
TopGear stapt net uit de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Binnenkort lees je in ons magazine het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Porsche Taycan Cross Turismo
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, hè
Weersomstandigheden: fris en lenteachtig
Reden jullie laatst niet al in deze auto?
Klopt! Maar dat was een smoezelig prototype in de sneeuw. Dit is het echte werk in normale omstandigheden. Leek ons wel relevant.
Geef toe: jullie wilden gewoon nog eens knallen met dat ding
Nee, dit is zuiver wetenschappelijk onderzoek. Au, we stoten onze neus tegen het scherm.
Steek maar van wal!
Juist, de Taycan Turbo S Cross Turismo. Ze hadden ‘m ook ‘de snelste en handigste elektrische Porsche die er is’ kunnen noemen, maar die naam zou nog langer zijn. We moeten ons sterk vergissen als dit niet de snelst accelererende productiestationwagen ter wereld is. Van 0 naar 100, en zelfs van 0 naar 160, weet de Taycan een RS 6 of E 63 S achter zich te laten.
Cijfers, we willen cijfers…
Van 0 naar 100 in 2,9 seconden, een top van 250 km/u, 761 piek-pk’s en 1.050 Nm aan koppel. Maar ook 2.320 kilo aan batterijgespekt gewicht. En toch afgerond 274 gevoelseenheden Porsche-heid qua weggedrag en interactie.
We kunnen nog zo vaak opschrijven dat een auto als deze je opvatting van het begrip snelheid opnieuw definieert, maar je moet het echt ervaren om het te geloven. Launch control in deze Taycan is slopend: het soort hart-in-je-keel-, maag-tegen-je-ruggengraat-moment dat je nooit meer vergeet. Je voelt elk wiel worstelen met de krachten. Tussenacceleraties zijn hilarisch, vooral onder de landelijke limiet. In Sport Plus knuffelt de carrosserie de weg, zingen de elektromotoren via de speakers en gebruikt de achterste motor twee versnellingen voor extra punch.
Wat is er nieuw aan de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo?
Buiten dat geniale uiterlijk: niet bijzonder veel. De luchtvering kan wat hoger dan bij de gewone Taycan en je krijgt een Gravel-modus voor onverharde wegen. Achterin is meer hoofdruimte – dat is welkom – en natuurlijk wat meer plek voor bagage. Net als de 4-, 4S- en Turbo-versies komt de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo standaard met de Performance Battery Plus van 93,4 kWh. Die is hier goed voor een opgegeven actieradius van 388 tot 419 kilometer. Het belangrijkste: ja, er is een coole dakkoffer te krijgen.
De prijs in Nederland? De Turbo S is er vanaf 193.200 euro, maar de Cross Turismo begint al bij 97.400 euro.
Onze volledige rijtest van de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo lees je binnenkort in TopGear Magazine.
Eén reactie op “Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo: 1e rij-indruk”
Laat een antwoord achter aan Ikke Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Deze auto is de reden dat er geen Tesla S meer verkocht wordt.