Er zijn een paar dingen die je niet graag doet in Nederland. Denk aan te hard rijden, door rood rijden, niet-handsfree bellen en rechts inhalen. De reden daarvoor is simpel: het is enorm duur als je er een boete voor krijgt. En terecht, want het zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties.

Er is nooit een uitzondering voor door rood rijden of te hard rijden. Ook voor het vasthouden van je telefoon is er geen uitzondering. Maar gek genoeg is er wel een uitzondering voor rechts inhalen. Natuurlijk, in de meeste gevallen mag het niet, maar er zijn een paar uitzonderingen wanneer het wel mag (en je dus geen boete krijgt)

Rechts inhalen

In dit artikel nemen we even ins en outs met je door. Wat wel mag en wat niet mag. Ook lopen we even de grijze gebieden door, uiteraard. De meeste logische voorbeelden van het rechts inhalen zijn wel bekend. Als er blokmarkeringen zijn, mag je rechts inhalen. Ook bij files is het toegestaan om rechts in te halen, wat ook begrijpelijk is, anders staat het verkeer helemaal vast. Het voorsorteren wordt vaak in verband gebracht met de weefvakken en in- en uitvoegstroken.

In veel gevallen moet je rechts in- of uitvoegen. Er zijn echter uitzonderingen waarbij je links moet invoegen. Denk aan het oprijden van een wisselstrook. In principe is de automobilist die deze strook wil oprijden aan het afslaan naar links. Dat kan dus ook gewoon op de snelweg het geval zijn. Volgens de letter van de wet geldt dat verkeer dat voorsorteert om naar links te gaan, rechts ingehaald mag worden. De bestuurder in kwestie moet dan wel richting aangeven.

Tot welke snelheid mag ik rechts inhalen bij een file?

Dat je bij files rechts mag inhalen, is bekend. Nu is alleen het lastige: wanneer is een file eigenlijk een file? Volgens Rijkswaterstaat wordt een file als dusdanig gekwalificeerd als de gemiddelde snelheid lager is dan 50 km/u én de lengte langer is dan twee kilometer. Dus als je een file inrijdt en aan het afremmen bent, mag je formeel niet rechts inhalen als de snelheid boven de 50 km/u ligt. Dat geldt ook voor het einde van een file. Boven de 50 km/u moet je weer links gaan inhalen.

Nu gebeurt het heel erg vaak dat bij het inrijden van een file mensen nog even rechts inhalen. Het kan weliswaar zo zijn dat je er nooit een boete voor hebt gehad, maar zolang de snelheid boven de 50 km/u ligt, mag het niet. De lengte laat zich overigens erg lastig bepalen, want officieel mag je dus ook niet rechts inhalen onder de 50 km/u als de lengte van de file onder de 2.000 meter is.

De boete voor het rechts inhalen is 300 euro, heel erg hoog inderdaad. Natuurlijk vraag je je dan af wat de boete is voor links plakken. Dat vindt het ministerie van Justitie ietsje minder erg, gezien het bedrag van 270 euro. Als je gefrustreerd raakt en gaat bumperkleven, loopt het hard op. Afhankelijk van de snelheid en afstand kost bumperkleven tussen de 360 euro en 900 euro. Dat is dus geen goede oplossing.

Rechts inhalen voorsorteren

Hoe hoe hoger de snelheid en hoe korter de afstand, des te hoger is de boete. Seinen mag alleen bij gevaar, niet om linksplakkers naar de rechterbaan te dirigeren. De boete voor onnodig seinen is 180 euro. Het gebeurt nog weleens dat men dit combineert en ja: een agent mag gewoon een boete voorschrijven voor alle vergrijpen.

Rechts inhalen over meerdere rijbanen

Dan is er tenslotte nog een ‘grijs’ gebied, niet echt een uitzondering. Dat is het rechts inhalen met meerdere rijbanen ertussen. Volgens de letter van de wet mag je dan alsnog niet rechts inhalen. Dus ja, je moet een paar banen naar links, de inhaalactie maken, en dan weer een paar banen naar rechts. Echter, mocht de politie dit voorval zien, is de kans groot dat de agent in kwestie dan redelijk coulant is en vooral de linksplakker een bekeuring geeft, rechts inhalen wordt dus niet altijd bestraft.

Mag ik dan wel rechts voorbij op spitstroken?

Als er één situatie is die het menselijk brein niet kan bevatten, is het de spitstrook wel. In dit geval bedoelen we met spitstroken die buiten de spits gewoon vluchtstroken zijn. De meeste verkeersdeelnemers lijken dan op de middelste baan te rijden, terwijl je toch echt zo ver mogelijk naar rechts moet. Het is echter gewoon een rijbaan en daarvoor gelden dezelfde regels. Je mag dus niet rechts inhalen op spitstroken. Je kant ook een boete krijgen als je net rechts aanhoudt.

Lees ook: In dit Europese land haalt iedereen gewoon rechts in

Duidelijk, mag ik op de Nordschleife van de Nürburgring dan wél rechts inhalen?

Nee, dat mag dus ook niet. Tijdens de Touristenfahrten op de Nürburgring moet je altijd links inhalen. Je dient hier ook ietsje beter op te letten op achteropkomend verkeer. Geef tijdig je richting aan (naar rechts), zo weet Mischa Charoudin dat je hem gezien hebt. Ook hier is er een uitzondering, tijdens besloten trackday-sessies mag je wel rechts inhalen. Weet je dat ook weer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear