Soms bemerk je dat je getuige bent van een significante stap in de ontwikkeling van de auto. Dit is zo’n moment. Er is nu alleen nog vóór en ná de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo.

We mogen graag een potje overdrijven bij TopGear, dat is wel duidelijk. Met lollige metaforen smijten, dingen opblazen of uit hun verband rukken – het is allemaal aan ons besteed. Vinden we leuk. Maar je moet ons geloven als we zeggen dat dat niet is wat hier gebeurt. Porsches nieuwste EV is werkelijk een volgend hoofdstuk. Nou mag dat ook wel, want dit is de duurste elektrische productieauto die je op dit moment kunt kopen – droomexoten en luchtkastelen met een ziljoen pk’s even uitgezonderd. Voor 193.200 euro krijg je in Nederland een Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo mee. Let wel: omdat het een EV is, zit er geen BPM op, dus het is niet dat de prijs hier kunstmatig hoog is (in België kost ie zomaar 192.581 euro).

Inklapbare spiegels

En dan ben je nog niet met de optielijst aan de slag gegaan. Die is zo uitgebreid dat ze er zelfs bij Porsche niet altijd uitkomen: iemand daar is kennelijk vergeten om op onze volgeladen testauto elektrisch inklapbare spiegels te bestellen. Grappig – tot je, zoals wij, je kamerbrede Taycan in een smalle garage probeert te parkeren. Dat je zoiets er voor dit bedrag niet gewoon bij krijgt, is typisch Porsche, maar het blijft een beetje armoedig. Alsof je na je vijfgangendiner in een sterrenrestaurant nog wel even een euro voor de garderobe moet betalen.

Maar de Taycan Cross Turismo weet zo te biologeren dat je je nooit lang om dit soort details zult bekommeren. De gewone vierdeurs Taycan is al een imponerende machine om te zien: laag, lang, maar ook zo breedgeschouderd dat ie compact lijkt. Hij is eigenlijk een soort gladde, futuristische superpad, hoe oneerbiedig dat ook klinkt – ineengedoken, gedrongen en gespierd. Het is een ontwerp dat zich prima leent voor een bescheiden dakverlenging, en Porsche was zo slim deze ingreep meteen te combineren met nieuwe uiterlijke stoeraccenten en een aangepast onderstel. Vandaar ook ‘Cross Turismo’, niet ‘Sport Turismo’ zoals bij de Panamera.

Gravel-knop

Het is de bedoeling dat je met deze Taycan ook echt een stukje offroad kunt. Hier in Nederland, waar je nog geen drie meter op onverhard kunt rijden zonder een dicht hek of een boze boswachter tegen te komen, nemen we dat maar ter kennisgeving aan. De Gravel-knop blijft bij ons onberoerd, maar van de overige eigenschappen van de Taycan Cross Turismo genieten we volop.

Neem het onderstel. Luchtgeveerd (standaard zelfs – hoe is het mogelijk?), maar duidelijk afgestemd op het nieuw ontgonnen karakter van deze Porsche: iets minder sportauto, meer leefauto. Het neemt 2,3 ton wagengewicht bij de kladden en laat het gecontroleerd zweven over hobbels, strijkt lelijk asfalt glad en elimineert de neiging tot nadeinen. Dender een verkeersdrempel af en bam: de boel ligt meteen volmaakt horizontaal, alsof een zware hand je vanboven opvangt en rechtzet. Het is bijna eng effectief, en samen met de voorbeeldige isolatie brengt het de inzittenden haast grenzeloze rust. En dat in de snelst accelererende productiestationwagen ter wereld – dat wil wat zeggen.

De snelste?

Want ja, natuurlijk is de eerste Cross Turismo waarmee Porsche ons in aanraking laat komen niet een Taycan 4 met kleine velgen. Het is niets minder dan de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, 761 pk en 1.050 Nm sterk en 2,9 seconden snel van 0 naar 100 km/u. Dat is niet de snelste sprinttijd voor een Porsche (het is 0,1 seconde langzamer dan de gewone Taycan Turbo S en een schildpadachtige 0,2 seconde trager dan de 911 Turbo S). Maar we gaan een gok doen en beweren dat zelfs de grootste cijfertjesfetisjist zich daar niet al te druk om zal maken. Niet wanneer hij uit man en macht probeert te voorkomen dat z’n ruggengraat z’n maaginhoud naar buiten duwt.

Als dit soort kracht ooit wijdverbreid beschikbaar komt, vermoeden we dat de evolutie van de mens serieus zal worden beïnvloed. Taaiere vliezen, sterkere ingewanden, grotere handen om je beter aan dingen vast te kunnen grijpen. Ook bijna tien jaar na de introductie van de Tesla Model S (die in de vorm van de driemotorige Plaid nóg veel sneller is…) wil dit soort constante en ogenblikkelijke acceleratie maar niet wennen. Laat staan dat het gaat vervelen. In de Taycan gaat het als volgt: zoek een leeg stuk weg op, zet de auto stil, klik de draaiknop op het stuur in Sport Plus, je linkervoet op de rem, je rechtervoet vol naar beneden, zorg dat je passagiers niets vasthebben waarmee ze zich kunnen verwonden, laat je linkervoet los en zie de wereld als een dolle Windows 98-screensaver op je afkomen.

Snelle systemen

Het verbijsterende is dat je kunt voelen wat de auto allemaal doet om deze extreme verplaatsing teweeg te brengen. Als je banden niet volmaakt warm en kleverig zijn, zullen tijdens dit kunstje absoluut meerdere van je wielen hun grip dreigen te verliezen. Maar waar de elektronica bij andere aandrijfvormen reageert zodra een wiel doorslaat, lijkt de Taycan aan te voelen wanneer dit zal gebeuren – en weet hij het te voorkomen. Soms is het net alsof je je sprint op ijs trekt: er lijkt geen frictie te zijn, omdat je banden zich precies op de grens tussen grip en slip bevinden. Maar je kunt zorgeloos je voet naar beneden houden, want de auto lost het op, nauwgezet en feilloos.

Hetzelfde doet hij in bochten. Wanneer je bent bekomen van het feit dat iets dat zo groot en zwaar is zo hard de hoek om kan, en hersencapaciteit over hebt om te registreren hóé hij dat doet, voel je dat ieder wiel een afgemeten, constant bijgestelde dosis koppel krijgt. Zo heeft het niet eens de kans om een stap verkeerd te zetten. Tenzij je dat juist wilt, natuurlijk.

De rijbeleving van de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

Maar het allerknapst is dat Porsche deze nieuwbakken hekserij – en deze hoge BMI-waarde – naadloos weet te koppelen aan de rijbeleving waarop hun reputatie, hun hele bestaan is gebouwd. Precisie kan saai zijn, maar zoals in andere Porsches klikt in deze Taycan alles in elkaar: het onderstel, de solide en reactieve besturing, de zitpositie in de gripgrage stoelen, het stuwende Sport Sound dat in de sportievere modi uit de speakers galmt. Zelfs de tweetraps transmissie op de achteras, nuttig voor zowel de acceleratie als het beperken van het energieverbruik, schakelt terug met iets dat voelt en klinkt als tussengas. Of misschien gaan we dusdanig op in de ervaring dat we ons dat inbeelden.

Toegegeven, deze laatste zaken hadden we ook over de vierdeurs Taycan kunnen opschrijven. Wat de Cross Turismo natuurlijk extra aantrekkelijk maakt, zijn z’n praktische kwaliteiten. Waar iemand van 1,85 meter achter in de sedan geen al te puntig kapsel moet hebben, zorgt het verder doorgetrokken dak van de Cross Turismo voor een paar welkome extra centimeters in de hoogte. En hoewel je in deze bagageruimte niet snel twee grote honden zult willen proppen – op dat vlak blijven benzine-sloompies als de Audi RS 6 en Mercedes-AMG E 63 voorlopig ongeslagen – kun je als het moet toch mooi zo’n 1.200 liter aan spullen meenemen.

Verschillen Taycan en Taycan Cross Turismo

De carrosserievorm even daargelaten: hoezeer verschilt de Cross Turismo van de vierdeurs Taycan? Gaat het alleen om wat plastic randjes of is er meer aan de hand? Wel, dat laatste. Om te beginnen het basismodel: dat is bij de Taycan een achterwielaandrijver, bij de Cross Turismo een vierwielaangedreven (en dus tweemotorige) Taycan 4, een versie die als sedan niet eens te krijgen is. Hij kost 97.400 euro (96.870 euro in België) en doet 0 naar 100 in 5,1 seconden. Cross Turismo’s komen altijd met de Performance-accu Plus, waar je een sedan ook met een kleinere accu kunt krijgen.

De topsnelheid van deze Turbo S is 10 km/u lager. Alle Cross Turismo’s hebben standaard luchtvering die je via de Gravel-modus 30 millimeter hoger kunt instellen dan bij de gewone Taycan. Geen zorgen: in Sport Plus zakt ie gewoon naar de grond. Ook Smartlift is standaard, dat waar nodig via GPS de vering oppompt. In plaats van de Sport Chrono-klok op het dashboard kun je een kompas bestellen. En met het Off-Road Design Package (1.735 euro) krijg je stoere vleugeltjes bij de wielkasten. Maar het mooiste: er is een ranke dakkoffer te krijgen die is goedgekeurd tot 200 km/u. Oef, die wil je sowieso.

Voorspellende gaven

Onverminderd fijn blijft de manier waarop Porsches eerste batterijauto je bijstaat in het vormen van je nieuwe elektrisch-rijdende levensstijl. Voer een navigatiebestemming in en het systeem meldt het percentage acculading dat je daar aangekomen over zult hebben. Er is een Range-stand die onnodige stroomverbruikers op een laag pitje zet en de maximumsnelheid begrenst om je wat extra kilometers te gunnen. En de voorspellende gaven van de Taycan zijn uit de kunst. Deze persauto beweerde dat we op een volgeladen accu van 93,4 kWh 365 kilometer ver zouden komen. Uiteindelijk, zelfs met veel snelweg en enkele bevlogen acties tussendoor, bleek deze opgave bij nog 10 procent accu resterend maar een paar kilometer af te wijken van de werkelijkheid. Oerbetrouwbaar dus, en zo moet het ook zijn.

Want zoals je zult weten, is nog lang niet iedereen bereid de overstap naar elektrisch te maken. Dit terwijl fabrikanten van alle kanten worden geduwd en getrokken naar een toekomst zonder verbrandingsmotoren. Dus áls je mensen dan zover krijgt om je EV te proberen, kun je ze maar beter zo goed mogelijk bijstaan in het gewenningsproces.

Nieuwe maatstaf

Toch denken we dat er weinigen zullen zijn die niet van hun sokken worden geblazen door de Taycan Turbo S Cross Turismo. Terug naar ons eerste statement: het is dat het woord gamechanger zo doodgeknuppeld is, maar anders zouden we het hier gebruiken. Prestaties als deze zijn op zichzelf niet nieuw, maar prestaties als deze in zo’n complete, verfijnde en alleskunnende verpakking, dat is niets minder dan een nieuwe maatstaf. En het lijkt ons dat je met dit soort looks, techniek en rijeigenschappen een hoop harten kunt winnen, zelfs als het harten zijn die eigenlijk naar benzine snakken. We zijn benieuwd of de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo deze overtuigingskracht ook in de praktijk kan laten gelden. Immers, voor twee euroton lonken er vast ook talloze andere, luidere dromen die je graag zou willen waarmaken – nu het nog kan en mag.

Specificaties Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (2021)


Motor
2 elektromotoren
761 pk
1.050 Nm
93,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
2v (achter)
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
26,4-24,4 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
388-419 km (WLTP)
Laadtijd
9:00 uur bij 11 kW
0:23 uur bij 270 kW (5-80%)
Afmetingen
4.974 x 1.967 x 1.409 mm (l x b x h)
2.904 mm (wielbasis)
2.320 kg
84 + 405 / 1.171 l (bagage)
Prijzen
€ 193.200 (NL)
€ 192.581 (B)

Reacties

  • Paul heeft op 17 augustus 2021 geschreven:

    Geen mooie auto, de Tesla -S ziet er van voren en van opzij nog steeds veel beter uit. Met die top van 250 wordt je op Duitse autobahn voorbijgereden door heel wat goedkopere auto’s en die hoeven niet steeds een half uur aan de stekker. Kun je trouwens wel op de achterbank zitten als je 1m90 lang bent? Bij de gewone Taycan kan dat niet eens.

    • @Paul heeft op 18 augustus 2021 geschreven:

      Ziet de Tesla-S er beter uit of het origineel daarvan van Jaguar? Overigens een beetje raar om dit vergelijk te maken. De Porsche is in alle relevante opzichten een veel betere auto dan de Tesla-S. Daarom zijn er dit jaar ook al 290 Taycans verkocht en maar 3 stuks Tesla-S.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)