
Teleurstellingen uit het verleden bieden gelukkig geen garantie voor de toekomst. Want het is niet de eerste keer dat een merk een tof retromodel laat zien, maar dat het productiemodel uiteindelijk veel suffer is. En ook nog eens veel te duur. En hoewel er nog niets bekend is over het definitieve uiterlijk, laat het merk wel alvast wat los over de prijs van de Renault 5.
De nieuwe Renault 5 staat op het CMF-B EV-platform. Door diverse slimmigheden moet de auto maar liefst 30 procent goedkoper zijn om te produceren dan de huidige Zoe. En dat moet je terugzien in de prijs, want die wordt lager dan die van de huidige compacte hatchback. Een Zoe kost in Nederland momenteel trouwens net geen 35.000 euro.
De grootste concurrent voor Volkswagen?
Als de Nederlandse prijs van de Renault 5 ook 30 procent lager wordt, dan komt de hatchback uit op zo’n 25.000 euro, waarbij het de perfecte concurrent zou worden voor de nieuwe Volkswagen ID.2. De auto moet volgend jaar in productie gaan, wat ook nog een jaar eerder is dan de ID.2. Wordt Renault de grootste concurrent van Volkswagen in dit segment? We gaan het zien.
Waarom de prijs van de Renault 5 lager wordt
Zaken als de omvormer, de onboard-lader en andere accessoires zitten in één unit, waardoor het geheel goedkoper is om te produceren. Ook scheelt het 20 kilo. Daarnaast bestaat de accu uit vier modules in plaats van de twaalf modules van de Zoe. Dit scheelt ook nog eens 15 kilo. De specificaties van de nieuwe elektrische Renault 5 zijn nog niet bekend.
Wat Renault wel verklapt, is dat deze kleine hatchback de maatstaf moet worden binnen het segment als het gaat om rijplezier. De Vijf krijgt bijvoorbeeld multi-link ophanging áchter, iets wat je vaak bij grotere auto’s pas ziet. En dan komt er waarschijnlijk ook nog een hetere versie van Alpine. Overigens lijkt het erop dat de auto wel gewoon voorwielaandrijving krijgt.
3 reacties op “De toffe elektrische Renault 5 wordt goedkoper dan de Zoe”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Als die er echt zo uit komt te zien, neem ik er zeker een.
Toen ik na 7 jaar wachten eind 2019 mijn eerste e.v. kocht had ik de keuze tussen 3 modellen (betaalbaar, zuinig en actieradius ruim boven 300 km) waarvan er 2 met meer dan een jaar levertijd. 70.000 km verder meer dan tevreden over de Zoë. Maar als je geen zin hebt om een halve ton of meer te besteden is de spoeling nog steeds heel mager. Als de nieuwe R5 een batterij van (meer dan) 60 KWh wordt dat mijn volgende auto
De nieuwe Renault 5 mag van mij zelfs 30.000 euro gaan kosten als de batterij maar meer in de buurt van de 70 kWh komt. Doe toch s een flinke stap en niet een kruimeltje meer dan de (uitstekende!) Zoe!