Totdat auto’s op de snelweg helemaal het stuur kunnen overnemen, is cruisecontrol het perfecte middel om de doodsaaie A2 enigszins te overleven. Je stelt hem netjes in op 100 (of net iets erboven) en luistert rustig naar een podcast. Rijdt er iemand vóór je langzamer, dan wacht je tot je in de buurt bent voor een korte inhaalactie. Maar dan: tijdens het inhalen rij je plotseling net zo snel, terwijl jij netjes op de cruisecontrol rijdt. Waarom is dat?

Wij hebben het antwoord dus niet, maar we zijn wel heel benieuwd naar de beweegredenen van mensen om dit te doen. Het zijn waarschijnlijk mensen die niet op de cruisecontrol rijden. We kunnen ze er ook niet op betrappen dat ze op adaptieve cruisecontrol rijden en dat er iemand voor ze naar rechts opschuift. Sowieso: in Nederland schuift niemand uit zichzelf naar rechts op.

We moeten eerlijk toegeven dat we het een heel enkele keer zelf gedaan hebben, als iemand ons dan met nog geen 1 km/u verschil wilde inhalen en we zagen dat er iemand achter hen er graag langs wilde. Door dan onze cruisecontrol net met 1 km/u te verhogen, voelde de langzame inhaler zich ineens wél bezwaard en gaf ie een beetje gas. Zie het als pedagogische snelheidsverhoging.

Maar buiten dit specifieke voorbeeld snappen we het gewoon echt niet. Vind je het dan niet leuk om ingehaald te worden? Of rij je langzamer dan je wilde en schrik je wakker van een inhalende auto? Laat het ons weten in de reacties hieronder of op Facebook. Het leuke van deze website is dat je onder een schuilnaam kunt reageren. Dus wees lekker eerlijk: waarom geef jij ineens gas als je wordt ingehaald op de snelweg?

Reacties

  • Edinho heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Vind het allemaal zo kinderachtig of ‘politiemannetje ‘ te spelen als iemand je inhaalt en je gas bij gaat geven alleen om de medeweggebruiker over het snelheidslimiet te laten gaan waar de max 100km/u is. Dat moet die rijder toch zelf weten als ie het risco wilt een bekeuring te krijgen. Zo ontstaat irritatie in het verkeer met vaak gevolgen om wat kleins wat nergens over gaat. Kijk als iemand op je bumber staat te drukken is een ander verhaal dat vindt niemand prettig. Ook vaak een voorkomend geval is als je op een invoegsrook snelheid maakt om soepel in te voegen. Vaak denkt een medeweggebruiker die links van je rijdt dat je wilt voorkruipen , zóó kinderachtig. Het gaat er toch om dat je lekker kunt ritsen om het verkeer rijdend te houden . Door die kinderachtige akkefietjes onstaan juist onnodige files Maar er zijn zo veel egocentrische figuren op de weg die je gewoon geen ruimte willen geven.

    • G.Z heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Dit is een macho gedrag zover ik weet.

      Reageer
    Reageer
  • KrijgTieten heeft op 9 september 2024 geschreven:

    “10-20km/u ONDER het limiet rijden, en harder rijden wanneer er eindelijk ingehaald kan/mag worden”

    Zou het niet zo kunnen zijn dat je behoorlijk dicht op de bumper van je voorganger heb gezeten? Als ik door heb dat je zo dicht op mn bumper zit, laat ik mn gas los. Meeste nemen wel afstand dan en een enkeling zet een leuke lichtshow aan, waar ik nog langzamer van ga rijden om van de show genieten. Hou er niet zo van om opgejaagd te worden door een idioot die 5 min eerder thuis wilt zijn.

    • EvilCouncil heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Mensen die bewust (ruim) onder de max snelheid gaan rijden waar inhalen niet kan/mag, zijn trieste figuren. Bewust irriteren, is dat omdat je eigenlijk niets te zeggen hebt in het leven? Rij gewoon de max snelheid. Of ga in Frankrijk wonen, daar kan niemand goed en normaal rijden.

      • Johan heeft op 10 september 2024 geschreven:

        Wellicht was diegene niet op weg naar huis om 5 min eerder thuis te zijn, maar ligt zijn partner op sterven en wil hij in het ziekenhuis zijn nog voor diegene overlijdt. Zolang je de reden van de haast niet weet is er ook geen reden om hem te belemmeren/pesten.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pim heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Simpel, waar ik boven de 30km/u de cruisecontrol kán gebruiken, daar zet ik hem aan. Iets erboven zoals het artikel aangeeft en gewoon sturen. Geen gezeik met andere weggebruikers, rechts rijden waar mogelijk, goed kijken en voorrang verlenen, het is allemaal geen hogere wiskunde. Als iemand er langs wil en ik zie een gevaarlijke situatie ontstaan, cruise control eraf, gas los en ruimte creëren. Betekent niet dat ik af en toe niet iemand achter het behang kan plakken, maar zorg altijd voor ruimte, voor mezelf en voor de ander. En een keer claxoneren om gevaar af te wenden is wettelijk toegestaan, dus dat recht gebruik ik dan ook.
    Rij al meerdere decennia boete vrij en schadevrij.

    Reageer
  • Roy heeft op 9 september 2024 geschreven:

    De enige reden waarom ik het doe en wanneer ik het doe, is niet op een snelweg maar op een autoweg, waar de ruimte achter mij groot is, maar iemand over een doorgetrokken streep zich duidelijk tussen mij en bijvoorbeeld een vrachtwagen voor mij wil drukken. Dan rij ik het gat dicht om hem achter mij te dwingen (of verplaats ik mezelf wat naar links om hem te blokkeren) wanneer ik zie dat het een actie is die ons allemaal in de problemen kan brengen. Anders als dat, inderdaad zoals in het gegeven voorbeeld, iemand aanmoedigen gas te geven of er achter te gaan. Anders als dat ben ik veel te gesteld op mijn aura om de auto heen dus zou ik sneller wanneer ik ingehaald word en niemand achter me hinder wat gas loslaten.

    • EvilCouncil heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Roy, heb je er wel eens bij stil gestaan dat het iemand kan zijn die met een hele goede reden dit soort dingen doet? Het kan politie zijn, die onderweg is naar jouw vrouw waar inbrekers in huis zijn. Het kan iemand zijn die een ander persoon in levensgevaar zo snel mogelijk naar het ziekenhuis wil brengen etc. etc.

      Tegelijkertijd zeg je dat je gesteld bent op de aura om de auto heen, maar ga je bewust iemand blokkeren die vervolgens achter je moet gaan rijden. Beetje tegenstrijdig niet? Als je het gat niet dicht had gereden, was dat beter voor je aura om je heen geweest…

      • Stan heeft op 10 september 2024 geschreven:

        EvilCouncil, vind je het niet opvallend dat het altijd dezelfde automerken zijn die een persoon in levensgevaar naar het ziekenhuis moeten vervoeren…?

        Reageer
      Reageer
    • Exodus heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Ik heb een rijopleiding genoten in het leger! 40 jaar terug! Mijn instructeur zij bij inhalen gas bij geven!,en daarna naar rechts!!en meegaan in het verkeer!!
      Auto rijden is bij mij een discipline!!nog steeds!!
      Mensen weten niet meer dat je ten allertijden naar rechts moet!!!als er genoeg ruimte is!
      Ik merk dat het controle systeem in Nederland zeer zwak is!!!
      Daar moet wat aan gedaan worden!!!
      Voorlichting op postbus 52 op tv !!!

      • Stan heeft op 10 september 2024 geschreven:

        Ik rijd meestal op cruisecontrol en laat me niet over de snelheidslimiet jagen bij een inhaalactie. Ik ga pas naar rechts als ik er ruim voorbij ben. Bij grootlicht kan het wat langer duren.

        Reageer
      • KrijgTieten heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Je! Hoeft! Niet! Zo! Te! Schreeuwen! Hoor!

        We lezen het ook prima zonder al die uitroeptekens.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jan heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Wanneer ik met mijn vrachtwagen een personenauto inhaal die 77 rijdt, gaat gas geven zodra ik halverwege ben. En wanneer ik er weer achter rij, laten ze het gaspedaal weer los.

    Of ze halen je in en gaan dan langzaam voor je rijden. Daar snap ik ook niks van.

    • Peter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Precies dit. Gebeurd zó vaak.

      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Ik denk dit is iets mee te maken heeft met onze zaadcel periode want daar willen wij niet achter blijven en omdat dat ons eerste “race” is die over leven gaat want blijft alleen de eerste leven dus willen we toch winnen en die zit in ons DNA.

    • Mark heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Het zijn vooral vrouwen die dit doen, is echt waar, ik kijk altijd even wie er achter het stuur zitten (mijn vriendin beaamd dit ook hoor). Heeft dus niks met zaad te maken

      Reageer
    Reageer
  • Crazy Henkie heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Wat mij ook altijd opvalt. Voorganger doet een inhaalactie op 100 km weg met 101km/uur. Op het moment dat deze persoon klaar is met de inhaal actie en inmiddels 5 minuten later op de rechter baan is beland wordt er acuut het gas ingetrapt

    Reageer
  • Vlugge jappie heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Ja hier, de jongeman waar jullie allemaal een hekel aan hebben: degene die ALTIJD inhaalt… er is niets maar dan ook niets irritanter dan een mede weggebruiker die dus heeft lopen snurken, mij ziet inhalen en dan denkt ho wacht IK zit te snurken dus gas bij… Waardoor ik op mijn gas stamp om toch in te halen, een boze blik toewerp en in sommige gevallen ook nog in mijn gedachten mijn middelste vinger op steek! Want door jouw gehapsnurk moet ik voor mijn gevoel hemel ze en aarde verzetten… Moraal van dit koraal verhaal; let op je auto rijgedrag, je zit niet thuis op de bank achter de TV want als je op let maak je de weg een stuk veiliger en vriendelijker. Fijne dag en een goed weekend!

    • Ton heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Gebeurd nog vaker in Duitsland
      Ook wordt je er ingehaald met 20/30 km meer en gaan ze op de rem staan om weer net iets langzamer te rijden dan wat jij rijdt

      Reageer
    Reageer
  • Mary heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Ik rij altijd iets harder dan toegestaan op de cc. Zoveel mogelijk rechts en wanneer ik inhaal geef ik soms een dotje gas bij wanneer ik zie dat er iemand achterop komt die sneller gaat of wanneer ik anders iemand rechts klem rij. Helaas merk ik vaak genoeg dat wanneer ik dan degene rechts ben op de cc, dat er mensen zijn die mij in proberen te halen met 1km/u verschil of die blijven zweven linksachter mij waardoor ik dus wel klemgereden word. Voor deze situaties geef ik dus ook gas bij en pleur mijn auto ervoor want ik ga mij niet klem laten rijden door een of andere nozem die geen verkeersinzicht heeft. Daarna keurig weer terug rechterbaan op de cc en een deel van die zweeflosers heeft dan opeens ook hun gaspedaal gevonden om met normale snelheid er voorbij te gaan.
    Ik merk dat er zoveel mensen geen inzicht hebben en denken dat ze alleen op de wereld zijn. Geen knipperlicht gebruiken, kleven, continu extreem van snelheid verwisselen, onnodig links rijden… Het is om te janken.

    Reageer
  • Max heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Het komt bij mij vaak omdat ik dan als ik ingehaald word zelf ook even op de teller kijk hoe hard ik rijd. Als ik dan niet heb zitten opletten en iets onder de snelheidslimiet rij dan ga ik (weer) harder rijden.

    • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Dan wacht je toch even tot je ingehaald bent! Je brengt Je zorgt op dat moment voor een moeilijke situatie voor de persoon die wel jeeft zitten opletten.

      Reageer
    Reageer
  • Echt eerlijk ipv iK dOe DaT nOoIt heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Omdat sommige automobilisten een les nodig hebben. Ik ben hoogbegaafd en heb ADD en zie ALLE details. Als je op je telefoon zit en achter mij zit te plakken en dan uiteindelijk klaar bent op je telefoon en mij wilt inhalen, denk dan maar niet dat dat makkelijk gaat. Had je je maar aan de verkeersregels moeten houden en niet op je telefoon moeten zitten. Of als je een paar kilometer eerder niet zat op te letten omdat je je vol zat te vreten met MacaDonald’s, dan onthoud ik dat en mag je er niet zomaar langs. Of als ik de oprit op kwam en je maakte geen ruimte voor me. Of als het groen werd en je reed niet gelijk weg. Die mensen hebben een les nodig en daarom ga ik lekker hard rijden als ze langs mij willen, koppie moeten ze erbij houden, even een les leren.
    Als het gewoon auto’s zijn die veel te hard aan komen rijden, mogen ze er al-tijd langs, dan ga ik uit van het ergste, dat ze onderweg zijn naar het ziekenhuis o.i.d., maar ben je gewoon een domme vetzak die niet op zit te letten, rot dan maar lekker op. En ik rijd nooit met cc, want ik zag eens opnamen dat die bleef hangen en die mensen konden niet meer remmen, dat wil ik niet.
    Even een eerlijk antwoord, wat een verfrissing in al deze goodygoody antwoorden. Dus als je iemand wil inhalen en ze laten je niet, ga er dan maar van uit dat je ergens eerder onderweg vervelend was een nu de bal gekaatst krijgt, want slimme mensen onthouden dit.

    • KrijgTieten heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Hoogbegaafd? Je komt op mij heel erg dom, eigenwijs en koppig over. Maar vooral dom voert de boventoon.

      • De rust zelf heeft op 10 september 2024 geschreven:

        Enorm met je eens…

        Deze “hoogbegaafde” pannenkoek, begrijpt er duidelijk niks van. Ik ben al 20 jaar zeer actief in het verkeer. Ik rijd dan ook zo’n 400 tot 500km gemiddeld per dag. Mensen zoals deze “hoogbegaafde” pannenkoek zou ik dan ook het liefste uit de auto trekken. Je zou het de menigte maar onveilig maken doordat iemand wat te langzaam bij een groen licht is weggereden 10minuten terug.

        Zie ik dat je opzettelijk hindert of met emotie een gevaar van de weg maakt, plant ik mijn auto recht bij je erin. Samen de weg af, geen onschuldige families en ouderen en wie dan ook hierbij betrekken. Kijken hoe hoogbegaafd we dan zijn. Ik wordt oprecht misselijk van mensen met bovenstaande gedrag. Jij bepaald niet of iemand wel of niet een broodje mag eten in de auto. En als je vind van wel dan kijken we samen wie er meer hoogbegaafd is, jou walnoot hoofd of mijn vuisten genaamd hoogbegaafd en add.

        De weg hoort een veilige plek te zijn en je bent niet alleen. Jij maakt dit opzettelijk een gevaarlijke situatie en zo iemand als jou zouden ze het rijbewijs moeten afnemen. Frustratie meneer in het verkeer, hoogbegaafde pannenkoek. Jij begrijpt er helemaal niks van.

        • Dixon heeft op 10 september 2024 geschreven:

          Mensen die zelf zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, zijn het meestal niet..

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Leroy heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Dit is by far de grappigste opmerking die er tussen zit, al weet ik dat je het niet grappig bedoeld. Wat je hier eigenlijk zegt is omdat ik alles onthoud en uit emotie reageer, plaats ik mezelf continu in gevaarlijke situaties. Mijn vraag, hoogbegaafdheid is niet voldoende om je emoties onder controle te houden en met je ADD zal dit nog moeilijker voor je moeten zijn (wat ik overigens wel vervelend voor je vind), maar bedenk je eens, als ik zo reageer en een ander dit niet van mij verwacht, wat gebeurt er dan als we tegen elkaar aankomen? Welk letsel ben ik bereid te accepteren? Wil ik mijn leven lang bijvoorbeeld in een rolstoel zitten omdat ik iemand anders een lesje wilde leren? Dan is het wel “zijn schuld”, maar wat heb ik aan die wetenschap als ik de rest van mijn leven niet meer kan doen wat ik leuk vind? No judgement, ik vraag me puur af of je hier ooit bij stilgestaan hebt.

      Reageer
    • BG heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Dit is het meest domme wat ik ooit heb gehoord. Blijf jij maar thuis voortaan of solliciteer bij de politie. Want nu speel je agentje

      Reageer
    • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Les geven doe je voor de klas. Op de weg primeert veiligheid. Ook als de ander net onveilig gereden jeeft of zeker als die dat nog doet, ga je dat niet gaan erger maken door met z’n allen gek te gaan rijden. Probeer dan maar als bekwame ernstige chauffeur met zo’n chaos om te gaan.
      ‘Ik rij nooit op cc…’ Er bestaan ook video’s van mensen wiens remmen falen. Rem je dan nooit?

      • Moi heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Pardon?
        Jou geen ruimte geeft met invoegen? Dan doe je zelf iets fout hoor! Je hebt geen voorrang.

        Reageer
      • Nog veel eerlijker geschreven heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Mooi geantwoord Pieter. That ‘echt eerlijk ipv …geschreven’ just brought a new meaning to ‘hoogbegaafd’… Ik, die niet hoogbegaafd ben, vergrijp mij aan een aanname dat een ‘hoogbegaafd’ persoon wel zou moeten snappen dat correlatie niet gelijk is aan causaal verband. In zijn/haar wereld wordt elke verkeersovertreding begaan door dikke domme mensen die de hele dag op hun telefoon zitten en ‘Macadonald’s’ eten (schijnt nog veel ongezonder te zijn dan McDonald’s). Ik hoop dat deze zelfbenoemde en opnoptoepbasis functionerende ‘rijdende rechter’ een keer in de kraag wordt gevat door een echte agent, tijdens een van zijn/haar intellectueel-verarmde educatieve interventies.

        Reageer
      Reageer
    • Ik weer heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Ohja, of als je me al 3x eerder hebt ingehaald en je komt wéér langs me omdat je niet zat op te letten, dan denk ik ook: en nu blijf je maar achter me.
      Nu is het net of ik heel vaak sneller ga rijden, maar het kan me vaker niets schelen dan wel. Maar áls je een bestuurder bent die alleen rekening met zichzelf houdt, bah, jij mag niet inhalen. Net iemand afgesneden? Dan mag je niet zomaar langs mij. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Mensen met hondjes of kinderen in de auto of motorfietsen krijgen altijd vrij baan. Maar van die jonge gasten of vieze dikzakken of baan die mannen die zichzelf helemaal tof vinden terwijl ze nul oog voor het verkeer in heb heen hebben,: tyf op.

      • Jacco heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Ik ben degeen die je 3x heeft ingehaald, waarom. Omdat als ik rechts rijd, zelf naar links wil om de auto voor mij in te halen maar zie dat er sneller verkeer aankomt ik even wacht zodat ik ze niet belemmert, dit is waar u mij inhaald, vervolgens haal ik de auto voor mij in + de auto’s die achter die snelle auto aankwamen en die van achter mij, die dus ook moesten vertragen door de auto voor mij. Die haal ik dan weer in, hierdoor kan het zo zijn dat ik dezelfde auto meerdere keren inhaal. Niet omdat ik niet op zit te letten maar juist doordat ik oplet. Dit is wanneer ik me aan de limiet houd. Ik ben echter ook vaak zat de snelle auto die je met een verschil van 40km voorbij komt. En van dat aso gedrag heb ik geleerd, er is niks zo vervelend als je hard rijd en mensen niet even willen wachten met inhalen. Vandaar dat als ik rustig rijd ik ook rustig wacht met inhalen tot de snellere auto’s en degeen achter mij er voorbij zijn.
        Blijf je links of in het midden plakken, dan snij ik je zo dicht als mogelijk is op de auto af
        Waar ruimte is prak ik hem er gewoon rechts voorbij ik ga geen 2 banen of meer 2 x wisselen omdat mensen rechterbaanangst hebben

        Reageer
      • Merc heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Dus, zo ontstaat er ellende, jij veroordeelt de andere rijder naar jou maatstaven

        • Jentje heeft op 9 september 2024 geschreven:

          Er is niemand die die mensen bestraft. zoals bovenstaande heb ik ook een afkeer voor onrecht en we besluiten dan zelf om als horde te fungeren. De maatstaven waarvan jij zegt dat het de maatstaven zijn van deze persoon, zijn natuurlijk de maatstaven waarmee men een zekere sociale verkeersomgang in stand wil houden. Zowel sociaal rijden áls Aso’s onderdrukken hoort hierbij. Zo intstaat ellende? Ja zo kun je ook denken. Laat de aso aso zijn en kijk de andere kant op Merc, dat helpt.

          Ps. hoogsensitiviteit is géén teken van hoge intelligentie.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Matmans heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Schitterende reacties allemaal..
    lekker simpel voor mij.
    Ik hou n baan vrij links van me voor wie er harder als mij wil, in- uitvoegen als het even kan met zoveel ruimte dat knipperlicht nodeloos is en als er geen extra baan links is opletten dat er niemand langs wil, zo wel ff naar rechts of gas bij.

    Dat gezegd, ontopic.. ja, als er ingehaald wordt geeft de ingehaalde wel eens gas bij. Ook simpel, inhaler wat meer gas bij en as t ff kan n auto extra inhalen.. out of sight, out of mind.

    Helaas maar waar, heel veel flapdrollen en angsthazen waar we nou eenmaal ook allemaal veilig de weg mee te delen hebben.

    +1 voor internationaal rijden ervaring, Nederlandse wegen en “regels”/”etiquette” zijn niet de enige

    • Krijg Tieten heeft op 9 september 2024 geschreven:

      “Helaas maar waar, heel veel flapdrollen en angsthazen waar we nou eenmaal ook allemaal veilig de weg mee te delen hebben.”

      En dat zegt een flapdrol die angstig is om zo rechts mogelijk te rijden.. hoe verzin je het..

      Reageer
    Reageer
  • H.Hanzo heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Als ik de CC niet gebruik merk ik dat ik bij langzaam inhalend verkeer zelf ook automatisch iets versnel. Volgens mij is dat een onbewust mechanisme omdat ons geleerd wordt met het verkeer mee te rijden. Zonder CC fluctueert de snelheid sowieso ook wat en als je dan met 1/2 km p/u inhaalt valt dat extra op. Maar het is volgens niet om te irriteren en ook geen bewuste actie. Gewoon je snelheid wat verhogen tijdens het inhalen en dan heb je er ook minder last van. Sommige problemen zijn gewoon geen problemen 😁

    • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Ik merk dat ook bij mijn dochter die leert rijden. Je kan jezelf dus leren om daarop te letten en eerst even terug te vertragen en de wagen voor te laten, om dan evt. wat te versnellen als je dat wil. Is zoiets als voldoende afstand houden enz. Als je een jonge chauffeur ziet, dan weet je dat er best veel te leren valt en dat je dat niet noodzakelijk moet leren van al die ‘goeie voorbeelden’ onderweg.

      Reageer
    • John heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Gelukkig krijg je hier in Duitsland een boete voor. Het is bloedirritant als iemand gas bij geeft terwijl je wilt inhalen.

      • Erwin heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Maf dat het (naar mijn ervaring) hier in Nederland toch vooral de Duitsers zijn die dan gas gaan bijgeven.
        Wist niet dat je daar bij jullie er een prent voor krijgt, misschien is dat dan juist de reden dat ze het dan hier doen 😂😂

        Zie dit gedrag ook veel bij (collega) vrachtwagenchauffeurs uit landen ten oosten van ons. Hoewel ook gezegd moet worden dat de meeste van hun wel z’n gas loslaten als je met de cabines ongeveer gelijk zit. Dat is dan wel weer netjes, alsof ze zich dan gewonnen geven 🤷‍♂️

        Reageer
      • Roger Vermeir heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Zeer juist, John. En het is ook verboden en zeer gevaarlijk. En neem het maar van mij aan, na een miljoen km op mijn teller weet ik het wel zeker: 9 keer van de 10 is het vanwege “ojee ik word ingehaald door een wagen met minder pk dan de mijne, dat zal geen waar zijn!”

        • Marco heeft op 9 september 2024 geschreven:

          Ik merk inderdaad dat dit heel vaak gebeurt als ik in mijn Citroën C1 rijd, maar bijna nooit als ik in mijn Mazda 2 of de BMW van een vriend of ouders rijd. Het vervelende is dat je er met je 73pk niets aan kan doen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • HeerInHetVerkeerIsEenDame heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Het gebeurt me een enkel keertje wel eens dat ik merk dat ik onbewust iets harder ben gaan rijden. Sorry! Zodra ik het door heb, laat ik m’n gas los.

    Ik heb ooit eens gehoord dat het grootste deel cam dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door geïrriteerde bestuurders. Sommige mensen denken dan “ik laat me gewoon niet ergeren” maar zo werken emoties niet. Dus wat ikzelf continu probeer, is om anderen zo min mogelijk te ergeren… Het zou heel fijn zijn als andere mensen dat ook meer zouden proberen. Alvast bedankt!

    • Ikkangeennaamverzinnen heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Helaas zijn er meer mensen die het tegenovergestelde doen. Die er een sport van maken om de mentale gesteldheid zo erg mogelijk te maken van iedereen om zich heen.
      – harder rijden wanneer ze ingehaald worden
      – 10-20km/u ONDER het limiet rijden, en harder rijden wanneer er eindelijk ingehaald kan/mag worden.
      – geen /te laat richting gebruiken

      De laatste tijd wordt het rijbewijs letterlijk gratis weg gegeven bij 20 gespaarde zegeltjes van de lidl. Dit is de enige verklaring waarom er zoveel belabberde bestuurders op de weg rijden, en de achterstand van het CBR zomaar zo klein is geworden.

      • KrijgTieten heeft op 9 september 2024 geschreven:

        “10-20km/u ONDER het limiet rijden, en harder rijden wanneer er eindelijk ingehaald kan/mag worden”

        Zou het niet zo kunnen zijn dat je behoorlijk dicht op de bumper van je voorganger heb gezeten? Als ik door heb dat je zo dicht op mn bumper zit, laat ik mn gas los. Meeste nemen wel afstand dan en een enkeling zet een leuke lichtshow aan, daarna ik nog langzamer ga rijden. Hou er niet zo van om opgejaagd te worden door een idioot die 5 min eerder thuis wilt zijn.

        Reageer
      • Erwin heeft op 9 september 2024 geschreven:

        😂 😂 😂 😂 😂

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Sinterklaas op het paard heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Ik geef automatisch niet meer gas als ik wordt ingehaald, maar houdt situatie wel goed in de gaten

    • Jij zou er niet langsmogen heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Dan hoef jij die niet te reageren. Wat een nonbijdrage

      Reageer
    Reageer
  • reflogje heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Een touringcar mag 100kmh rijden. Als chauffeur van een touringcar stel ik de CC af op 100kmh, dan rijdt de touringcar ook echt 100kmh. Een autobestuurder die in zijn auto de CC op 100kmh afsteldt rijdt dan eigenlijk maar 96kmh, alsgevolg van de instelling van de snelheidsmeter. Wat je dan ziet gebeuren als de touringcar gaat inhalen, dat de auto harder gaat rijden doordat de chauffeur van de auto het gas intrapt. Als dan de auto ver genoeg van de touringcar is weggereden laat de chauffeur van de auto het gas weer los, waarna de auto weer terugvalt naar 96kmh. En het spelletje herhaalt zich.
    Ik denk dat het iets in de mind van de autorijder is die niet wil hebben dat hij wordt ingehaald.

    • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Het is ook bloed irritant als een touringcar of vrachtwagen met 4kmu gaat inhalen.
      Daar wordt een drukke 3 baans weg in Frankrijk zelfs langzaam van.

      • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

        Als ik 4 km/uur trager ga rijden door de wagen voor me ga ik ook inhalen. Wat is daar nu het probleem mee? Je kan als bestuurder toch je achteruitkijkspiegel in de gaten houden, dan merk je dat verschil in snelheid en kan je kiezen: je laat de andere wagen voor of je vernelt zelf.
        Let wel: ik weet dat ik dusniets trager rijd (meestal) da’ de max snelheid. Ik beschouw dat doorgaans als de marge om dan idd bv.
        bij het inhalen ietsje te kunnen versnellen als het verschil klein is (en ik daarbij niet voor verwarring zorg). Is dud misschien niet zo’n slecht idee om 97 te gaan rijden. Maar de arrogantie van ‘snelle’ chauffeurs dat de weg van hen is, is nonsens.

        Reageer
      Reageer
    • .... heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Zelf ook touringcar chauffeur, en dit vind ik het meest irritante wat er is haha

      • Renze heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Zelf zet ik mijn adaptive cruise control standaard op 107km/h in. Als ik achter iemand rij die minder dan 5 km/h langzamer rijdt dan ik zelf blijf ik er gewoon achter. Als het verschil groter wordt dus bij 101 km/h en minder haal ik in en geeft ik eventueel gas bij tot zo’n 110 op de teller. Dit scheelt een hoop onnodig heen en weer gedoe en scheelt niet echt tijd. Mogelijk een goed idee om dit als professional ook zo toe te passen. Is waarschijnlijk voor de veiligheid, doorstroming en het comfort van de passagiers wel zo prettig.

        • busbus heeft op 9 september 2024 geschreven:

          Ik ben buschauffeur in het OV, streekvervoer. Wij hebben routes die over snelwegen gaan en daar mogen wij 80 km/h. Want in de streekbus zitten geen gordels en er kunnen staande passagiers in de bus aanwezig zijn. De CC gaat dus op precies 80 en dat irriteert vrij veel mensen. Soms inderdaad dat ze er dan langzamer voor gaan rijden. Wil je er dan voorbij, dan gaat natuurlijk het gas er weer op.

          En ook als ik met de luxewagen op pad ben valt het verschijnsel me op. Ik rij een vrij oude auto (22 jaar) en als je dan op de CC iemand inhaalt lijkt het wel alsof ze gaan versnellen omdat ze niet door een oude(re) auto ingehaald willen worden. Meestal geef ik dan maar wat gas bij, probleem opgelost. Zelf blijf ik als ik ingehaald wordt gewoon doorrijden op de CC (mits het verkeersbeeld dit mogelijk maakt natuurlijk) en zal dus niet onnodig versnellen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Fieldmarshall heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Als ik inhaal met 1kmh verschil, kan het erg lang duren ja. Als de ingehaalde echter een trager voortuig nadert en z’n pinker aanzet, maak ik wel plaats (door nog wat te versnellen meestal).

    Soms versnelt de ingehaalde zoveel dat ik er terug achter ga. Als hij dan terug vertraagt, dan begin ik weer in te halen… Zeker met mensen die op “constante stand van het gaspedaal” rijden ipv op “constante snelheid”: de minste helling plaag en ze rijden 10kmh sneller, omhoog gaan ze opeens 15kmh trager…

    Dat is een neveneffect van trajectcontrole volgens mij…

    • Petrr heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Eigenlijk rijd ik altijd met cruise. In Nederland rijden we 100 op de snelweg en ik zet hem zo rond de 103. Meestal ben ik naast de vrachtwagens de langzaamste, maar af en toe haal ik wat in. Mocht dan degene toch weer wat harder gaan rijden dan ga ik er weer achter. Somd loop ik daarna weer in en kan ik opnieuw een poging wagen. Hele colonne met mensen achter mij waarvoor de 100 niet geld en mij weer voorbij willen. Als ik met mijn motor hetzelfde weggedrag vertoon blijven er juist veel mensen onder de 100 rijden.

      Reageer
    Reageer
  • wim heeft op 8 september 2024 geschreven:

    een hoop stompzinnige reacties komen er voorbij. Naar ik meen dien je vlot in te halen en niet onnodig links te rijden. Van rijbaan, naar links, veranderen eerst dan als er voldoende ruimte is en je achteropkomend verkeer niet hindert en richting hebt aangegeven. Uitvoegend verkeer altijd de ruimte geven ipv nog snel er ff langs hetgeen onnodige remacties en dus hinder voor overige verkeer oplevert. Kortom houd je aan, waar mogelijk, deze regels en bemoei je niet met hoe anderen rijden maar doe je eigen ding en er kan altijd wel eens wat mis gaan bij jezelf of een ander maar nimmer een reden om je te misdragen

    Reageer
  • Matty heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Zelf rijd ik een wat oudere Mitsubishi en ben ik van het langzaam optrekken.
    Vaak als ik de snelweg op ga, ga ik volgens de bestuurder achter mij te traag.
    Toch zorg ik ervoor dat ik 105 op de teller rij als de blokken beginnen. Daarna MOETEN ze me toch nog even inhalen om te tonen dat ze het gaspedaal verder durven in te drukken dan ik.
    Ik lach in mijn vuistje.

    Reageer
  • Fons heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Waarom wegen aanleggen met 5 of meer rijstroken ? Kijk op de foto en zie dagelijks hoe de rechtse rijstroken en voor Jan met die korte achternaam bij liggen . Ook vrachtverkeer meent dat wanneer zij 2 km/u sneller rijden dan hun collega , links kunnen blijven hangen . Zelfs wanneer zij zelf 10 a 15 km/u te snel ( op hun eigen teller 20) ,rijden . !!

    • Lucky trucker heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Trucks hebben een zeer nauwkeurig ge-ijkte teller, dus hoe jij aan die 15 of 20km/h komt begrijp ik niet. Je rijdt met een personenauto altijd zo’n 10 a 15km/h harder op de teller om een gelijke snelheid met een truck te halen!
      Ik vind het ook verschrikkelijk irritant wanneer mensen gaan inhalen en dat dan niet even vlot doen, dus even gas erbij zodat je er snel voorbij bent. Als beroepschauffeur ervaar ik ook dat trucks onderling er veel te lang over doen omdat ze begrenst zijn op 90KM/h. Het is dan ook klare onzin om elkaar dan toch in te halen. Het maakt op een afstand van 100km namelijk nauwelijks iets uit wat betreft tijdwinst.
      Wat mij ook mateloos stoort is dat met langzamer dan de toegestane snelheid gaat rijden! Daarmee veroorzaak je als automobilist alleen maar inhaal acties , gevaarlijke situaties en irritatie bij mede weggebruikers. Je rijdt met het vrachtverkeer mee, dus ca. 85km/h of je rijdt de max toegestane snelheid.

      Reageer
    Reageer
  • Harry heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Ik geef gas bij als de kluns naast mij door langzaam in te halen een lange rij aaneengesloten auto’s creëert. Als er dan een vrachtwagen opdoemt zit ik in een val. Om dat te vermijden geef ik gas bij zodat ik niet nog 5 minuten achter de vrachtwagen moet blijven hangen.

    • Pieter heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Les geven doe je voor de klas. Op de weg rijd je veilig. Als iedereen voldoende afstand houdt en iemand rechts gaat inhalen, dan hoef je helemaal niet ‘vast te zitten’ achter een vrachtwagen. De weg is net zo goed voor trage chauffeurs en zeker helemaal niet voor cahuffeurs die te snel rijden. Ook als de max. snelheid belachelijk laag is. Als ik mij +- aan de max. snelheid hou, dan maakt het helemaal niet uit wat ik achter mij veroorzaak. Ik stoor mij helemaal niet aan wagens die te snel rijden, voor de duidelijkheid. Wel als ze mij dan de les gaan lezen. Te snel rijden doe je dan maar op eigen risico, maar je betrekt mij er niet in en brengt mij niet in gevaar. Dat is gewoon grof.

      Reageer
    • Remco heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Die ‘kluns’ zit zich ook mogelijk aan u te ergeren omdat u onnodig op de middelste rijstrook blijft plakken terwijl de strook rechts van u nagenoeg leeg is. Dat is een veel voorkomend probleem onder automobilisten. En allemaal omdat ze niet achter die ene vrachtauto willen komen vast te zitten. Kortom, met uw instelling creëert u dus dit probleem.
      Blijf gewoon zoveel als mogelijk rechts rijden en als u dan achter een vrachtauto vast komt te zitten omdat u net links wordt ingehaald, anticipeer daar dan wat eerder op, ga zelf wat harder rijden of juist iets langzamer.
      Ook ik maak het zo’n beetje elke autorit mee op de snelweg dat een (en meestal is het zo’n) middenstrookplakker, of erger (A2), een idioot die op de 3e strook blijft rijden met 100 op de GPS en lege rijstroken rechts, dat die ineens wakker schrikken als je ze dan met 104 op de GPS en op cruisecontrol aan het inhalen bent. Bloedirritant en feitelijk een bekeuring waardig.

      • René heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Dat is nogal een aanname, dat hij op de middelste van blijft plakken. Dat lees ik niet in zijn reactie.

        Ik merk hetzelfde als Harry: mensen halen je tergend langzaam in, of blijven zo’n beetje in je dode hoek hangen. Dat is gevaarlijk en irritant. Irritant voor jou, want je rijdt je uiteindelijk klem. Irritant voor auto’s achter de langzaam/niet inhalende bestuurder, want zij kunnen niet hun eigen snelheid rijden. Maar ook irritant, omdat het ervoor zorgt dat mensen daarna niet meer naar rechts gaan. Ik maak ruimte voor mensen die sneller willen, dan ben ik ze kwijt en kunnen zij door. De meeste bestuurders geven ook even gas bij als ze zien dat je plaats maakt. Maar als jij in mijn dode hoek blijft hangen, ga ik daarna niet meer zo snel voor je opzij, want ik weet dat je me niet echt gaat inhalen, dus voor een paar honderd meter blijf ik links hangen, waar ik anders naar rechts was gegaan.

        Reageer
      • Mino heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Ik snap dat eigenlijk ook niet, mensen halen je soms te langzaam in waardoor je soms klem komt te zitten vervolgens kom je er niet tussen omdat iedereen te dicht op elkaar zitten. Ik rij heel veel met de vrachtwagen, en snel mijn cc in op 85, zodat als ik wil inhalen er gas bij gegeven kan worden om wat sneller in te halen, maar als ik dan zo’n 80 rijdende auto wil inhalen dan geven ze gas bij, zodat ik vervolgens er niet voorbij kom en dus voor niets naar de linkerbaan ben gegaan, irritant en gevaarlijk bovendien, en dat is het gevolg van de maximale snelheid naar 100 km/h en de hoge brandstof prijzen, bovendien zitten mensen vaar als niets snappende zombies voor zich uit te staren. Te verl auto’s en te slechte bestuurders, want ja, iedereen moet een rijbewijs hebben, ook als je na 7 keer gezakt bent voor je examen, dan krijg je een staats examen en krijg je gewoon een rijbewijs . Ook kom je gewoon moedwillig zieken veel tegen, harder gaan rijden als je inhaalde en weer langzamer gaan als je er weer achter zit ( of zou het toch dommigheid zijn?) Overigens haal ik bijna nooit in bij een inhaalverbod voor vrachtwagens.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dot heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Dit merk ik niet eens als ik er in mijn ev ‘tje voorbij flits. Die dingen accelereren zo asociaal hard. Inhalen is 2, 1, doei.
    Ik vraag me wel af wat dat gaat worden als straks de helft elektrisch rijdt en de helft fossiel, en de stoere jongens doorkrijgen dat de kick niet in snelheid maar in acceleratie zit.

    • Leon heeft op 8 september 2024 geschreven:

      De ev-rijder is een soort vegetariër onder de autorijders.

      • DENNIS heeft op 8 september 2024 geschreven:

        nee joh… erger. het is de veganist 😉

        • RorriM heeft op 8 september 2024 geschreven:

          Vroeguh vond men de Automobiel echt he-le-maal niks.
          Paard en wagen, dát was de enige juiste optie volgens hen.

          Dus voor jullie: succes gewenst in de toekomst!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kees heeft op 8 september 2024 geschreven:

    De doorstroming zou het beste zijn waneer iedereen (ongeveer) even hard rijdt. Dan zouden er naar mijn idee nauwelijks files zijn. Ik pleit voor een inhaalverbod tijdens de spits.

    • KeesIsTraag heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Ik pleit voor een internetverbod voor mensen met een achterstand. Jaren geleden dat ik zo’n lompe suggestie gezien heb, dat zegt heel veel want ik lees af en toe nu.nl.

      • DENNIS heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Even een vraagje.
        Als jouw wasbak in de keuken vol begint te lopen met water, omdat het water niet weg komt wegens verstopping.
        Zet u dan de kraan uit, of gaat die verder open.
        Als je hetzelfde doet als op de snelweg, dan zou het dus zijn, dat je de kraan nog even verder open zet.
        Waardoor de bak gaat overlopen.
        Ik weet dat het een gek vergelijk is, maar het gebeurt dagelijks in het verkeer.
        Dat de matrixborden aangeven dat je moet verlangzamen, wegens opkomende file.
        Er is dan helemaal niemand die zich dan aan die snelheid houden.
        Zodra je dat als enekele automobilist doet, weet je gewoon dat je raar wordt aangekeken door de rest van de coureurs. Deze gaan dan nog het liefst nog even versnellen, zodat ze eerder stil staan.
        Oke, een inhaalverbod tijdens de spits is misschien wat overdreven.
        Maar misschien is het wel een idee, om de matrixborden te voorzien van snelheidscamera’s.
        En dus direct gaan beboeten, op het niet houden aan de snelheid die het aangeeft.
        Je kunt beter iets langer langzaam rijden, zodat het stilstaande verkeer voor je de tijd krijgt om ook weer op gang te komen.
        Dit beboeten gebeurt tegenwoordig tenminste wel al eerder bij negeren rood kruis.

        Reageer
      Reageer
    • Kees heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Bovenstaande is Misschien een beetje off topic, maar er is wel een verband. Ik denk dat hoe drukker het is, hoe minder graag je ingehaald wordt, want dan kom je later waar je wilt zijn, zegt je gevoel. Mensen gaan dan vaak gejaagde rijden. Misschien ook al als ze op de navigatie zien dat het verderop druk wordt.

      Reageer
    Reageer
  • M.anoniem heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Regelmatig mensen die ineens veel gas bijgeven als ik ze inhaal. Dacia haters denk ik. Jaloers dat een goedkopere auto ze in kan halen? Geen idee. Ik geef niets om merk, wel om veilig. En deze mooie auto met Cc kon ik net betalen. Ik haal ze dan alsnog in maar dan met 110 of 120 of soms zelfs 140. Op moment dat er een auto tussen zit sodemieter ze eindelijk op. Idioot en gevaarlijk gedrag. Kan hier allemaal in Nederland. Er is geen politie meer.

    • Hahaha heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Een Dacia rijder die inhaalt?! Dat klinkt niet erg geloofwaardig. De meeste Dacia rijders rijden onnodig links met een slakkengangetje.

      Jeremy Clarkson’s law: als je in een verschrikkelijke auto rijdt, heb je waarschijnlijk een hekel aan auto’s en dan kan je ook niet autorijden.

      Reageer
    • Tip heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Je komt het met regelmaat voor.
      In de tijd van 130/120.
      Veel minder.
      Het is vooral hinderlijk als je auto begrenst is.
      ( Bedrijfs auto).
      Wat ook hinderlijk is.
      Als autos je met 1 km je in halen.
      Dan wordt je geblokkeerd om bij een inhaal actie van bv een vracht auto.
      Ook kan het zijn dat door dat kleine verschil.
      Mensen denken.
      Rijd ik langzamer dan de gene die mij passeert.
      Dan past hij de snelheid aan.
      En ga je allebei weer even hard.
      En dat zou de reden kunnen zijn.

      Reageer
    • Kees Onman heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Yep Dacia’s mogen er niet langs.
      Als je niet inziet dat een willekeurige niet Franse occasion op alle fronten beter is heb je duidelijk geen verstand van auto’s

      • La France heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Franse auto’s 😂😂😂 beter?

        • Leon heeft op 8 september 2024 geschreven:

          Leer lezen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Electric Driver heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Ik denk dat het met luchtstroming te maken heeft. Er ontstaat een soort zijdelingse slipstream waarbij je de auto die je wilt inhalen, met je ‘mee trekt’. Als je verschilsnelheid meer dan 3 km/h is, is het effect veel minder. Het gebeurt ook meestal in traject controle situaties en veel minder als er geen ‘boos oog’ in de buurt is.

    Reageer
  • Peter heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Valt het niemand op dat als je op de snelweg wordt ingehaald dat je door de luchtdruk een klein beetje naar rechts geduwd wordt?

    • Leon heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Klopt

      Reageer
    Reageer
  • Realiteit heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Niet naar rechts gaan is vooral een Duits probleem. Die blijven bij 3 banen ALTIJD in het midden hangen.

    • Björn heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Nederlanders blijven ook vaak in het midden hangen. Ik kom rij regelmatig op de A2 tussen Roosteren en Urmond, als Belg ga ik goedkoop shoppen bij Hornbach, cruisecontrol op 104 en dat is in praktijk netjes 100. Dan zijn er veel Nederlandse middenvakrijders die ik gewoon inhaal langs rechts.

      Reageer
    • Pro heeft op 8 september 2024 geschreven:

      In het buitenland rijden veel mensen vaak op de middelste baan, met een goeie reden, de uitvoegstroken zijn kort of nauwelijks aanwezig waardoor je geforceerd word op de middelste baan te rijden, en NL is NL niet meer dus al die mafketels rijden hier en nemen dat gedrag van daar mee.

      Reageer
    • Peter heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Is geen probleem hoor, zo hoort het.
      Rechts rijden vrachtwagens en in- en uitvoegend verkeer wat veel langzamer rijdt! Waarom zou jij daar op hoge snelheid tussen gaan rijden constant van links naar rechts slingerend. Ik vind dat zo triest mensen die dat doen.

      • Robby heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Je hoeft niet in ieder gaatje te duiken maar in principe geldt in Nederland de regel dat je rechts rijdt. De mensen die zich daaraan houden moeten dan ineens 2 banen naar links omdat er zo’n druif op de middelste baan blijft plakken.

        Reageer
      • Floris heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Aha… Met alle respect, maar dit is werkelijk bullshit. Duitsers (natuurlijk niet allemaal) rijden inderdaad zeer veel in het midden, ongeacht de snelheid waarmee ze rijden, ongeacht of de rechterbaan vrij is. De opmerking over vrachtwagens e.d. is dus geen realiteit. Daarbij rijden veel vrachtwagens vaak rond de 100km/u.

        De hoge snelheid die je bedoeld, is anno 2024 werkelijk een verhaal van vroeger. Waarom zou je met hoge snelheid telkens van van verwisselen? Dat lijkt erop of je de mening hebt dat het niet verboden is, maar een totaal gebrek aan verkeersinzicht, oftewel dat je tempo op dat moment niet toelaatbaar is voor de verkeerssituatie.

        Daarbij vind ik het zo triest van mensen die in het midden blijven hangen, omdat ze daarmee de algehele verkeersveiligheid benadelen. Links kan niet naar rechts, rechts kan niet naar links. Maar goed, veel mensen hebben nog steeds de mening dat iedereen onderweg is om “ikke” te hinderen (stiekum zet ik ‘s ochtends ook mij wekker om doelloos rond te rijden en andere te hinderen).😂

        Maar goed, on topic, hoe vaak het voorkomt dat je een auto 3x in haalt terwijl je op de cruise control rijdt, dat is toch werkelijk raadselachtig. Daarbij gaat een auto niet 5 tot 10 kilometer sneller rijden door een inhaal manoeuvre.

        Tot slot, als iedereen een keer zou begrijpen dat iedereen op de weg wegens naar toe onderweg is, werd alles aangenamer.

        • Stephku heeft op 8 september 2024 geschreven:

          Amen!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Driek heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Even snel inhalen en even de maximum snelheid met een paar km overschrijden moet kunnen. Dat zouden inhalers het beste kunnen doen, maar helaas. Angst voor een bekeuring?
    Toch maar even extra gas geven. Dat voorkomt veel ergernissen en dus doe ik dat wanneer ik zelf inhaal.

    Reageer
  • Tjobbie heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Maakt me niet zo uit, enige waar ik me kapot aan erger is de mensen die met hun cctje op 106 op hun dooie gemak een hele stoet in willen halen. Geef gewoon gas, haal in en/of zout op naar rechts als er iemand achter je zit.

    • Iemand heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Je mag niet harder dan de maximumsnelheid. Dus als de auto voor jou al 106 rijdt, wat ben jij dan aan het doen?

      • Floris heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Maximum snelheid geldt niet voor “ikke”, daar moet je begrip voor hebben. 👍😂🤣

        Reageer
      • ArnoudvK heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Niet iedereen gaat sneller rijden als hij of zij wordt ingehaald. Dit effect zie je overigens ook tijdens het wandelen of fietsen en heeft wrsch te maken met onbewust gedrag en de persoonlijkheid van degene die wordt ingehaald. Bij de ene persoon speelt het zich willen aanpassen een rol en bij anderen kan het te maken hebben met competitie. De aanpasser gaat steeds harder lopen/fietsen/rijden en voelt zich opgejaagd terwijl competetieve persoon zich geërgerd voelt want “waarom haalt ie me nou niet gewoon in!”, terwijl hij degene is die steeds sneller gaat rijden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Trucker k. heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ik denk dat het komt door de luchtweerstand. Ik merk het met de vrachtwagen. Als je er achter rijd rij je uit de wind. Zodra je er voorbij wil gaan krijg je in feite tegenwind waardoor jij dus langzamer lijkt te gaan en er dus langzamer voorbij komt.

    • Mercedes500 heeft op 7 september 2024 geschreven:

      De aso’s regeren gewoon

      Eb in Nl. zijn dit vaak mensen uit africaanse landen.

      • Ralph heeft op 7 september 2024 geschreven:

        In mijn tijd zat ik als enige” Bruine” tussen een hele stoet lichter getinte mannen ( blanken) gezellig in de fille…
        Tijden zijn veranderd.

        • S heeft op 8 september 2024 geschreven:

          Dat komt dat men met andere dingen bezig is dan autorijden. Ik rijd dagelijks met een T100 bus over de Afsluitdijk. Heel vaak wordt ik ingehaald terwijl ik 100 rij. Vele gaan daarna voor mij rijdend van het gas. Op het moment, dat ik hun links aan het passeren ben gaan ze op het gas. Want dan zien ze plotseling de bus die ze net hebben ingehaald in hun linkerspiegel. Meestal zijn ze dan met hun telefoon bezig. Overigens is het een verkeersovertreding om snelheid te vermeerderen terwijl je ingehaald wordt. Ik zou graag willen dat er eens tegen opgetreden wordt. Maar ja er wordt niet gehandhaafd.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • mc heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Gedeelde ergernis en ik zit idd regelmatig te vloeken in de auto. Maarrr, ik rijd in een auto met ouderwetse cc. Ik denk dat het in heel veel gevallen komt doordat mensen met adaptive cc rijden en dat op het moment van inhalen hun voorganger naar de rechterbaan stuurt. En dan gaat hun cc weer naar de ingestelde snelheid, die net zo hoog (of hoger) dan die van mij ligt. En dan is het nog steeds irritant, maar wel begrijpelijk. Empathisch hè 😉

    Reageer
  • Arno heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ik geef niets om uiterlijk of imago van de auto, wil gewoon tegen zo laag mogelijke kosten van A naar B en rijd dus een Kia Picanto. Zoals algemeen bekend, zijn BMW-rijders de slechtste autorijders. Het is niet eens alleen dat ze a-sociaal rijden, ze kunnen het meestal gewoon niet. Audi- of Mercedesbestuurders rijden bijvoorbeeld te hard, maar letten ten minste nog wel op en weten waar het knopje van de richtingaanwijzer zit.

    Enfin: wat mij opvalt, is dat BMW-rijders een aanzienlijk bovengemiddelde kans hebben om half in slaap te sukkelen. Als ze dan opeens door een Picanto worden ingehaald, schrikt een soort van zielige trots wakker en geven ze gauw gas bij.

    • Mark heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Hmmm ik denk dat de overheid er net zo schuldig aan is . Wegen raken voller/overbelast.
      Gevolgen kennen we allemaal.
      100 km wegen die geen onderbroken middellijnen meer hebben . Als je er een vrachtauto voorop in de file hebt, is dat begrijpelijk. Die jongens/meiden (kunnen )mogen niet harder. Dan heb je bestuurders die er nog geen 80 gaan rijden. Die personen moeten ze zwaarder beboeten dan als je iets te hard rijdt. Daardoor krijg je gevaarlijke situaties(irritatie en toch inhalen). Als de weg leeg /vrij is van verkeer dan is dat geen probleem. Is het druk !! Doe het dan niet. We betalen een vermogen aan wegenbelasting ….. creëer daarmee meer ruimte op de weg!! Banen erbij of verdubbelen. Het gedrag wordt beter als je meer ruimte hebt. Ik zit bij hulpdiensten. Wat je bij ongevallen tegenkomt is niet fijn. Valt op …. Dat er zeer veel jeugd bij betrokken is. Grote auto’s, hoop pk’s, en geen idee wat zo’n voertuig doet. Daar moet naar mijns inziens, de overheid een stokje voor gaan steken. Bij motoren doen ze dat al . Beginnend bestuurder met licht materiaal. Voor de auto zou dat ook moeten gelden. Met bijvoorbeeld 10 jaar ervaring voor het eerst boven de 100pk . Daarvoor ?? … daaronder en snelheid begrensd. Voor iedereen??? …. Nee de genen die vrachtwagenchauffeur worden ….. word geleerd om met de pk’s om te gaan en zouden dat dan ook met een gewone auto kunnen. ( andere beroepen die verkeersveiligheid gebruiken natuurlijk ook. Het is als voorbeeld) ik maak hiermee geen vrienden … maar het zou best eens kunnen helpen.

      Reageer
    • M3 heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Beste Arno, vind je jezelf niet een beeeetje tegenstrijdig??
      “BMW rijder zijn asociale rijders” en “bovengemiddeld kans hebben om half in slaap te sukkelen”. Heb nog nooit een asociale rijder in slaap zien sukkelen. Echt een opmerking van een Kia Picanto rijder. Zeker een beetje gefrustreerd omdat je geen BMW kunt betalen. Ik zou zeggen, spaar een beetje door en schaf zelf eens een BMW aan. Een wereld van verschil t.o.v. een Picanto. Geloof me, ik kan het weten want ik rij OOK een BMW. 😉😘

      Reageer
    Reageer
  • Geert-Jan heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Gas bijgeven als je wordt ingehaald, doe je omdat je een kluns bent en het autorijden niet begrijpt.

    • Anti-Knuppel heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Gewoon zo hard inhalen, dat even gas bij geen enkel effect heeft voor de ingedutte knuppels onder ons.

      Reageer
    Reageer
  • Gijs Spie heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Het is iets psychologies, veel willen niet verslagen worden en uit instinct ga je harder rijden.
    Zelfde gebeurt vaak ook als twee auto’s achter elkaar rijden en 1baans weg wordt voor stoplicht 2 baansweg, ook bij roodlicht geeft de achterliggende extreem gas om als eerste bij de stoplichten te zijn.
    De voorganger geeft dan ook wat gas bij maar reageert meestal te laat.
    Alleen mentaal sterke mensen kunnen dit bedwingen.

    • H.v.d.Hoogen heeft op 7 september 2024 geschreven:

      De mens op wielen in deze prestatiemaatschappij heeft een sterke voorwaartsdrang!
      Het systeem hier in Nederland is gericht op zelfredzaamheid.
      De ego’s worden geprikkeld en er ontstaat haantjesgedrag.
      In de auto voelt de mens zich anoniem.
      De meesten weten niet hoeveel energie ze in de handen hebben. Door mekaar in het verkeer op te fokken, ontstaat er agressie met alle gevolgen van dien.
      Daarbij moet ook rekening worden gehouden met educatie, afkomst en wegervaring zowel in binnen- en in het buitenland of op een ander continent.
      Mijn privé en zakelijke km. bedragen meer dan 4 miljoen.

      Reageer
    Reageer
  • De beste chauffeur van Nederland heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Allemaal pipo’s die zich Remi voelen (alleen op de Wereld). Ze bekommeren zich alleen om zichzelf en houden totaal geen rekening met andere weggebruikers. Bijvb. Heeeel langzaam inhalen zodat de ingehaalde zich vast rijdt op de rechterbaan. Voor al die klunzen (inhalen met 1 km verschil), trap dat gas ff in en hup snel er voorbij, dan kan die ingehaalde ook evt. naar links om in te halen.
    Beetje anticiperen op de situatie en ook meedenken met de andere weggebruikers.

    • Peter heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Ik rij gewoon mijn eigen snelheid (vaak cruise control) en ik laat me niet opjutten door stresskippen zoals jij. Je rijd ook vast 130 op de rechterbaan bij 3 of 4 baans zigzaggend tussen de vrachtauto’s, heel verstandig. Echt jammer dat de politie echt nooit optreedt tegen bumperklevers en ander stressvolk. Fatbike kinderen pakken is veel makkelijker.. Van mij mogen ze afstandhoud-flitspalen installeren, zou een hoop files en ongelukken voorkomen.

      • Wouter Kakkerlak heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Peter die zich Remi voelt (alleen op de Wereld). Hij bekommert zich alleen om zichzelf en houdt totaal geen rekening met andere weggebruikers.

        Zo bedoelde je het toch?

        • Kees heeft op 8 september 2024 geschreven:

          De doorstroming zou het beste zijn waneer iedereen (ongeveer) even hard rijdt. Dan zouden er naar mijn idee nauwelijks files zijn. Ik pleit voor een inhaalverbod tijdens de spits.

          Reageer
        • Peter heeft op 8 september 2024 geschreven:

          Mag je denken

          • M3 heeft op 8 september 2024 geschreven:

            Ach ach die Peter. Echt zo’n moraal ridder die in z’n auto in z’n eigen wereldje leeft en de rest wel even zal leren hoe het moet. Misschien even een opfris cursus: plaats op de weg is ALTIJD rechts – inhalen doe je zo snel mogelijk. Ook Peter moet niet bepalen wat een ander moet doen. Je weet immers NOOIT waarom een ander harder rijd, zijn jou zaken niet. Dit soort mensen gaan alleen op zij (hoop ik dan) als ze blauwe zwaailichten zien. Waarom dan wel? Zeker niet druk maken om anderen maar wel (zo snel als mogelijk) plaats maken voor die ander😉
            En ja, ook ik rij in een BMW.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Nico heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ik rijd veel op cruise control. En vaak word ik ingehaald door een auto die direct daarna voor me gaat rijden met een langzamere snelheid dan die van mij. Vreemd en ook irritant.

    • Bmw E46 heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Ik rij altijd met cruise control. Op de snelweg haal je soms 3 keer de zelfde auto in.

      • Martin heeft op 7 september 2024 geschreven:

        En ook dat herken. Het blijft heel apart.

        Reageer
      Reageer
    • Martin heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Jup, dat merk ik ook vaak.
      Ik rij eigenlijk (in Nederland) vrijwel alltijd op cc,

      Reageer
    Reageer
  • Fons heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Mijn idee is dat als je ingehaald wordt en je rijdt niet op de cruise control dat je dan onbewust de inhaler in de gaten houdt en je automatisch je snelheid aan hem of haar aanpast.
    Ditzelfde gebeurt namelijk ook als je zelf op cruise control rijdt en je wordt ingehaald door een bestuurder die zonder rijdt die past dan vaak automatisch zijn of haar snelheid aan aan degene die ze inhalen (dus iets gas los) daarna zie je vaak dat men na de inhaalactie ineens weer gas bij geeft.
    Het fenomeen ” waar je kijkt kom je terrecht” zie je vaak ook bij motorrijders.

    Reageer
  • GV heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ik geef gas bij als er iemand als er een vrachtwagen opdoemt ineens naast me wil gaan rijden en ik anders vast kom te zitten door een treintje linksrijders.

    Overigens merk ik het ook dat zodra ik in wil halen degene die ik in wil halen ineens net zo hard rijdt als ik. In eerste instantie voeg ik weer achter ze in. Mocht die dan toch weer vertragen (maar meestal niet) dan haal ik alsnog in en zet ik de cruise control een een of twee kilometer lager. Meestal gaan ze er dan met een noodgang voorbij en kom je ze niet meer tegen.

    • McB heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Ik rijd altijd op auto-cc en ervaar allerlei irritante situaties veroorzaakt. De auto voor mij slingert voortdurend met zijn snelheid. Geen probleem mijn auto gaat automatisch mee. Maar dan word ik ingehaald door, ik denk, een gewone cc met een statisch ingestelde snelheid. Terwijl die me inhaald geeft de voorligger gas, dus mijn auto versnelt ook. De inhaler komt niet voorbij en begint zelfs achter te raken. Diegene raakt geirriteerd en geeft gas bij en haalt me in, gaat naar rechts en laat z’n ingestelde cc snelheid het weer overnemen. Maar dan blijkt die sneheid lager dan mijn momentele snelheid en dus moet ik nu afremmen voor degene die me net inhaalt
      Waarom haalt die dan in?
      Ze moeten die gewone cc verbieden, omdat er altijd mensen zijn die helemaal geen cc gebruiken en met hun snelheid varieren, daar doe je niets aan. Door de niet-auto-cc van anderen ontstaan dan deze problemen.

      • SpiegeltjeSpiegeltje heeft op 8 september 2024 geschreven:

        Huh? Ze zouden juist die variable moeten verbieden. Daar is namelijk niet op te plannen. Als je wil anticiperen moet er enige vorm van stabiliteit/gelijkmatigheid zijn. Het continue wisselen van snelheid is lastig aan aan te passen, en daarnaast ook nog eens minder zuinig.
        Diegene in uw voorbeeld die u inhaalt, zou geen reden tot afremmen moeten zijn, aangezien uw cc uw snelheid toch mee aanpast?
        Misschien kunt u eens in de spiegel kijken ipv de schuld te leggen bij “de niet-auto-cc van anderen”…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob Hartland heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Als je in een Daf 55 rijdt willen veel bestuurders niet door zo’n oud kreng worden ingehaald is mijn ervaring!

    • Nico heeft op 7 september 2024 geschreven:

      Ben jij er zo een

      Reageer
    Reageer
  • El Patanero heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Inmiddels heb ik >2.000.000 commerciële kilometers op de teller.
    Mij valt op dat degene die gas geven, geen professionele chauffeurs zijn.
    Ze vallen in de caterogie toeristen, dagjesmensen en vooral veel (oudere) dames. Sleuren ze een caravan mee, dan houden ze zich keurig aan de snelheid, maar in dat geval blijven ze vaak zonder enige noodzaak op de middenbaan.
    Allemaal een gebrek aan bewustzijn. Waar ben ik, wat is mijn snelheid, wat wordt van mij verwacht.

    Reageer
  • Joep heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Twee redenen kan ik bedenken dat ik dat zelf gedaan heb. De eerste is heel simpel, ik kan dus nog een tandje harder want die die leasebak naast mij weet ook hoe hard ie hier max kan. Wel als ie me al voorbijgegaan is. De tweede is die inhaler die de hele tijd in je dode hoek blijft hangen waardoor jij uiteindelijk klem gereden wordt op die (vracht)wagen voor je. Dan geef ik gas bij. Voor de rest heb ik niet de neiging een ander te snel af te willen zijn. Geeft elkaar een beetje de ruimte, kost je maar een paar seconden en kan je veel ergernis en oponthoud besparen.

    • Eric heeft op 8 september 2024 geschreven:

      m.i.Een van de redenen voor dit gedrag zijn idd de klemrijders. Halen je met iets meer snelheid in en als jij er niet meer voor kan laten ze het gas los.
      De andere reden kunt U uit de reakties lezen. Even het gas loslaten is teveel moeite voor het gros.

      Reageer
    Reageer
  • Chauffeur heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Ik denk dat een hoop mensen gewoon wakker schrikken. Ik zie regelmatig personenwagens die mij voorbij komen en dan voor mijn neus weer terugzakken naar hun eigen tempo. Dat tempo ligt dan soms lager dan wat ik rij. Als er dan een inhaalverbod geldt is dat erg vervelend. Het feit dat die mensen het zelf niet door hebben vertelt mij dat ze waarschijnlijk hun spiegels onvoldoende benutten.

    • Het hojgende hert heeft op 9 september 2024 geschreven:

      Ik hou altijd 50 meter afstand op mijn voorganger, ben eigenlijk al dood, totdat iemand mij inhaalt dan wordt ik een triest persoon en ga ik kleven aan mijn voorganger, zodat er daarna flink geremd moet worden en minimaal een file ontstaat maar vaak ook een botsing. Want uiteindelijk heb ik geen haast en als de rest dat wel heeft, boeit mij niet, ik ben immers al dood

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear