
De onthulling van de Porsche Taycan Cross Turismo is als het kijken van een prequel-film: de uitkomst is eigenlijk allang bekend. Niet alleen reden we pas in een quasi-gecamoufleerde versie van de Cross Turismo, we reden in 2018 al met de Mission E Cross Turismo, de conceptcar die eigenlijk het volledige ontwerp al verklapte. De nieuweling laat zich makkelijk omschrijven: het is een Taycan met een langer doorlopende daklijn, beschermdelen rond de wielkasten en iets meer bodemvrijheid.
Ga toch fietsen
Speciaal voor de Porsche Taycan Cross Turismo ontwikkelde het merk een fietsendrager voor drie fietsen, waarbij de achterklep gewoon open kan als de fietsen gemonteerd zijn. Vind je het maar lelijk om een Batavus of Gazelle achter op je Porsche te monteren, dan biedt het Duitse automerk zelfs twee e-bikes aan. Het ontwerp van deze elektrische fietsen past bij dat van de nieuwe hoge stationwagen.
Specificaties Porsche Taycan Cross Turismo
De Porsche Taycan Cross Turismo komt in vier smaken. Alle uitvoeringen gebruiken vierwielaandrijving voor maximale acceleratie. De minst krachtige is de Taycan 4 Cross Turismo met 380 pk (overboost 476 pk) en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. Daarna komt de 4S Cross Turismo met 490 pk (overboost 571 pk) en een 0-100-tijd van 4,1 seconden. Beide auto’s komen tussen de 390 en 450 kilometer ver. De topsnelheid is respectievelijk 220 en 240 km/u.
Turbo en Turbo S
De twee krachtigste zijn de Taycan Turbo Cross Turismo en de Taycan Turbo S Cross Turismo. De Turbo biedt 625 pk (680 pk in overboost), een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een actieradius van 400 tot 450 kilometer. De Turbo S gaat naar de 625 pk (761 pk in overboost), schiet in 2,9 seconden naar de 100 km/u en komt 390 tot 420 kilometer op een lading. De twee Turbo’s hebben allebei een topsnelheid van 250 km/u.
Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo
De goedkoopste 4 kost in Nederland 97.400 euro. De 4S stijgt al naar 116.000 euro. De Turbo en Turbo S kosten respectievelijk 159.300 euro en 193.200 euro. Ter vergelijking nog even de prijzen van de gewone Taycan: de 4S kost 110.600 euro, de Turbo 157.900 euro en de Turbo S 191.700 euro. Het prijsverschil van de Cross Turismo valt dus behoorlijk mee. De echte vraag is nu: mogen de dierenartsen van Nederland binnenkort ook een Audi e-tron GT Allroad verwachten?
Video: Porsche Taycan Cross Turismo in de sneeuw in Nederland
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Porsche Taycan Cross Turismo is dit keer écht onthuld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Donders wat een knappe auto is dit, ik wordt gelijk klimaatwappie
Wat een vreselijk gedrocht!