Mitsubishi Space Star 1.2 Nova

Bijbenen

Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Foto('s): MitsubishiMitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)

Kleine benzineauto’s beginnen uit de gratie te raken. Het is niet praktisch om ze met hybridetechniek uit te rusten – daar worden ze te krap, te zwaar en vooral ook te duur van. Je kunt ze als fabrikant daarom nauwelijks inzetten om de gemiddelde CO2-uitstoot van je modellengamma (die in Europa nu maximaal 95 g/km mag zijn, op last van hoge boetes) omlaag te krijgen. Zo worden ze al snel een blok aan het corporate been. Toch krijgt de Mitsubishi Space Star na acht jaar een tweede uitgebreide facelift, in plaats van dat hij geheel wordt vervangen.

Door de op papier lage uitstoot van de Outlander PHEV kan Mitsubishi wellicht nog even tijdrekken voordat er écht een oplossing moet komen. Concurrenten zoals Seat en Skoda schrapten hun benzinekleintjes helemaal en voeren enkel nog elektrische versies (0 g/km CO2, dat werkt lekker door). De Mii en Citigo zijn trouwens eveneens acht jaar oud, maar het verschil met de Space Star is dat zij bij hun introductie niet aanvoelden alsof ze toen óók al acht jaar oud waren.

De kleine Mitsu is nooit een toonbeeld van vooruitstrevendheid geweest. Dat hoefde ook niet: hij dook ooit onder de tien mille en was toen de goedkoopste nieuwe auto die je in Nederland kon krijgen. Inmiddels – met nieuwe veiligheidsgimmicks en meer BPM – begint ie bij 11.990 euro (11.490 euro in België). Wil je airco, dan ben je al 13.490 euro kwijt, en onze test-Nova – met leuke velgjes, een iets grotere motor, keyless go en navi met CarPlay – kost je zomaar 16.490 euro. Topversie Mitsubishi Space Star Instyle met botshulp en led-verlichting staat voor 21.490 euro in de prijslijst. Echt goedkoop is dat niet meer te noemen, maar de volwassen uitrusting (en aardige ruimte: vijf gordels waar veel andere a-segmenters er maar vier hebben) zal velen alsnog aanspreken. Overigens kost hij momenteel nog 1.000 euro méér in Nederland – vanaf 1 juli 2020 gaan de bovengenoemde prijzen in.

Nieuwe neus voor de Mitsubishi Space Star

Er prijkt een opvallende nieuwe neus op de Space Star in lijn met Mitsubishi’s Dynamic Shield, het designgezicht van hun nieuwere modellen. De achterlichten en -bumper werden gewijzigd, net als de bekleding. In het interieur vind je hier en daar een aandoenlijk koolstofvezelpatroontje. Er is met de knopjes gehusseld om plaats te maken voor nieuwe zaken als stoelverwarming en rijstrookherkenning. Maar in de basis is dit nog steeds de Space Star zoals we ’m kennen: rechttoe rechtaan, simpel vervoer.

De motoren zijn de bekende turboloze driecilindertjes die naar adem lijken te snakken als je ze aan het werk zet. Wel werden ze enigszins bijgepunt en stoten ze tot 10 g/km minder uit. De koppeling is vederlicht zodat je ’m ook met artritis kunt bedienen. De versnellingspook voelt sponzig aan en ook het hellende, vegende bochtengedrag is niet direct spraakmakend. Wat dat betreft is de Mitsubishi Space Star, al z’n frisse gimmicks ten spijt, zo old-school als je ze maar kunt kopen.

Is daar iets mis mee?

Nee hoor, wij worden er alleen niet heel opgewonden van. Vooral niet omdat er genoeg andere kleine autootjes op de markt zijn – Hyundai’s uitstekende en wél gloednieuwe i10, bijvoorbeeld, maar ook de aloude VW Up – die je voor vergelijkbaar geld veel meer het gevoel geven in iets substantieels te rijden. Dat maakt het voor ons lastig te verantwoorden om dit soort bedragen aan een Mitsubishi Space Star uit te geven. Maar we sluiten niet uit dat de beroemde Japanse betrouwbaarheid, die Truus en Willem al 35 jaar naar de dealer op de hoek lokt, ook hier weer zal zorgen voor de nodige voortdurende interesse. Dan is zo’n Dynamic Shield-grille toch mooi meegenomen.

8
20
Specificaties

Specificaties Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)

Motor
1.193 cc
driecilinder
80 pk @ 6.000 tpm
106 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 12,6 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
105 g/km CO2, C-label
Afmetingen
3.845 x 1.665 x 1.505 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
850 kg
35 l (benzine)
235 l (bagage)
Prijzen
€ 16.490 (NL)
€ 14.790 (B) – Intense

Reacties
  1. H Wasserman oud werknemer zegt op 28 juni 2020 om 13:16:

    Bij importeur in onderdelen verkoop gewerkt, nu 86 jaar, en denkt nog steeds aan die
    tijd. Verder veel succes, groeten Ber Wassereman.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws