Oké: de titel is wat kort door de bocht. Daar zullen ze in de racerij vast begrip voor hebben. Het is natuurlijk een eeuwige zonde dat een merk als Porsche stopt met Le Mans. En al helemaal ten gunste van Formule E.
Wat zijn de gevolgen?
De 24 uur van Le Mans bestaat uit vier klassen. Het belangrijkste onderscheid is te maken tussen de Le Mans Prototype-klassen (LMP) en de Grand Tourer Endurance-klassen (GTE). De LMP1-klasse bestaat op dit moment alleen nog uit Porsche en Toyota. Audi stopte al eerder. De LMP2-klasse bestaat wel, maar noem maar één ander team dan Racing Team Nederland. Nu gunnen we Toyota de overwinning van harte, maar in je eentje is het niet echt een uitdaging.
En waarom is dat in hemelsnaam goed?
Laten we beginnen met te zeggen dat stoppen op je hoogtepunt altijd een goed idee is. Porsche won de afgelopen drie jaar achter elkaar. Naar hoge waarschijnlijkheid stopt de LMP1-klasse volledig. Met wat geluk richten alle ogen zich hierdoor op de GTE-klasse. Waarom? Een strijd spannend genoeg om je een etmaal op het puntje van je stoel te laten zitten.
Spannend? Waarom?
Neem de legendarische strijd tussen Ford en Ferrari die al woedt (met een flinke tussenpauze) sinds 1963. En ook BMW keert terug naar de GTE-klasse met de 8-serie. Trouwens, Porsche blijft gewoon rijden met de 911 RSR in de GTE-klasse. Als we heel eerlijk zijn, zien we ook liever ‘echte’ auto’s over het circuit knallen. Voor rijdende vleugels bestaat Formule 1. Herkenbare auto’s die je de dag erna ook op straat tegenkomt en spanning genoeg om je ogen open te houden zonder 3 liter Red Bull.
En anders?
In een totaal onrealistisch scenario voelt een ander automerk zich geroepen om het gat te dichten. Misschien komt Mazda terug. Met een wankelmotor (ook al is dat verboden). Iets realistischer is een groot merk als Nissan, maar die zijn vooral druk bezig met vage concepten als een Deltawing of een voorwielaandrijver. Meh.
Reacties