Range Rover: afvallen 2.0

Kijk: de nieuwe Range Rover! Twee dingen vallen meteen helemaal niet op: 1) dat hij nieuw is en 2) dat hij werkelijk ongelooflijk is afgevallen.

Om met dat laatste te beginnen: de nieuwe Range Rover zou elk tv-programma over ‘een wandelende hamburger- en chips-stortkoker die dankzij een semi-moorddadig bootcampregime in een strakke Adonis verandert’ met glans winnen. Maar liefst 420 kilo ging eraf (39 procent!), vooral omdat zo’n beetje alles wat staal was, nu van aluminium gemaakt wordt. Eat that!

Uiterlijk veranderde er feitelijk maar weinig: hoewel dus geen plaatdeel hetzelfde is, zul je vooral de koplamp- en achterlichtunits moeten bekijken om te zien dat het hier om een totaal nieuwe auto gaat. Niet zo gek: een Range Rover is een Range Rover is een Range Rover, en dat moet natuurlijk vooral zo blijven. Wie iets hips wil, kan tegenwoordig natuurlijk gewoon in de showroomhoek gaan kijken waar de Evoques staan opgesteld.

De door het veel lagere gewicht al sterk toegenomen terreinwaardigheid moet nog verder verbeteren door de nieuwste versie van Terrain Response – de elektronica die voor elke soort ondergrond de beste afstelling van het onderstel kiest. Dat systeem was wat ons betreft al briljant, dus we zijn benieuwd. Daarnaast moet de nieuwe Range Rover door isolatie van voor- en zijruiten nog stiller zijn dan zijn voorganger, en dankzij de nieuwe wielophanging ook nog eens comfortabeler. 

Veel meer details over de techniek zijn nog niet voorhanden; die volgen begin september, kort voor de officiële introductie op de Salon van Parijs. Qua motorisering houdt Land Rover het vooralsnog op ‘verfijnde V6- en V8-diesels en een V8-benzinemotor’. We houden je op de hoogte.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken