
Wat meer dan 1.000 pk moet kosten? Ruim vijftien jaar geleden kostte dat minimaal 1,7 miljoen euro en moest je verplicht Frans rijden. Al mag je de techniek van Bugatti gerust Duits noemen. Tegenwoordig moet de Ferrari SF90 met 1.000 pk hier richting de 500.000 euro kosten. Dus zeg het maar: is de prijs van de Lucid Air in Nederland gunstig voor een auto met ruim 1.000 pk, of juist aan de prijs voor een luxesedan?
Lucid heeft de Europese prijzen van de Air Dream Edition bekendgemaakt. Dit is de allerdikste versie die maar een beperkte tijd gemaakt wordt. Deze elektrische sedan komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Europa. Hij is er als Performance met 1.129 pk en als Range met 948 pk. De Performance doet een 0-100-tijd van 2,7 seconden en de Range rijdt 900 kilometer ver. Net waar je de voorkeur aan geeft.
Wat is nou de prijs van de Lucid Air in Nederland?
Vooruit. De Lucid Air Dream Edition kost in Nederland 220.000 euro. Deze prijs geldt voor zowel de Range als de Performance. Dat is maar 4.000 euro duurder dan in Duitsland, wat er alles mee te maken heeft dat bij een elektrische sedan geen BPM betaald hoeft te worden. De eerste leveringen van de sedan met 1.111 of 933 pk beginnen aan het einde van dit jaar al. De Dream Edition kost in Amerika 169.000 dollar, omgerekend zo’n 160.000 euro.
De prijs van de Lucid Air in Nederland wordt een stuk lager
De Dream Edition is de ultieme uitvoering, maar er zijn uitgekledere versies onderweg. De instapper moet ongeveer 100.000 euro gaan kosten. Dat is waarschijnlijk de Air Pure: die rijdt ongeveer 650 kilometer op één lading, produceert alsnog 486 pk en kost in de VS 77.400 dollar. De Touring met dezelfde actieradius en 629 pk moet daar 95.000 dollar opbrengen. Dan is er nog de Grand Touring met 1.065 pk en 830 kilometer actieradius voor 139.000 dollar. Met deze Amerikaanse prijzen kun je wellicht een inschatting maken.
Wacht even – en Tesla dan?
Leuk om te weten is dat Lucid geen concurrent van Tesla wil zijn, maar van de Mercedes S-klasse. Nee, niet de elektrische EQS, maar de brandstofversie. Voor de volledigheid toch nog even de prijzen van alle alternatieven. De prijs van de Model S Plaid met 1.020 pk heeft Tesla verstopt op de website, maar we weten dat deze versie ongeveer 130.000 euro moet kosten in Nederland.
De Mercedes EQS 580 AMG Line, die qua uitrusting en actieradius min of meer in dezelfde hoek zit, kost je zo’n 160.000 euro in Nederland. De vanafprijs van de EQS is 91.000 euro. Klinkt allemaal redelijk vergelijkbaar. De S-klasse heb je al vanaf 135.000 euro, maar dan zit je ver onder de 1.000 pk. Ook interessant voor de vergelijking is de BMW i7. Deze rijdt 625 kilometer voor een prijs van 141.809 euro.
Eén reactie op “De prijs van de Lucid Air in Nederland is bekend”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Ze willen een concurrent zijn van Mercedes. Alleen hebben ze een prijs die net zo hoog is als een S-klasse en een EQS samen. Die ook nog eens allebei veel beter zijn. Kansloze missie, net als Tesla trouwens.