Het is voor veel mensen belangrijk: het aantal opties op een auto. Het idee van de fabrikant is simpel, je kan een eenvoudige auto bestellen met sobere uitrusting en niet al te krachtige motor. Vervolgens kan de verkoper in kwestie gaan upsellen om jou ervan te overtuigen dat er bepaalde opties op moeten zitten. Auto’s zijn tegenwoordig dermate luxe en compleet dat we ons eigenlijk afvragen: welke optie kun je nooit meer zonder?
Nu komen sommigen van ons nog uit het tijdperk dat auto’s écht kaal zijn. Items als airbags, radio (of de speakers ervoor), elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airco, cruisecontrol, ABS zijn ooit een optie geweest. Tegenwoordig is het eigenlijk wel gemeengoed in elke auto. Maar vroeger kwam het voor dat je in je Talbot of Datsun zonder stuurbekrachtiging, in de volle zon moest inparkeren bij de parkeerplaats van de Edah of C1000, om daar een Raider, de Hitkrant en een krat Buckler te halen.
Dus nu aan jou: welke optie kun jij niet meer zonder?
Tegenwoordig is het allemaal anders. Zelfs als je in de meest basale nieuwe A-segment auto stapt, heb je het best wel goed. Vaak is er al iets van een infotainmentscherm aanwezig en kun je je telefoon eraan koppelen. Het aantal auto’s zonder standaard airconditioning is op één hand te tellen. En de meeste veiligheidsuitrusting (zowel passief als actief) is vanuit de EU al verplicht. Mede daardoor zijn auto’s ook niet meer echt goedkoop tegenwoordig.
Wat opties in de auto betreft, kun je een parallel trekken met smartphones. Bij de eerste zes generaties iPhones was de toegevoegde waarde van de functies veel groter dan de laatste negen generaties. Op een gegeven moment kun je wel opties gaan bedenken die mensen eventueel kunnen helpen, maar over het algemeen is de toegevoegde waarde vrij klein. Maar ja, het kan zijn dat jij het daar totaal niet mee eens bent, natuurlijk.
Lees ook: Dit zijn de tien duurste auto’s in Nederland met een handbak
Praat mee!
Dus daarom is het woord aan u, waarde lezer. Welke optie kun jij niet meer zonder? Wat is voor jou een item qua uitrusting dat van doorslaggevend belang is? Of anders geformuleerd: welke optie moet erop zitten? Niet alleen welke opties, maar ook vooral waarom je die op de auto wil hebben. En hoe heb je de tijd voor die optie overleefd? Laat het vooral weten, in de commentsectie.
Wesley heeft op 11 november 2024 geschreven:
Knipperlichten, je hand uitsteken is niet zo praktisch en dat bordje voor naar rechts in een links gestuurde auto en vice versa is helemaal uit den boze. Nu zou je zeggen dit is tegenwoordig geen optie meer… Maar bij sommige, vooral premium Duitse merken lijkt dit nog steeds een erg dure optie te zijn.
Sjakie heeft op 11 november 2024 geschreven:
Air-conditioning is toch wel zo fijn, niet alleen bij de warme dagen ook bij vochtig weer zorgt de airco voor goed zicht rondom ipv beslagen ramen.
Chris heeft op 10 november 2024 geschreven:
Airco en cruisecontrol. Die zijn welfijn. En eruit de verplichte rijhulpmiddelen zoals laneassist, dat gepiep bij iets te hard en nog wat meer van die shit die elke keer weer uitgezet moet worden. Ik zeg, nooit meer een nieuwe auto waar die troep opzit
Chris heeft op 10 november 2024 geschreven:
Oja en automaat das ook superfijn.
Huib heeft op 10 november 2024 geschreven:
Adaptive cruisecontrol.
Lane keep assist (icm ACC ideaal op lange afstanden over de snelweg).
Stoelverwarming & stuurverwarming.
2 pedalen ipv 3 😉
App om de auto voor te verwarmen of koelen.
Keyless
Marcel heeft op 10 november 2024 geschreven:
Wat ik echt irritant vind is het licht van de koplampen wat zich automatisch aanpast van normaal naar groot licht en terug. Op een rustige donkere weg is het net als of je continu aan het seinen bent.
Maarten Lebon heeft op 10 november 2024 geschreven:
Stuurverwarming!
De dude heeft op 9 november 2024 geschreven:
Leuk topic. Voor mij de geventileerde stoelen en standkachel. En het leder. Ook al is het helaas ‘kippenleder’ 😉
Kees heeft op 9 november 2024 geschreven:
Standkachel / warmtepomp. Als je dit eenmaal gewend bent, dan wil je nooit meer zonder. Heerlijk om bij winters weer zo de auto in te stappen terwijl de rest van de straat staat te krabben.
Martin heeft op 9 november 2024 geschreven:
– Automaat en cruisecontrol omdat ik belabberde knieën heb.
– ESP en ABS omdat ik zelf niet elk wiel afzonderlijk kan remmen en dat soms erg handig is.
– Airco om fit te blijven op lange ritten en omdat ‘ontwasemen’ met een zeemleren doekje zuigt.
– Een motor met ‘voldoende’ vermogen want YOLO.
De 1e keer dat ik naar Portugal reed was dat zonder bovenstaande opties en ik deed er 3 dagen over. Ik was kapot.
Vorig jaar, en ruim 20 jaar later dan die 1e keer, deed ik er 2 dagen over, heb me geen moment gehaast en ben op de terugweg omgereden om de Pyreneëen via een hoge bergpas over te steken, want waarom ook niet.
sjef heeft op 9 november 2024 geschreven:
Kan zonder, maar stoelverwarming is wel heel lekker. En wonder boven wonder vind ik keyless ook fijn. Nooit meer sleutel uit je jas of tas halen.
Dave heeft op 9 november 2024 geschreven:
Vele jaren zonder navigatie gereden, ook op de motor natuurlijk. Gewoon het 70.000 stratenboek en op de motorfiets zo’n omklap-kaart in de tanktas.
En als we nu met navigatie nog aan het zoeken zijn in een vreemde stad, dan denk je: hoe deden we dat vroeger in hemelsnaam?
En toch kwam je er gewoon.
.
Wat ik écht wel onhandig zou vinden om te missen is een startmotor. Zeker als het regent is het toch een gedoe, zo’n slinger.
Etienne Vos heeft op 9 november 2024 geschreven:
Stuurverwarming en electrische zetels met geheugen.
Koen heeft op 9 november 2024 geschreven:
Cruise Control, Airco, Navigatie, licht-en regensensor: tegenwoordig vrijwel altijd standaard op elke wagen.
Sabrerator heeft op 9 november 2024 geschreven:
Als het geen cabrio is: airco.
Zomers zijn soms best warm en zonder airco slecht uit te houden. Je blijft frisser en dat is ook wel zo veilig.
Harold van Garderen heeft op 9 november 2024 geschreven:
Regensensor. Ideaal.
Ben heeft op 15 november 2024 geschreven:
De start knop! Veel gemak en geen gedoe meer met die sleutels!
Rienk heeft op 11 november 2024 geschreven:
Auto hold en airco zijn heel fijn.
Sabrerator heeft op 9 november 2024 geschreven:
Moet je wel een goede hebben.
Die in mijn Citroën Xantia destijds was top. Die in de C5 nog beter, want schakelde ook de verlichting in en sloot ramen en schuifdak.
In de Renault Megane oké vanwege de instelbare gevoeligheid en in de Jaguar S-Type waardeloos. Maar die heeft weer een goed instelbare interval met veel standen. Dus die gebruik ik, in plaats van de regensensor.