
Het is een inkoppertje van Porsche, maar we zijn blij dat ie in de kruising zit. Tot dusver hadden we de Taycan en de Taycan Cross Turismo. De Cross Turismo had een stationwagendaklijn, meer bodemvrijheid en kunststof rond de wielkasten. De Sport Turismo neemt de doorlopende daklijn over, maar laat alle offroad-details achterwege. Zie het dus gerust als de stationwagenversie van de Taycan. Dat klinkt uiteraard net even te suf, dus noemen ze ‘m de Porsche Taycan Sport Turismo.
Over de GTS
De letters GTS werden voor het eerst op de bips van de Porsche 904 geplakt. Je kunt het zien als de GTI van Porsche: sneller, maar niet de snelste, wat leuke opties, mooie aankleding en bij voorkeur bestel je hem in het rood. De Taycan GTS biedt 598 pk als je launchcontrol gebruikt. Voor zowel de normale Taycan als de Sport Turismo is de 0-100-tijd hierdoor 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Misschien nog interessanter is de actieradius. De GTS is de eerste Taycan die meer dan 500 kilometer ver komt op één lading. De opgegeven actieradius is 504 kilometer. De actieradius van de Sport Turismo GTS is nog niet bekend.
Het onderstel is anders afgesteld voor de GTS en de (optioneel) meesturende achterwielen krijgen ook een eigen instelling. Het geluid dat de auto vanbinnen maakt is anders bij de GTS. Verder herken je de Taycan GTS aan de zwarte accenten aan de buitenkant. Vanbinnen krijgt de GTS bekleding die lijkt op alcantara, door Porsche Race-Tex genoemd. Geborstelde aluminium details vullen andere zwarte accenten in het interieur aan.
Een panoramadak
Een ander nieuwtje voor de Taycan GTS is een panoramadak met iets dat Porsche Sunshine Control noemt. Het dak kan met vloeibare kristallen van helder naar mat verschieten. Hierdoor kun je de inzittenden tegen de zon beschermen zonder iets voor het dak te schuiven. Een nieuwe techniek? Mwah, zoek maar eens op waar LCD voor staat. Wel tof is dat het dak bestaat uit negen segmenten die allemaal los ingesteld kunnen worden.
De prijs van de Porsche Taycan Sport Turismo
De Porsche Taycan Sport Turismo komt eerst als GTS. Deze kost 137.300 euro zonder opties. Andere versies volgen later. De Taycan GTS – dus de niet-stationwagen – kost 136.300 euro. Je kunt dus deduceren dat de Sport Turismo ongeveer 1.000 piek meer kost dan de normale Taycan. Pas dat vooral ook toe op andere uitvoeringen.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)
