
BMW gooide voor de BMW 128ti het Grote Marketinghandboek der Automerken aan de kant en probeerde het anders. Normaal sturen merken eerst een slecht belichte teaserfoto uit en laten het even sudderen. Dan komt een officiële aankondiging en met wat geluk mag de pers er na een maandje of wat mee op pad. Pas daarna drukt het merk een prijs op de auto. Bij de GTI-tegenhanger van BMW (wat op zichzelf al tegendraads is) ging het net even anders. De auto verscheen zonder aankondiging, waarna er meteen mee werd gereden. Nu is ook de prijs van de BMW 128ti bekend.
Goed, even terug. Een GTI-concurrent van BMW, dus. Een voorwielaandrijver met 265 pk die niet alleen leuker moet zijn dan de hete hatch van Volkswagen, maar ongeveer dezelfde prijs heeft. In veel landen is de prijs van de BMW 128ti zelfs iets lager dan die van de Golf GTI. In Nederland – waarschijnlijk door onze belastingen – zijn de twee hete hatchbacks nagenoeg even duur. De hete BMW 1-serie is ongeveer 1.500 euro duurder dan de Golf, maar heeft dus wel 20 pk extra. En dan kun je wel tegen je vrienden zeggen dat je ‘premium’ rijdt.
Wat is de prijs van de BMW 128ti?
Voor de mensen de de prijs van de GTI niet uit hun hoofd weten (ook wel normale mensen genoemd): de BMW 128ti kost 49.990 euro. Als je geen opties hebt aangevinkt, tenminste. Dat maakt hem ruim 10.000 euro goedkoper dan de BMW M135i xDrive met vierwielaandrijving en 306 pk. We mochten alvast rijden in de BMW 128ti en concludeerden dat hij eigenlijk nog net iets leuker is dan de snellere M135i.
De BMW 128ti is alleen leverbaar met een automaat. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de top is begrensd op 250 km/u. Het gewicht is 1.445 kilo. Net iets sneller dan de Golf GTI en weer net iets langzamer dan de Focus ST, dus. De letters ‘ti’ staan voor Turismo Internazionale, wat een knipoog is naar de 2002ti uit de late jaren zestig. En natuurlijk naar de BMW 325ti Compact van begin deze eeuw. De rode accenten zijn trouwens zwart als je de lakkleuren rood of blauw kiest. Je kunt ze ook weglaten.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten
