
Tesla schoof eerder dit jaar een bom onder de EV-markt door de prijzen van de modellen met wel 10.000 euro te verlagen. Andere merken hebben daar ongetwijfeld last van, want merken die de huidige prijzen hanteren, zullen minder verkopen en merken die mee zakken, draaien minder omzet. En dat doet bij elektrische auto’s extra veel pijn.
Neem Ford, bijvoorbeeld. Carscoops dook in de kwartaalcijfers en ontdekte dat Ford gemiddeld bijna 60.000 dollar verlies draait per elektrische auto. Het merk maakte dus al geen winst op de elektrische Mustang Mach-E, en nu maakten ze vorige week ook nog bekend dat ze de prijzen in Amerika verlagen. De auto is daar nu 3.000 tot 6.000 dollar goedkoper.
Lees ook: Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders
Door deze prijsverlaging zal het verlies per verkochte auto alleen maar toenemen. Overigens zal het tij wel keren voor Ford. Op dit moment is de productie laag, zodat de fabrieken verbouwd kunnen worden om de productie te verhogen. Als de productie hoger is, is er weer meer schaalvoordeel en worden de verliezen weer kleiner.
Voorlopig is Ford een gezond bedrijf
Dat automerken verlies maken op elektrische auto’s, is niet zo gek. Autobedrijven moeten een hoop investeren en nu wat verlies pakken, om straks met gezonde winst EV’s te kunnen verkopen. Gelukkig voor Ford verdienen ze nog zat met benzinemodellen. Vooralsnog bouwt Ford elke 30 seconden een F-150 en het bedrijf maakte zo’n 1,8 miljard dollar winst in het eerste kwartaal.
3 reacties op “Waarom Tesla’s prijsverlagingen pijn doen: Ford verliest nu al 55.000 euro per EV”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Isn’t it ironic. Ford als slachtoffer van Elon z’n gepruts bij Twitter, wat de root cause is van zijn spoed zoektocht naar cash om de tekorten daar af te dekken.
Ze waren er gewoon te laat bij, en nog steeds zijn er veel die maar lafjes en half, omdat het moet, gaan innoveren. Ik ben blij dat Tesla blijft duwen in de markt, want niemand zit te wachten op autos die in het luxe segment 60k blijven kosten. Kom maar door met de eerste echte generatie betaalbare familie EV
ID2forall is de echte game changer.