Er zijn maar weinig mensen die de aantrekkingskracht van een Mustang kunnen weerstaan. Als jij met deze Mustang Dark Horse voor zou komen rijden bij een Greenpeace-protest, zou je zeker 30 procent van de demonstranten kunnen verleiden om een ritje te maken. Dat wil niet zeggen dat het nou de mooiste of beste auto ooit is, maar wel een van de meest charismatische. En dat maakt de Nederlandse prijs van de Ford Mustang zo jammer.
Het is niet de inhaligheid van Ford die de prijs van de Mustang zo hoog maakt in Nederland. Het merk hoeft maar 45.337 euro te hebben voor de instapper met een 446 pk sterke V8. Wat ons betreft spotgoedkoop voor een auto met een handbak en leuke spulletjes als een drift-handrem, Bang & Olufsen-audio, cruisecontrol en airco met twee zones.
De echte Nederlandse prijs van de Ford Mustang
Maar dat is niet de prijs die jij betaalt in Nederland voor de Ford Mustang. Nee, vanwege de uitstoot van 274 gram per kilometer, wil de fiscus graag 75.692 euro BPM zien. En dan ook nog eens 9.521 euro BTW. De goedkoopste Ford Mustang kost in Nederland daardoor 131.900 euro. De automaat kost 4.500 euro extra. Wil je de cabrio? Dan betaal je 139.900 euro voor de coupé en 144.400 euro voor de cabrio.
We snappen heus wel de noodzaak van de BPM, anders zou het wagenpark nooit vergroenen in Nederland, maar dit betekent nog niet dat we het niet jammer mogen vinden. Zeker bij zo’n auto als de Ford Mustang, die gaan mensen toch niet elke dag gebruiken. En voor die paar plezierritjes per jaar, is die 86.000 euro belasting toch wel heel veel.
Wat kost de Mustang Dark Horse?
Als je dan toch geld aan het uitgeven bent, dan kun je maar net zo goed voor de Dark Horse-uitvoering gaan met 454 pk. Deze uitvoering ziet er een tandje sportiever uit, en krijgt leuke extraatjes zoals donkere accenten rondom, een sperdifferentieel en de MagnaRide-dempers voor het onderstel. Deze kost vóór de belastingen 54.226 euro, maar erna 145.400 euro. De automaat kost 149.900 euro.
Een Ford Mustang met een automaat zou in Nederland aanzienlijk goedkoper zijn, omdat een kleine motor over het algemeen minder CO2 uitstoot. Het grappige is dat hoewel een kleinere turbomotor voor Europa de populairste keuze lijkt, vielen de verkopen zwaar tegen. En dat snappen we best, want je eet ook geen salade bij de McDonald’s. Ford levert daarom in Europa louter de volbloed V8-motoren.
Laurens heeft op 2 februari 2024 geschreven:
Allemaal leuk en wel dat iedereen wil vergroenen en dit zogenaamd snapt…..Dit is niet te snappen, het is toch allemaal een Europa? Waarom kan zo’n apenland als Nederland zelf zijn regels maken? Als het om andere regels gaat dan verwijzen ze naar Brussel?? Maar goed ik snap dat er veel boomknuffelaars zijn die dit normaal vinden. Ik neem aan dat deze groep het dan ook geen probleem vind om gewoon met als alle andere burgers gewoon wegenbelasting te gaan betalen naar het gewicht van de auto met die elektrische brol.
@Laurens heeft op 3 februari 2024 geschreven:
Ach nee daar is weer zo’n Chinese trol die anti-EU sentiment komt pushen. Herkenbaar aan de standaard Nederlandse naam en altijd dezelfde leugens die voor argumenten door moeten gaan.
Dus om de desinformatie van onze Chinese vijanden recht te zetten: het is nadrukkelijk de eis van de lidstaten dat de EU zich niet met belastingen mag bemoeien. Dit is bijvoorbeeld om te zorgen dat wij in Nederland geen inkomstenbelasting betalen om de zorg in Portugal te financieren. Daar zouden we namelijk pas echt over klagen.
WillysJeeo heeft op 3 februari 2024 geschreven:
👍
Maarten heeft op 3 februari 2024 geschreven:
Eigenlijk zouden alle zwaar vervuilende ICE zo belast moeten worden. Maar hier in Europa worden vervuilende potente ICE auto’s vaak als hybride verkocht met een accu ter grote van een vibrator. Niet zozeer omdat de klant dat wil maar wel om zo een fictief lage CO2 uitstoot te krijgen in de WLTP cyclus, dat scheelt bergen belastingen.
Dat dat accutje niets doet bij trips langer dan een WLTP cyclus en dat sommigen niet stekkeren is alom bekend.
Mars heeft op 1 februari 2024 geschreven:
Als ik dit lees, ben ik weer blij dat ik net over de grens in Duitsland woon. Nieuwe Mustang 5.0 GT 60.000 Euro, wegenbelasting 52,- per maand.
@mars heeft op 4 februari 2024 geschreven:
Wij zijn ook blij dat een parasiet als jij in Duisland woont. Kan je gelukkig ook geen gebruik maken van onze zorg, ons onderwijs, ons pensioenstelsel of ons sociale vangnet, die allemaal veel beter zijn dan in Duitsland.
Dááág en lekker daar blijven.
Andre heeft op 1 februari 2024 geschreven:
Voor een jaar in Duitsland of België gaan wonen door er een kamer te huren. Daar dan de Mustang kopen en er minimaal 6000 km mee gaan rijden. Dan kun je terug naar NL verhuizen en hoeft er geen BPM betaalt te worden. Je mist wel 2% AOW-opbouw, maar dat staat in geen enkele verhouding tot de BPM.
Twan heeft op 2 februari 2024 geschreven:
Belgie kost de mustang nog duurder zag ik gister in ander artikel