
Het is een inkoppertje van Porsche, maar we zijn blij dat ie in de kruising zit. Tot dusver hadden we de Taycan en de Taycan Cross Turismo. De Cross Turismo had een stationwagendaklijn, meer bodemvrijheid en kunststof rond de wielkasten. De Sport Turismo neemt de doorlopende daklijn over, maar laat alle offroad-details achterwege. Zie het dus gerust als de stationwagenversie van de Taycan. Dat klinkt uiteraard net even te suf, dus noemen ze ‘m de Porsche Taycan Sport Turismo.
Over de GTS
De letters GTS werden voor het eerst op de bips van de Porsche 904 geplakt. Je kunt het zien als de GTI van Porsche: sneller, maar niet de snelste, wat leuke opties, mooie aankleding en bij voorkeur bestel je hem in het rood. De Taycan GTS biedt 598 pk als je launchcontrol gebruikt. Voor zowel de normale Taycan als de Sport Turismo is de 0-100-tijd hierdoor 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Misschien nog interessanter is de actieradius. De GTS is de eerste Taycan die meer dan 500 kilometer ver komt op één lading. De opgegeven actieradius is 504 kilometer. De actieradius van de Sport Turismo GTS is nog niet bekend.
Het onderstel is anders afgesteld voor de GTS en de (optioneel) meesturende achterwielen krijgen ook een eigen instelling. Het geluid dat de auto vanbinnen maakt is anders bij de GTS. Verder herken je de Taycan GTS aan de zwarte accenten aan de buitenkant. Vanbinnen krijgt de GTS bekleding die lijkt op alcantara, door Porsche Race-Tex genoemd. Geborstelde aluminium details vullen andere zwarte accenten in het interieur aan.
Een panoramadak
Een ander nieuwtje voor de Taycan GTS is een panoramadak met iets dat Porsche Sunshine Control noemt. Het dak kan met vloeibare kristallen van helder naar mat verschieten. Hierdoor kun je de inzittenden tegen de zon beschermen zonder iets voor het dak te schuiven. Een nieuwe techniek? Mwah, zoek maar eens op waar LCD voor staat. Wel tof is dat het dak bestaat uit negen segmenten die allemaal los ingesteld kunnen worden.
De prijs van de Porsche Taycan Sport Turismo
De Porsche Taycan Sport Turismo komt eerst als GTS. Deze kost 137.300 euro zonder opties. Andere versies volgen later. De Taycan GTS – dus de niet-stationwagen – kost 136.300 euro. Je kunt dus deduceren dat de Sport Turismo ongeveer 1.000 piek meer kost dan de normale Taycan. Pas dat vooral ook toe op andere uitvoeringen.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper
