Wat meer dan 1.000 pk moet kosten? Ruim vijftien jaar geleden kostte dat minimaal 1,7 miljoen euro en moest je verplicht Frans rijden. Al mag je de techniek van Bugatti gerust Duits noemen. Tegenwoordig moet de Ferrari SF90 met 1.000 pk hier richting de 500.000 euro kosten. Dus zeg het maar: is de prijs van de Lucid Air in Nederland gunstig voor een auto met ruim 1.000 pk, of juist aan de prijs voor een luxesedan?
Lucid heeft de Europese prijzen van de Air Dream Edition bekendgemaakt. Dit is de allerdikste versie die maar een beperkte tijd gemaakt wordt. Deze elektrische sedan komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Europa. Hij is er als Performance met 1.129 pk en als Range met 948 pk. De Performance doet een 0-100-tijd van 2,7 seconden en de Range rijdt 900 kilometer ver. Net waar je de voorkeur aan geeft.
Wat is nou de prijs van de Lucid Air in Nederland?
Vooruit. De Lucid Air Dream Edition kost in Nederland 220.000 euro. Deze prijs geldt voor zowel de Range als de Performance. Dat is maar 4.000 euro duurder dan in Duitsland, wat er alles mee te maken heeft dat bij een elektrische sedan geen BPM betaald hoeft te worden. De eerste leveringen van de sedan met 1.111 of 933 pk beginnen aan het einde van dit jaar al. De Dream Edition kost in Amerika 169.000 dollar, omgerekend zo’n 160.000 euro.
De prijs van de Lucid Air in Nederland wordt een stuk lager
De Dream Edition is de ultieme uitvoering, maar er zijn uitgekledere versies onderweg. De instapper moet ongeveer 100.000 euro gaan kosten. Dat is waarschijnlijk de Air Pure: die rijdt ongeveer 650 kilometer op één lading, produceert alsnog 486 pk en kost in de VS 77.400 dollar. De Touring met dezelfde actieradius en 629 pk moet daar 95.000 dollar opbrengen. Dan is er nog de Grand Touring met 1.065 pk en 830 kilometer actieradius voor 139.000 dollar. Met deze Amerikaanse prijzen kun je wellicht een inschatting maken.
Wacht even – en Tesla dan?
Leuk om te weten is dat Lucid geen concurrent van Tesla wil zijn, maar van de Mercedes S-klasse. Nee, niet de elektrische EQS, maar de brandstofversie. Voor de volledigheid toch nog even de prijzen van alle alternatieven. De prijs van de Model S Plaid met 1.020 pk heeft Tesla verstopt op de website, maar we weten dat deze versie ongeveer 130.000 euro moet kosten in Nederland.
De Mercedes EQS 580 AMG Line, die qua uitrusting en actieradius min of meer in dezelfde hoek zit, kost je zo’n 160.000 euro in Nederland. De vanafprijs van de EQS is 91.000 euro. Klinkt allemaal redelijk vergelijkbaar. De S-klasse heb je al vanaf 135.000 euro, maar dan zit je ver onder de 1.000 pk. Ook interessant voor de vergelijking is de BMW i7. Deze rijdt 625 kilometer voor een prijs van 141.809 euro.
Totaal kansloos heeft op 11 mei 2022 geschreven:
Ze willen een concurrent zijn van Mercedes. Alleen hebben ze een prijs die net zo hoog is als een S-klasse en een EQS samen. Die ook nog eens allebei veel beter zijn. Kansloze missie, net als Tesla trouwens.