
Teleurstellingen uit het verleden bieden gelukkig geen garantie voor de toekomst. Want het is niet de eerste keer dat een merk een tof retromodel laat zien, maar dat het productiemodel uiteindelijk veel suffer is. En ook nog eens veel te duur. En hoewel er nog niets bekend is over het definitieve uiterlijk, laat het merk wel alvast wat los over de prijs van de Renault 5.
De nieuwe Renault 5 staat op het CMF-B EV-platform. Door diverse slimmigheden moet de auto maar liefst 30 procent goedkoper zijn om te produceren dan de huidige Zoe. En dat moet je terugzien in de prijs, want die wordt lager dan die van de huidige compacte hatchback. Een Zoe kost in Nederland momenteel trouwens net geen 35.000 euro.
De grootste concurrent voor Volkswagen?
Als de Nederlandse prijs van de Renault 5 ook 30 procent lager wordt, dan komt de hatchback uit op zo’n 25.000 euro, waarbij het de perfecte concurrent zou worden voor de nieuwe Volkswagen ID.2. De auto moet volgend jaar in productie gaan, wat ook nog een jaar eerder is dan de ID.2. Wordt Renault de grootste concurrent van Volkswagen in dit segment? We gaan het zien.
Waarom de prijs van de Renault 5 lager wordt
Zaken als de omvormer, de onboard-lader en andere accessoires zitten in één unit, waardoor het geheel goedkoper is om te produceren. Ook scheelt het 20 kilo. Daarnaast bestaat de accu uit vier modules in plaats van de twaalf modules van de Zoe. Dit scheelt ook nog eens 15 kilo. De specificaties van de nieuwe elektrische Renault 5 zijn nog niet bekend.
Wat Renault wel verklapt, is dat deze kleine hatchback de maatstaf moet worden binnen het segment als het gaat om rijplezier. De Vijf krijgt bijvoorbeeld multi-link ophanging áchter, iets wat je vaak bij grotere auto’s pas ziet. En dan komt er waarschijnlijk ook nog een hetere versie van Alpine. Overigens lijkt het erop dat de auto wel gewoon voorwielaandrijving krijgt.
3 reacties op “De toffe elektrische Renault 5 wordt goedkoper dan de Zoe”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Als die er echt zo uit komt te zien, neem ik er zeker een.
Toen ik na 7 jaar wachten eind 2019 mijn eerste e.v. kocht had ik de keuze tussen 3 modellen (betaalbaar, zuinig en actieradius ruim boven 300 km) waarvan er 2 met meer dan een jaar levertijd. 70.000 km verder meer dan tevreden over de Zoë. Maar als je geen zin hebt om een halve ton of meer te besteden is de spoeling nog steeds heel mager. Als de nieuwe R5 een batterij van (meer dan) 60 KWh wordt dat mijn volgende auto
De nieuwe Renault 5 mag van mij zelfs 30.000 euro gaan kosten als de batterij maar meer in de buurt van de 70 kWh komt. Doe toch s een flinke stap en niet een kruimeltje meer dan de (uitstekende!) Zoe!