De ontwikkeling van de Cullinan heeft lang geduurd. Rolls zegt, een beetje snobistisch, dat het heeft afgewacht tot het SUV-concept min of meer uitgekristalliseerd en volmaakt was, voordat ze zich ermee wilden inlaten, aangezien hun klanten ‘geen compromis accepteren – ze zijn de beschermers van ware luxe’. De prijs van de Rolls-Royce Cullinan is nu ook eindelijk bekend.

De prijs voor de Rolls-Royce Cullinan in Nederland is minimaal 415.225 euro, inclusief alle Nederlandse belastingen. Met de nadruk op minimaal. Zo’n kekke sterrenhemel kost je al snel 10.000 euro en dan moet je nog helemaal omlaag werken naar het hoogpolige tapijt. Met een gewicht van 2.660 kilo is dat zo’n 156 euro per kilo.

Wat krijg je voor dat geld?

De motor zelf is een herziene versie van de twin-turbo, 6,75-liter V12 uit de Phantom, goed voor 571 pk, maar belangrijker nog: met veel meer koppel, 850 Nm, al bij 1.600 tpm. De transmissie is de zijdezachte, nauwelijks waarneembare achttraps automaat van ZF.

De transmissie wordt in de Cullinan geholpen door GPS-satellieten (overigens net als in andere Rolls-producten) – niet alleen om helderziend bochten tegemoet te gaan, maar om zandduinen en andere obstakels te scannen waarmee uiterst rijke mensen in hun dagelijks leven mee te maken krijgen.

En omdat het een Rolls-Royce is, is er alles aan gedaan om de achterpassagiers nog eens extra te verheffen. Letterlijk. Achterin zit je hoger dan voorin, ofwel in ‘lounge-configuratie’ ofwel in weelderige individuele zetels (je kunt uiteraard een koelbox en whiskyglazen bij je interieurindeling bestellen, en wie weet wat nog meer).

De Rolls-Royce Cullinan is goedkoper dan de Phantom

Een SUV is veelal duurder dan een sedan. Maar bij Rolls-Royce blijft de Phantom de absolute moeder der luxe slagschepen – ook in prijs. De prijs van de Rolls-Royce Cullinan is wel hoger dan die van de Ghost, die kost minimaal 346.000 euro.

De prijs van de Rolls-Royce Phantom bedraagt minimaal 545.000 euro. De Phantom EWB (lange wielbasis) kost je minimaal 635.190 euro. Maar laten we eerlijk zijn, een Rolls-Royce zonder opties? Hier zie je wat Nederlanders voor hun Rolls-Royce Phantom betaalden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)