
Teleurstellingen uit het verleden bieden gelukkig geen garantie voor de toekomst. Want het is niet de eerste keer dat een merk een tof retromodel laat zien, maar dat het productiemodel uiteindelijk veel suffer is. En ook nog eens veel te duur. En hoewel er nog niets bekend is over het definitieve uiterlijk, laat het merk wel alvast wat los over de prijs van de Renault 5.
De nieuwe Renault 5 staat op het CMF-B EV-platform. Door diverse slimmigheden moet de auto maar liefst 30 procent goedkoper zijn om te produceren dan de huidige Zoe. En dat moet je terugzien in de prijs, want die wordt lager dan die van de huidige compacte hatchback. Een Zoe kost in Nederland momenteel trouwens net geen 35.000 euro.
De grootste concurrent voor Volkswagen?
Als de Nederlandse prijs van de Renault 5 ook 30 procent lager wordt, dan komt de hatchback uit op zo’n 25.000 euro, waarbij het de perfecte concurrent zou worden voor de nieuwe Volkswagen ID.2. De auto moet volgend jaar in productie gaan, wat ook nog een jaar eerder is dan de ID.2. Wordt Renault de grootste concurrent van Volkswagen in dit segment? We gaan het zien.
Waarom de prijs van de Renault 5 lager wordt
Zaken als de omvormer, de onboard-lader en andere accessoires zitten in één unit, waardoor het geheel goedkoper is om te produceren. Ook scheelt het 20 kilo. Daarnaast bestaat de accu uit vier modules in plaats van de twaalf modules van de Zoe. Dit scheelt ook nog eens 15 kilo. De specificaties van de nieuwe elektrische Renault 5 zijn nog niet bekend.
Wat Renault wel verklapt, is dat deze kleine hatchback de maatstaf moet worden binnen het segment als het gaat om rijplezier. De Vijf krijgt bijvoorbeeld multi-link ophanging áchter, iets wat je vaak bij grotere auto’s pas ziet. En dan komt er waarschijnlijk ook nog een hetere versie van Alpine. Overigens lijkt het erop dat de auto wel gewoon voorwielaandrijving krijgt.
3 reacties op “De toffe elektrische Renault 5 wordt goedkoper dan de Zoe”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Als die er echt zo uit komt te zien, neem ik er zeker een.
Toen ik na 7 jaar wachten eind 2019 mijn eerste e.v. kocht had ik de keuze tussen 3 modellen (betaalbaar, zuinig en actieradius ruim boven 300 km) waarvan er 2 met meer dan een jaar levertijd. 70.000 km verder meer dan tevreden over de Zoë. Maar als je geen zin hebt om een halve ton of meer te besteden is de spoeling nog steeds heel mager. Als de nieuwe R5 een batterij van (meer dan) 60 KWh wordt dat mijn volgende auto
De nieuwe Renault 5 mag van mij zelfs 30.000 euro gaan kosten als de batterij maar meer in de buurt van de 70 kWh komt. Doe toch s een flinke stap en niet een kruimeltje meer dan de (uitstekende!) Zoe!