
Automerken komen voor een nieuw model vaak met een ingewikkelde omschrijving van de doelgroep. Bijvoorbeeld ‘mensen met een urban mindset die zoeken naar lifestyle-enhancing technologieën, opererend in de 24/7 hustle-cultuur’. Leuk, maar vaak kan het simpeler. Bij merken als Dodge en AMG al helemaal: ‘mensen die van een te luide V8 houden’. Het is dan ook dapper te noemen dat uitgerekend deze merken het roer omgooien en iets nieuws proberen. Al slaagt dat niet altijd.
De viercilinder van AMG is niet unaniem een belachelijk groot succes. Ergens was dit te verwachten. Bij Dodge des te meer. De oude Challenger was nooit geliefd vanwege zijn verfijning of efficiëntie. Nee, er lag een lompe en krachtige V8 in die allerlei spannende geluiden maakte. Van de supercharger tot de uitlaat. Voor de nieuwe Charger, wat de elektrische opvolger is, kunnen de oude kopers niet helemaal warm lopen. En daarom worden er nu forse kortingen uitgedeeld.
Wat is nu de prijs van de Dodge Charger?
The Drive deelt exemplaren die normaal 61.590 dollar (55.000 euro) moesten kosten, die nu ongebruikt te koop staan voor 36.900 dollar (32.000 euro). Eerder stond er zelfs eentje te koop voor omgerekend 26.600 euro. Dat is ongeveer net zo duur als een Volkswagen Polo in Nederland. Dan heb je een EV met twee elektromotoren die goed zijn voor 450 pk. Dat is ook deels de kritiek: dan ontbreekt de V8 al, maar dan krijg je ook niet bijster veel vermogen terug. Want voor een EV valt 450 pk tegen.
Duurdere exemplaren hebben overigens wel 670 pk en een 0-100 km/u-tijd van 3,3 seconden. Maar ook dat kan het gemist van de V8 blijkbaar niet drukken bij een hoop mensen. Gezien we dollarprijzen noemen, had je al in kunnen vullen dat de auto niet verkocht wordt in Nederland.
En normaal is het importeren van nieuwe Amerikaanse auto’s niet heel gunstig vanwege de BPM, maar gezien dit een elektrische auto is, is de BPM nog geen 700 euro. Je moet wel de boel verschepen en de BTW betalen. Houd er rekening mee dat er wel importtaksen zijn die betaald dienen te worden (en waarschijnlijk zullen stijgen)
Mag je de elektrische Dodge Charger in Nederland op kenteken zetten?
Zoals je inmiddels weet zijn de regels voor nieuwe auto’s in Nederland aanzienlijk strenger geworden sinds afgelopen zomer. Nieuwe auto’s moeten aan een hoop Europese veiligheidsregels voldoen. Dit zijn dingen waar in Amerika in principe geen rekening mee wordt gehouden. Toevallig spraken we de ontwerper van de Dodge Charger recentelijk en die legde uit dat hij vermoedde dat een hoop Europese veiligheidsfeatures waarschijnlijk gewoon aanwezig zullen zijn.
Het platform van de Charger is Europees
De Dodge Charger staat namelijk op het STLA Large-platform. Dit platform is ook ontwikkeld voor de Europese markt en hier rijden al auto’s op het kleinere STLA Medium-platform. De meeste systemen zoals rijstrookassistent en de verplichte snelheidswaarschuwing zijn softwarematig (en vaak ook hardwarematig) aanwezig. Ze moeten misschien wel even via de laptop op de Europese stand worden gezet. Zo moet de snelheidsassistent bij elke rit automatisch aangezet worden in de EU.
Lees ook: Dodge-klanten kopen liever stokoude Challengers dan nieuwe Chargers
Bij dit soort dingen geldt wel: het klinkt heel makkelijk, maar in de praktijk zal het tegenvallen. Er hoeft maar één ding te ontbreken en je kunt de auto in heel Europa niet op kenteken zetten. Al is er dan vast een supplementenverkoper uit Albanië die hem van je wilt overnemen voor weinig. Misschien heb je nog een neefje dat handig is met computers. Dan kan hij een website voor je bouwen waarop je een oproep kan doen voor een professional.
Lees ook: Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)
