Je hebt al zoveel gehoord over de WLTP dat je zou denken dat alle veranderingen al lang en breed zijn doorgevoerd. Nieuwe auto’s ondergaan al sinds september 2018 de nieuwe testmethode, maar pas vanaf 1 juli 2020 gaat de overheid de BPM-tarieven aanpassen aan de hand van deze metingen. De WLTP moet een realistischer beeld geven van de CO2-uitstoot en het verbruik van nieuwe auto’s. De oude NEDC-methode gaf vaak te zuinige waardes.

Maar niet altijd, want er zijn auto’s die volgens de NEDC een flinke slok lusten, maar zich in het echt prima kunnen inhouden. Of andersom, zoals de Fiat 500 TwinAir. We spraken al eerder het vermoeden uit dat de Ford Mustang in de eerste categorie zou vallen. Dat vermoeden bevestigt Ford Nederland nu aan TopGear. De prijs van de Ford Mustang zakt vanaf 1 juli met zo’n 20.000 euro. De nieuwe prijs van de Ford Mustang V8 met automaat zakt naar 93.010 euro – dat is 18.590 euro minder!

Het is alsnog een hoop geld voor een Ford Mustang V8. In Amerika kost de Mustang Shelby GT350 bijvoorbeeld slechts 53.000 euro, om maar iets te noemen. Maar wie toch al van plan was een Mustang V8 te kopen, is het goed nieuws. We gokken dat het vooral de performance-auto’s zullen zijn. De prijs van de Honda Civic Type R zakt bijvoorbeeld met 6.541 euro naar 55.684 euro in Nederland. Maar ook kleintjes als de Mitsubishi Space Star zakken iets in prijs.

Niet alle auto’s zullen goedkoper worden

Niet elke auto is gebaat bij de WLTP-meting. Sommige auto’s kwamen heel goed uit de tests, maar bleken in de praktijk toch minder lief voor de ijsbeertjes. Volgens de RAI Vereniging en de Bovag gaan we dit jaar zo’n 200 miljoen euro BPM ‘te veel’ betalen. Zo hier en daar kun je al de prijzen vanaf 1 juli 2020 spotten. Voor andere prijszakkers en -dalers moet je wachten tot woensdag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear