Als je als merk dan toch een bekend iemand aan je merk wilt verbinden, dan kan het maar beter het coolste bekende iemand zijn, nietwaar? En dus reed niemand minder dan Craig, Daniel Craig de nieuwe Range Rover Sport door New York, naar de lokatie van de autoshow die daar zojuist de deuren heeft opengegooid.

Eén ding zul je meteen met ons eens zijn: hij ziet er goed uit, die nieuwe Sport. Een beetje als het resultaat van een wat uit de hand gelopen gezellig avondje tussen een 'gewone' Range Rover en een Evoque, als je het ons vraagt. Het veel agressievere en ongeveer duizend keer minder vierkante front, met de smalle koplampen en de totaal andere voorbumper, de kleinere maar hippere ventilatieroostertjes in de flanken, de licht aflopende daklijn: de RaRo Sport is er een heel stuk vlotter op geworden.

Ook in andere opzichten trouwens. Analoog aan grote broer Range Rover (met wie hij trouwens maar een kwart van zijn onderdelen deelt) is hij afgevallen op een manier die de gemiddelde Obese-deelnemer het schaamrood op de kaken brengt. Land Rover zelf heeft het over zo'n 420 kilo. Daar zal wat cijfergoochelarij bij zitten (deden ze bij de introductie van de Range ook; toen bleken ze onder meer het gewicht van de V6 te vergelijken met dat van de oude V8 'omdat die even sterk was', maar goed), maar hij is dankzij uitbundig aluminiumgebruik in ieder geval honderden kilo's lichter dan zijn voorganger. En dat terwijl hij fors groter is geworden: hij is dik zes centimeter langer en bijna net zoveel breder. Belangrijker is dat de wielbasis maar liefst achttien centimeter groeide, wat fijn nieuws is voor mensen die achterin zitten. Daar kun je trouwens ook twee extra klapstoelen kwijt, voor als je een Veluws gezin hebt.

Qua motoren kun je kiezen uit een 258 pk en 600 Nm sterke drieliter V6 diesel, die je in 7,6 seconden naar de 100 km/u sleurt en met accelereren stopt als er 210 km/u op de teller staat. Diezelfde motor is er ook met 292 pk. Later volgt nog een V8 diesel met 339 pk en 700 Nm. Dan blijf je nét onder de zeven seconden en rijd je maximaal 225 km/u. Niet hard genoeg? Dan pak je de loeisterke V8 benzine met compressor: 510 pk, 625 Nm, 5,3 s naar 100 km/u en een top van 250. Voor de overbrenging naar de wielen (die je trouwens van 19 tot 22 inch kunt krijgen) wordt altijd gezorgd door een achttraps automaat van de firma ZF.

Overigens schijnen de Britten zeer serieus te overwegen de Range Rover Sport ook met een viercilinder te gaan leveren. Het danig gereduceerde gewicht zou dat mogelijk maken en het zou natuurlijk een enorme klap schelen qua (gemiddelde) CO2-uitstoot; iets waar Land Rover met al die dikke motoren op dit moment danig behoefte aan heeft gezien de immer scherper (en duurder!) wordende Europese eisen. In datzelfde kader komt eind dit jaar ook een dieselhybride. De nieuwe Range Rover Sport komt in het derde kwartaal naar ons land.

* UPDATE * De prijzen zijn inmiddels ook bekendgemaakt. Het begint allemaal bij de (voorlopig trouwens nog even niet leverbare) 3.0 TDV6 S, die € 83.500 moet kosten. De dikste versie met die motor, de HSE Dynamic, kost € 97.700. De 3.0 SDV6 loopt van € 95.200 tot € 114.900. Voor de vijfliter V8 Supercharged kan de knip nog aanzienlijk verder open; minimaal ben je € 150.400 kwijt, en kun je (zonder verdere extra's, dat is) door tot € 161.600.   

Reacties