
De onthulling van de Porsche Taycan Cross Turismo is als het kijken van een prequel-film: de uitkomst is eigenlijk allang bekend. Niet alleen reden we pas in een quasi-gecamoufleerde versie van de Cross Turismo, we reden in 2018 al met de Mission E Cross Turismo, de conceptcar die eigenlijk het volledige ontwerp al verklapte. De nieuweling laat zich makkelijk omschrijven: het is een Taycan met een langer doorlopende daklijn, beschermdelen rond de wielkasten en iets meer bodemvrijheid.
Ga toch fietsen
Speciaal voor de Porsche Taycan Cross Turismo ontwikkelde het merk een fietsendrager voor drie fietsen, waarbij de achterklep gewoon open kan als de fietsen gemonteerd zijn. Vind je het maar lelijk om een Batavus of Gazelle achter op je Porsche te monteren, dan biedt het Duitse automerk zelfs twee e-bikes aan. Het ontwerp van deze elektrische fietsen past bij dat van de nieuwe hoge stationwagen.
Specificaties Porsche Taycan Cross Turismo
De Porsche Taycan Cross Turismo komt in vier smaken. Alle uitvoeringen gebruiken vierwielaandrijving voor maximale acceleratie. De minst krachtige is de Taycan 4 Cross Turismo met 380 pk (overboost 476 pk) en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. Daarna komt de 4S Cross Turismo met 490 pk (overboost 571 pk) en een 0-100-tijd van 4,1 seconden. Beide auto’s komen tussen de 390 en 450 kilometer ver. De topsnelheid is respectievelijk 220 en 240 km/u.
Turbo en Turbo S
De twee krachtigste zijn de Taycan Turbo Cross Turismo en de Taycan Turbo S Cross Turismo. De Turbo biedt 625 pk (680 pk in overboost), een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een actieradius van 400 tot 450 kilometer. De Turbo S gaat naar de 625 pk (761 pk in overboost), schiet in 2,9 seconden naar de 100 km/u en komt 390 tot 420 kilometer op een lading. De twee Turbo’s hebben allebei een topsnelheid van 250 km/u.
Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo
De goedkoopste 4 kost in Nederland 97.400 euro. De 4S stijgt al naar 116.000 euro. De Turbo en Turbo S kosten respectievelijk 159.300 euro en 193.200 euro. Ter vergelijking nog even de prijzen van de gewone Taycan: de 4S kost 110.600 euro, de Turbo 157.900 euro en de Turbo S 191.700 euro. Het prijsverschil van de Cross Turismo valt dus behoorlijk mee. De echte vraag is nu: mogen de dierenartsen van Nederland binnenkort ook een Audi e-tron GT Allroad verwachten?
Video: Porsche Taycan Cross Turismo in de sneeuw in Nederland
2 reacties op “Porsche Taycan Cross Turismo is dit keer écht onthuld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Donders wat een knappe auto is dit, ik wordt gelijk klimaatwappie
Wat een vreselijk gedrocht!