TopGear stapt net uit de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Binnenkort lees je in ons magazine het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Porsche Taycan Cross Turismo
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, hè
Weersomstandigheden: fris en lenteachtig
Reden jullie laatst niet al in deze auto?
Klopt! Maar dat was een smoezelig prototype in de sneeuw. Dit is het echte werk in normale omstandigheden. Leek ons wel relevant.
Geef toe: jullie wilden gewoon nog eens knallen met dat ding
Nee, dit is zuiver wetenschappelijk onderzoek. Au, we stoten onze neus tegen het scherm.
Steek maar van wal!
Juist, de Taycan Turbo S Cross Turismo. Ze hadden ‘m ook ‘de snelste en handigste elektrische Porsche die er is’ kunnen noemen, maar die naam zou nog langer zijn. We moeten ons sterk vergissen als dit niet de snelst accelererende productiestationwagen ter wereld is. Van 0 naar 100, en zelfs van 0 naar 160, weet de Taycan een RS 6 of E 63 S achter zich te laten.
Cijfers, we willen cijfers…
Van 0 naar 100 in 2,9 seconden, een top van 250 km/u, 761 piek-pk’s en 1.050 Nm aan koppel. Maar ook 2.320 kilo aan batterijgespekt gewicht. En toch afgerond 274 gevoelseenheden Porsche-heid qua weggedrag en interactie.
We kunnen nog zo vaak opschrijven dat een auto als deze je opvatting van het begrip snelheid opnieuw definieert, maar je moet het echt ervaren om het te geloven. Launch control in deze Taycan is slopend: het soort hart-in-je-keel-, maag-tegen-je-ruggengraat-moment dat je nooit meer vergeet. Je voelt elk wiel worstelen met de krachten. Tussenacceleraties zijn hilarisch, vooral onder de landelijke limiet. In Sport Plus knuffelt de carrosserie de weg, zingen de elektromotoren via de speakers en gebruikt de achterste motor twee versnellingen voor extra punch.
Wat is er nieuw aan de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo?
Buiten dat geniale uiterlijk: niet bijzonder veel. De luchtvering kan wat hoger dan bij de gewone Taycan en je krijgt een Gravel-modus voor onverharde wegen. Achterin is meer hoofdruimte – dat is welkom – en natuurlijk wat meer plek voor bagage. Net als de 4-, 4S- en Turbo-versies komt de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo standaard met de Performance Battery Plus van 93,4 kWh. Die is hier goed voor een opgegeven actieradius van 388 tot 419 kilometer. Het belangrijkste: ja, er is een coole dakkoffer te krijgen.
De prijs in Nederland? De Turbo S is er vanaf 193.200 euro, maar de Cross Turismo begint al bij 97.400 euro.
Onze volledige rijtest van de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo lees je binnenkort in TopGear Magazine.
Ikke heeft op 28 april 2021 geschreven:
Deze auto is de reden dat er geen Tesla S meer verkocht wordt.