
TopGear stapt net uit de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Binnenkort lees je in ons magazine het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Porsche Taycan Cross Turismo
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, hè
Weersomstandigheden: fris en lenteachtig
Reden jullie laatst niet al in deze auto?
Klopt! Maar dat was een smoezelig prototype in de sneeuw. Dit is het echte werk in normale omstandigheden. Leek ons wel relevant.
Geef toe: jullie wilden gewoon nog eens knallen met dat ding
Nee, dit is zuiver wetenschappelijk onderzoek. Au, we stoten onze neus tegen het scherm.
Steek maar van wal!
Juist, de Taycan Turbo S Cross Turismo. Ze hadden ‘m ook ‘de snelste en handigste elektrische Porsche die er is’ kunnen noemen, maar die naam zou nog langer zijn. We moeten ons sterk vergissen als dit niet de snelst accelererende productiestationwagen ter wereld is. Van 0 naar 100, en zelfs van 0 naar 160, weet de Taycan een RS 6 of E 63 S achter zich te laten.
Cijfers, we willen cijfers…
Van 0 naar 100 in 2,9 seconden, een top van 250 km/u, 761 piek-pk’s en 1.050 Nm aan koppel. Maar ook 2.320 kilo aan batterijgespekt gewicht. En toch afgerond 274 gevoelseenheden Porsche-heid qua weggedrag en interactie.
We kunnen nog zo vaak opschrijven dat een auto als deze je opvatting van het begrip snelheid opnieuw definieert, maar je moet het echt ervaren om het te geloven. Launch control in deze Taycan is slopend: het soort hart-in-je-keel-, maag-tegen-je-ruggengraat-moment dat je nooit meer vergeet. Je voelt elk wiel worstelen met de krachten. Tussenacceleraties zijn hilarisch, vooral onder de landelijke limiet. In Sport Plus knuffelt de carrosserie de weg, zingen de elektromotoren via de speakers en gebruikt de achterste motor twee versnellingen voor extra punch.
Wat is er nieuw aan de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo?
Buiten dat geniale uiterlijk: niet bijzonder veel. De luchtvering kan wat hoger dan bij de gewone Taycan en je krijgt een Gravel-modus voor onverharde wegen. Achterin is meer hoofdruimte – dat is welkom – en natuurlijk wat meer plek voor bagage. Net als de 4-, 4S- en Turbo-versies komt de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo standaard met de Performance Battery Plus van 93,4 kWh. Die is hier goed voor een opgegeven actieradius van 388 tot 419 kilometer. Het belangrijkste: ja, er is een coole dakkoffer te krijgen.
De prijs in Nederland? De Turbo S is er vanaf 193.200 euro, maar de Cross Turismo begint al bij 97.400 euro.
Onze volledige rijtest van de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo lees je binnenkort in TopGear Magazine.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo: 1e rij-indruk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Deze auto is de reden dat er geen Tesla S meer verkocht wordt.