Toen hij in 2003 werd gelanceerd, had de Bentley Continental GT maar weinig rivalen. Oh, er bestonden wel coupés gebaseerd op sedans, zoals de Mercedes CL 600, en daarnaast waren er een paar 2+2-supercars, van Ferrari en Aston Martin. Maar met z’n fabelachtig sportieve uiterlijk, z’n overdadigheid en z’n snelheid was de Bentley Continental GT de eerste supercar-achtige waarmee je ook alle dagelijkse dingen kon doen.

Hoe vond men de Bentley Continental GT?

De markt reageerde enthousiast. Dus ga niet meteen voor de eerste de beste GT die je ziet, want er is genoeg keus voorhanden. De W12 stuwt zich voort als iets wat je normaliter ziet op de Polderbaan, maar wordt netjes in bedwang gehouden door een robuuste zestraps automaat en vierwielaandrijving. De adaptieve lucht­vering voelt zich eigenlijk overal thuis. Er verscheen al snel ook een populaire Mulliner-versie in de showrooms, met grotere wielen en een race-achtig uitgedoste cabine. De GTC cabrio verscheen in 2007.

De Facelift(s)

In 2008 werd het onderstel wat aangescherpt en lichter gemaakt, waardoor de bestuurder zich meer bij de auto betrokken voelde. De GT Speed kreeg meer vermogen en z’n onderstel werd aanzienlijk stijver gemaakt. Hetzelfde gebeurde met de GTC’s, maar dan in 2009. Met de Supersports werd er nog maar weer een flinke schep bovenop gedaan. En de veranderingen die dit topmodel met zich meebracht, vonden hun weg naar de tweede generatie Conti GT, vanaf 2011. De V8 verscheen een jaar later. Die schreeuwde heerlijk en dronk aanzienlijk minder dan de W12, terwijl ie toch bijna even krachtig was. En z’n onderstel voelde beter gebalanceerd aan. Geen wonder dat die versie, met name in Europa, zo goed werd verkocht.

Twee belangrijke zaken

Twee zaken zijn eigenlijk te overduidelijk om hier verder op in te gaan, maar voor de zekerheid noemen we ze toch. Ten eerste: aangezien het een machine is van de VW Groep, kunnen de motoren enorme kilometrages verstouwen – mits ze goed en tijdig worden onderhouden. En ten tweede: de auto heeft een gigantisch complex elektronisch zenuwstelsel, en in de vroegste exemplaren zijn de bedrading en de ECU’s van een tweedehands Bentley Continental GT dus inmiddels vijftien jaar oud.

Welke Bentley Continental GT moet ik hebben?

Specialist Simon Worthington van Phantom Motor Cars zegt dat het maar het beste is om te opteren voor een auto van na 2007. Met minder dan een ton op de klok zou die je niet meer hoeven te kosten dan 50.000 euro, met garantie. De carrosserie is duurzaam, vertelt hij. Bij oudere exemplaren loont het de moeite ze op de brug te zetten en te checken op roest in de hoofdnaad in de bodem achter. En erger nog: als de afvoergaten verstopt zitten, kan er achter de motor water blijven staan, wat voor een totale elektronische ramp kan zorgen. Let daar dus op. Onder de motorkap is het een drukte van jewelste, wat betekent dat de hele motor er doorgaans uit moet als de startmotor of een turbo moet worden vervangen. Help.

Kooptips Tweedehands Bentley Continental GT

  • Achterhaal of de GT in kwestie daadwerkelijk is onderhouden door een merkdealer of door een bekende specialist met de juiste gereedschappen.
  • Hij heeft letterlijk tientallen ECU’s, en die trekken stroom, ook wanneer de auto staat geparkeerd. Vroege exemplaren van de Bentley Continental GT trokken de accu zodanig leeg dat er allerlei foutmeldingen verschenen, waarna alleen de merkdealer in staat was om het hele systeem te resetten.
  • Er zijn verschillende terugroep­acties geweest vanwege de bobines. Check of die vervanging is uitgevoerd, of je riskeert brand aan boord.
  • Let op de geur van te dure sigaren. En brandgaten.

Deze tweedehands Bentley Continental GT kwamen we tegen

Een grijze Bentley Continental GT uit 2007 met 75.000 kilometer, Zwitserse import met dealer-onderhoud en van de eerste eigenaar (zegt men), voor 62.950 euro. Of zoek je eigen exemplaar uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)