je nog twee keer meer keuze dan hieronder is aangegeven.
Alle motoren Porsche Panamera (Facelift)
Panamera – 330 pk – 0-100 in 5,6 s
Panamera 4 – 330 pk – 0-100 in 5,3 s
Panamera 4S – 440 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera GTS – 480 pk – 0-100 in 3,9 s
Panamera Turbo S – 630 pk – 0-100 in 3,1 s
Panamera 4 E-Hybrid – 462 pk – 0-100 in 4,4 s
Panamera 4S E-Hybrid – 560 pk – 0-100 in 3,7 s
Panamera Turbo S E-Hybrid – 700 pk – 0-100 in 3,2 s
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Deze kleine foutjes in de Netflix-hit iHostage zien alleen autoliefhebbers

De duurste versie van deze budget-Renault kost net zoveel als een BMW M3 met opties

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)
