Bij origineel Nederlandse auto’s is het lastig om tellerfraude te plegen omdat de uitgelezen tellerstand bij elk bezoekje aan de garage richting de RDW gestuurd wordt. Bij geïmporteerde auto’s is het een stuk eenvoudiger. Fraudeurs tikken de auto terug voordat ie over de grens komt en gooien elk bewijs van de oude kilometertellerstand weg.

Inderdaad, veel automerken houden tegenwoordig een eigen database bij van hun auto’s, maar als de geïmporteerde auto niet bij een merkdealer in het buitenland is onderhouden, maakt dat het knap lastig om te achterhalen of er sprake is van tellerfraude. De RDW zet nu een nieuw wapen in tegen het terugdraaien van tellerstanden.

Elk keurstation wordt uitgerust met een nieuw apparaat dat tellerfraude opspoort binnen de auto. Het uitlees-apparaat is niet uitsluitend bedoeld voor geïmporteerde auto’s, maar zeg eens zelf: wanneer ben jij voor het laatst met jouw auto bij een RDW-keurstation geweest? Het zullen dus vooral auto’s die van buiten de landsgrenzen komen die tegen de lamp lopen.

Het nieuwe speeltje van de RDW leest alle boordcomputers uit van een auto. Bij een Bentley Continental GT zijn dat er bijvoorbeeld meer dan tien en een aantal auto’s heeft er zelfs twaalf. Alle informatie van de ECU’s moet overeenkomen. Als dat niet het geval is, kan er sprake zijn van tellerfraude. De apparaten komen dit jaar nog, meldt de RDW aan Automotive Online.

Nooit meer tellerfraude?

Nee, zo ver is het systeem nog niet. ‘100 procent uitsluiten kunnen we fraude nog niet, maar we kunnen een veel beter oordeel geven’, zegt keurmeester Raymond Blom in het televisieprogramma Opgelicht. Wat het keurstation doet wanneer ze een auto tegenkomen met foutieve kilometertellerstanden, willen ze nog niet zeggen. En wist je al dat je tegenwoordig een gratis tellerrapport kunt opvragen?

Reacties

  • Jan Middel heeft op 9 januari 2025 geschreven:

    Ik heb zelf een Ford geïmporteerd, deze auto is volgens het kenteken geduurde zijn leven bij de Ford dealer in onderhoud geweest. Deze Ford dealer registreert telkens de kilometerstand, ook is de auto twee maal gekeurd bij een Dekra keurstation ook daar wordt de kilometerstand genoteerd. Omdat de Ford een verlengde Fabrieksgarantie heeft is het uitgesloten dat de eigenaar zelf de kilometerstand terugdraait. Ook zal een nieuwe eigenaar of tussenhandelaar zijn vingers branden mocht deze de teller terugdraaien, aangezien de registratie in het Ford Pass systeem niet te wissen zijn . Dus is of het RDW sterk gedateerd of er nog niet aan toe om alles onder de knie te krijgen . Kort om in feite loopt onze overheid achter de feiten aan. Let op ook het NAP systeem in Nederland is niet waterdicht nl als men voor een APK keuring de teller een 20.000 km terug zet dan heeft de auto na 3 jaar 60.000 minder gedraaid en dat betekend kassa met een zgn waterdicht systeem als de Nationale Autopas.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)