
De onthulling van de Porsche Taycan Cross Turismo is als het kijken van een prequel-film: de uitkomst is eigenlijk allang bekend. Niet alleen reden we pas in een quasi-gecamoufleerde versie van de Cross Turismo, we reden in 2018 al met de Mission E Cross Turismo, de conceptcar die eigenlijk het volledige ontwerp al verklapte. De nieuweling laat zich makkelijk omschrijven: het is een Taycan met een langer doorlopende daklijn, beschermdelen rond de wielkasten en iets meer bodemvrijheid.
Ga toch fietsen
Speciaal voor de Porsche Taycan Cross Turismo ontwikkelde het merk een fietsendrager voor drie fietsen, waarbij de achterklep gewoon open kan als de fietsen gemonteerd zijn. Vind je het maar lelijk om een Batavus of Gazelle achter op je Porsche te monteren, dan biedt het Duitse automerk zelfs twee e-bikes aan. Het ontwerp van deze elektrische fietsen past bij dat van de nieuwe hoge stationwagen.
Specificaties Porsche Taycan Cross Turismo
De Porsche Taycan Cross Turismo komt in vier smaken. Alle uitvoeringen gebruiken vierwielaandrijving voor maximale acceleratie. De minst krachtige is de Taycan 4 Cross Turismo met 380 pk (overboost 476 pk) en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. Daarna komt de 4S Cross Turismo met 490 pk (overboost 571 pk) en een 0-100-tijd van 4,1 seconden. Beide auto’s komen tussen de 390 en 450 kilometer ver. De topsnelheid is respectievelijk 220 en 240 km/u.
Turbo en Turbo S
De twee krachtigste zijn de Taycan Turbo Cross Turismo en de Taycan Turbo S Cross Turismo. De Turbo biedt 625 pk (680 pk in overboost), een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een actieradius van 400 tot 450 kilometer. De Turbo S gaat naar de 625 pk (761 pk in overboost), schiet in 2,9 seconden naar de 100 km/u en komt 390 tot 420 kilometer op een lading. De twee Turbo’s hebben allebei een topsnelheid van 250 km/u.
Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo
De goedkoopste 4 kost in Nederland 97.400 euro. De 4S stijgt al naar 116.000 euro. De Turbo en Turbo S kosten respectievelijk 159.300 euro en 193.200 euro. Ter vergelijking nog even de prijzen van de gewone Taycan: de 4S kost 110.600 euro, de Turbo 157.900 euro en de Turbo S 191.700 euro. Het prijsverschil van de Cross Turismo valt dus behoorlijk mee. De echte vraag is nu: mogen de dierenartsen van Nederland binnenkort ook een Audi e-tron GT Allroad verwachten?
Video: Porsche Taycan Cross Turismo in de sneeuw in Nederland
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Porsche Taycan Cross Turismo is dit keer écht onthuld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Donders wat een knappe auto is dit, ik wordt gelijk klimaatwappie
Wat een vreselijk gedrocht!