Dit is hem dan, de definitieve versie van de Honda e, het elektrische snoepje waarmee de Japanners iedere stadsbewoner aan het elektrisch rijden wil krijgen. Inderdaad: hij wijkt nauwelijks af van het prototype waarmee we al eerder een bescheiden blokje om konden. Om niet te zeggen dat we ook na een kwartiertje ingespannen staren geen verschil hebben kunnen ontdekken. Als iemand een paracetamolletje heeft: graag.

Honda e is retro én hypermodern

Hoewel het allereerste showmodel, de Urban EV Concept, een heel stuk spectaculairder was, kun je ook de uiteindelijke productieversie een hoge aaibaarheidsfactor niet ontzeggen. De Honda e blijft een allemansvriendje dat een snufje retrodesign koppelt aan een hoog-technologisch interieur. Niet alleen het binnenste, trouwens: auto’s die buitenspiegels vaarwel zeggen ten gunste van camera’s, zijn nog bepaald geen gemeengoed. Ook de standaard led-verlichting schreeuwt eerder 2019 dan 1970.

Hoe dan ook, voor mensen die na een blik op dat uiterlijk (tweede generatie Honda Civic, iemand?) verwachten dat ze binnenin dan ook wel kaal plastic met een paar stoelen en analoge metertjes zullen aantreffen, zal het interieur even schrikken zijn. De hele bovenste rand van het dashboard bestaat uit beeldschermen. Ook de passagier heeft een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even swipen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan nog wel een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker als je weet dat de Honda e zich ook graag met spraakcommando’s laat bedienen.

Bescheiden range

Er komen twee ‘motorvariaties’, of liever vermogensvarianten van de vol-elektrische aandrijflijn. De een levert 136 pk, de ander 154 pk. Het koppel bedraagt in beide gevallen 315 Nm. Op één lading zou de Honda e zo’n 220 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat klinkt als niet heel ver, maar ga maar eens na hoe veel kilometer je normaal op één dag rijdt; dat red je dus 99 procent van de tijd makkelijk. En anders gooi je hem een half uurtje aan de snellader – zit ie weer voor 80 procent vol.

De Honda e is dan ook nadrukkelijk bedoeld als stadsauto, of zoals dat tegenwoordig heet ‘de grootsteedse omgeving’. En gezien het feit dat steden alleen maar lijken te groeien én alleen maar naar méér elektrisch toe willen, kon daar nog wel eens een stevige markt voor zijn. De Honda e komt volgend jaar naar Nederland. Wanneer precies is nog niet bekend, wat ie gaat kosten al evenmin. Al vrezen we met grote vreze dat die prijs allerminst aaibaar gaat worden…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)