
Tesla schoof eerder dit jaar een bom onder de EV-markt door de prijzen van de modellen met wel 10.000 euro te verlagen. Andere merken hebben daar ongetwijfeld last van, want merken die de huidige prijzen hanteren, zullen minder verkopen en merken die mee zakken, draaien minder omzet. En dat doet bij elektrische auto’s extra veel pijn.
Neem Ford, bijvoorbeeld. Carscoops dook in de kwartaalcijfers en ontdekte dat Ford gemiddeld bijna 60.000 dollar verlies draait per elektrische auto. Het merk maakte dus al geen winst op de elektrische Mustang Mach-E, en nu maakten ze vorige week ook nog bekend dat ze de prijzen in Amerika verlagen. De auto is daar nu 3.000 tot 6.000 dollar goedkoper.
Lees ook: Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders
Door deze prijsverlaging zal het verlies per verkochte auto alleen maar toenemen. Overigens zal het tij wel keren voor Ford. Op dit moment is de productie laag, zodat de fabrieken verbouwd kunnen worden om de productie te verhogen. Als de productie hoger is, is er weer meer schaalvoordeel en worden de verliezen weer kleiner.
Voorlopig is Ford een gezond bedrijf
Dat automerken verlies maken op elektrische auto’s, is niet zo gek. Autobedrijven moeten een hoop investeren en nu wat verlies pakken, om straks met gezonde winst EV’s te kunnen verkopen. Gelukkig voor Ford verdienen ze nog zat met benzinemodellen. Vooralsnog bouwt Ford elke 30 seconden een F-150 en het bedrijf maakte zo’n 1,8 miljard dollar winst in het eerste kwartaal.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Waarom Tesla’s prijsverlagingen pijn doen: Ford verliest nu al 55.000 euro per EV”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Isn’t it ironic. Ford als slachtoffer van Elon z’n gepruts bij Twitter, wat de root cause is van zijn spoed zoektocht naar cash om de tekorten daar af te dekken.
Ze waren er gewoon te laat bij, en nog steeds zijn er veel die maar lafjes en half, omdat het moet, gaan innoveren. Ik ben blij dat Tesla blijft duwen in de markt, want niemand zit te wachten op autos die in het luxe segment 60k blijven kosten. Kom maar door met de eerste echte generatie betaalbare familie EV
ID2forall is de echte game changer.