TopGear reed zojuist met de nieuwe Range Rover. In het nummer dat in december uitkomt, lees je het volledige verslag, hier vast de eerste rij-indrukken.
Testobject: de geheel nieuwe Range Rover
Uitvoering: Supercharged, TDV6 en TDV8
Locatie: Marokko
Weersomstandigheden: 25+ graden, vochtig en motregen
Wat reden we?
De geheel nieuwe Range Rover. Een waar ikoon van de firma Land Rover, dat dan ook designtechnisch op kousenvoetjes is aangepakt. Volgens LaRo was de opdracht van de klanten: ‘Don’t change it, just make it better’. En aldus geschiedde.
Beviel het?
Nou! Het blijft, hoe vaak je het ook meemaakt, verbluffend hoe je in een extreem luxe, met leer en hoogpolig tapijt gevulde balzaal zandduinen, modderpaden en akelige rotspartijen vernedert. Je gevoel zegt telkens dat het niet kan, de Range Rover vertelt je het tegenovergestelde en bewijst het met speels gemak.
Nog bijzonderheden?
Veel. De nieuwe Range Rover is vanaf de grond opnieuw opgebouwd en je merkt aan alles dat er niet alleen enige millennia aan Land Rover-erfgoed in zijn verwerkt, maar ook karrenvrachten nieuwe inzichten. Zo is hij iets groter, maar 420 kilo (!) lichter. Daarnaast heeft men zich tot doel gesteld niet alleen de beste SUV, maar ook het beste luxe-voertuig te maken. Bij de ontwikkeling zijn daartoe een Rolls-Royce Ghost en een Bentley Continental uit elkaar geschroefd en onder de microscoop gelegd. Of het nu echt de beste luxe-limo is geworden, dat weten we niet – da’s ook een kwestie van smaak. Maar dat hij op álle vlakken een verpletterende indruk achterlaat, is zeker.
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Er komen twee diesels en een benzine, respectievelijk een 3.0 V6 (258 pk), 4,4-liter V8 (339 pk) en vijfliter V8 Supercharged (625 pk). Met de eerste ben je al bepaald niet slecht bediend, de laatste is pure, hilarische overkill. De individualiseringsmogelijkheden zijn enorm; voor een gedegen keuze uit alle beschikbare kleuren, leer- en materiaalvariaties en andere opties kun je gerust een weekje uittrekken. De levering begint in januari, prijzen lopen vanaf € 114.400 voor de TDV6 tot € 203.600 voor de V8 Supercharged Autobiography. En daar kun je met wat opties eenvoudig (veel) meer van maken.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Range Rover blijft een auto die zijn gelijke niet kent. Of jij moet nog een auto kunnen noemen die je met even veel gemak doet baden in luxe als in een meter kolkend rivierwater, die fluitend 250 km/u op de snelweg rijdt maar ook perfect gecontroleerd steile modderhellingen bedwingt. Als er één auto is die écht alles kan, is het deze.
Reacties