
Het is een inkoppertje van Porsche, maar we zijn blij dat ie in de kruising zit. Tot dusver hadden we de Taycan en de Taycan Cross Turismo. De Cross Turismo had een stationwagendaklijn, meer bodemvrijheid en kunststof rond de wielkasten. De Sport Turismo neemt de doorlopende daklijn over, maar laat alle offroad-details achterwege. Zie het dus gerust als de stationwagenversie van de Taycan. Dat klinkt uiteraard net even te suf, dus noemen ze ‘m de Porsche Taycan Sport Turismo.
Over de GTS
De letters GTS werden voor het eerst op de bips van de Porsche 904 geplakt. Je kunt het zien als de GTI van Porsche: sneller, maar niet de snelste, wat leuke opties, mooie aankleding en bij voorkeur bestel je hem in het rood. De Taycan GTS biedt 598 pk als je launchcontrol gebruikt. Voor zowel de normale Taycan als de Sport Turismo is de 0-100-tijd hierdoor 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Misschien nog interessanter is de actieradius. De GTS is de eerste Taycan die meer dan 500 kilometer ver komt op één lading. De opgegeven actieradius is 504 kilometer. De actieradius van de Sport Turismo GTS is nog niet bekend.
Het onderstel is anders afgesteld voor de GTS en de (optioneel) meesturende achterwielen krijgen ook een eigen instelling. Het geluid dat de auto vanbinnen maakt is anders bij de GTS. Verder herken je de Taycan GTS aan de zwarte accenten aan de buitenkant. Vanbinnen krijgt de GTS bekleding die lijkt op alcantara, door Porsche Race-Tex genoemd. Geborstelde aluminium details vullen andere zwarte accenten in het interieur aan.
Een panoramadak
Een ander nieuwtje voor de Taycan GTS is een panoramadak met iets dat Porsche Sunshine Control noemt. Het dak kan met vloeibare kristallen van helder naar mat verschieten. Hierdoor kun je de inzittenden tegen de zon beschermen zonder iets voor het dak te schuiven. Een nieuwe techniek? Mwah, zoek maar eens op waar LCD voor staat. Wel tof is dat het dak bestaat uit negen segmenten die allemaal los ingesteld kunnen worden.
De prijs van de Porsche Taycan Sport Turismo
De Porsche Taycan Sport Turismo komt eerst als GTS. Deze kost 137.300 euro zonder opties. Andere versies volgen later. De Taycan GTS – dus de niet-stationwagen – kost 136.300 euro. Je kunt dus deduceren dat de Sport Turismo ongeveer 1.000 piek meer kost dan de normale Taycan. Pas dat vooral ook toe op andere uitvoeringen.
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
