Er zijn een paar dingen die je niet graag doet in Nederland. Denk aan te hard rijden, door rood rijden, niet-handsfree bellen en rechts inhalen. De reden daarvoor is simpel: het is enorm duur als je er een boete voor krijgt. En terecht, want het zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties.
Er is nooit een uitzondering voor door rood rijden of te hard rijden. Ook voor het vasthouden van je telefoon is er geen uitzondering. Maar gek genoeg is er wel een uitzondering voor rechts inhalen. Natuurlijk, in de meeste gevallen mag het niet, maar er zijn een paar uitzonderingen wanneer het wel mag (en je dus geen boete krijgt)
Rechts inhalen
In dit artikel nemen we even ins en outs met je door. Wat wel mag en wat niet mag. Ook lopen we even de grijze gebieden door, uiteraard. De meeste logische voorbeelden van het rechts inhalen zijn wel bekend. Als er blokmarkeringen zijn, mag je rechts inhalen. Ook bij files is het toegestaan om rechts in te halen, wat ook begrijpelijk is, anders staat het verkeer helemaal vast. Het voorsorteren wordt vaak in verband gebracht met de weefvakken en in- en uitvoegstroken.
In veel gevallen moet je rechts in- of uitvoegen. Er zijn echter uitzonderingen waarbij je links moet invoegen. Denk aan het oprijden van een wisselstrook. In principe is de automobilist die deze strook wil oprijden aan het afslaan naar links. Dat kan dus ook gewoon op de snelweg het geval zijn. Volgens de letter van de wet geldt dat verkeer dat voorsorteert om naar links te gaan, rechts ingehaald mag worden. De bestuurder in kwestie moet dan wel richting aangeven.
Tot welke snelheid mag ik rechts inhalen bij een file?
Dat je bij files rechts mag inhalen, is bekend. Nu is alleen het lastige: wanneer is een file eigenlijk een file? Volgens Rijkswaterstaat wordt een file als dusdanig gekwalificeerd als de gemiddelde snelheid lager is dan 50 km/u én de lengte langer is dan twee kilometer. Dus als je een file inrijdt en aan het afremmen bent, mag je formeel niet rechts inhalen als de snelheid boven de 50 km/u ligt. Dat geldt ook voor het einde van een file. Boven de 50 km/u moet je weer links gaan inhalen.
Nu gebeurt het heel erg vaak dat bij het inrijden van een file mensen nog even rechts inhalen. Het kan weliswaar zo zijn dat je er nooit een boete voor hebt gehad, maar zolang de snelheid boven de 50 km/u ligt, mag het niet. De lengte laat zich overigens erg lastig bepalen, want officieel mag je dus ook niet rechts inhalen onder de 50 km/u als de lengte van de file onder de 2.000 meter is.
Hoe hoog zijn de boetes voor rechts inhalen (en links plakken)?
De boete voor het rechts inhalen is 300 euro, heel erg hoog inderdaad. Natuurlijk vraag je je dan af wat de boete is voor links plakken. Dat vindt het ministerie van Justitie ietsje minder erg, gezien het bedrag van 270 euro. Als je gefrustreerd raakt en gaat bumperkleven, loopt het hard op. Afhankelijk van de snelheid en afstand kost bumperkleven tussen de 360 euro en 900 euro. Dat is dus geen goede oplossing.
Hoe hoe hoger de snelheid en hoe korter de afstand, des te hoger is de boete. Seinen mag alleen bij gevaar, niet om linksplakkers naar de rechterbaan te dirigeren. De boete voor onnodig seinen is 180 euro. Het gebeurt nog weleens dat men dit combineert en ja: een agent mag gewoon een boete voorschrijven voor alle vergrijpen.
Rechts inhalen over meerdere rijbanen
Dan is er tenslotte nog een ‘grijs’ gebied, niet echt een uitzondering. Dat is het rechts inhalen met meerdere rijbanen ertussen. Volgens de letter van de wet mag je dan alsnog niet rechts inhalen. Dus ja, je moet een paar banen naar links, de inhaalactie maken, en dan weer een paar banen naar rechts. Echter, mocht de politie dit voorval zien, is de kans groot dat de agent in kwestie dan redelijk coulant is en vooral de linksplakker een bekeuring geeft, rechts inhalen wordt dus niet altijd bestraft.
Mag ik dan wel rechts voorbij op spiststroken?
Als er één situatie is die het menselijk brein niet kan bevatten, is het de spitsstrook wel. In dit geval bedoelen we met spitsstroken die buiten de spits gewoon vluchtstroken zijn. De meeste verkeersdeelnemers lijken dan op de middelste baan te rijden, terwijl je toch echt zo ver mogelijk naar rechts moet. Het is echter gewoon een rijbaan en daarvoor gelden dezelfde regels. Je mag dus niet rechts inhalen op spitsstroken. Je kant ook een boete krijgen als je net rechts aanhoudt.
Lees ook: In dit Europese land haalt iedereen gewoon rechts in
Duidelijk, mag ik op de Nordschleife van de Nürburgring dan wél rechts inhalen?
Nee, dat mag dus ook niet. Tijdens de Touristenfahrten op de Nürburgring moet je altijd links inhalen. Je dient hier ook ietsje beter op te letten op achteropkomend verkeer. Geef tijdig je richting aan (naar rechts), zo weet Mischa Charoudin dat je hem gezien hebt. Ook hier is er een uitzondering, tijdens besloten trackday-sessies mag je wel rechts inhalen. Weet je dat ook weer.
Anton heeft op 8 november 2024 geschreven:
We kunnen met de huidige drukte op de weg beter overstappen op het keep your lane systeem zoals in Amerika! Hoeven we ook niet zo vaak van baan te wisselen! Maar ja, dan zullen er wel weer zogenaamd te weinig boetes binnen komen in de schatkist!
P heeft op 7 november 2024 geschreven:
spiststroken bestaan sowieso niet 🤣
Marthijn heeft op 7 november 2024 geschreven:
Beetje summier artikel: een tram mag je rechts inhalen, op een rotonde mag je rechts inhalen, vlak voor een rotonde mag je rechts inhalen..
Marcel heeft op 7 november 2024 geschreven:
Heel goed, was al op zoek naar deze uitzondering in het artikel. Volgens mij heeft de wet het dan over een verkeersplein ipv rotonde, maar de gedachte is hetzelfde.
Chauffie heeft op 7 november 2024 geschreven:
Volgens mij zijn het nog steeds rijSTROKEN, het hele artikel wordt gesproken over rijbanen ( dus we gaan spookrijden op de linkerrijbaan). Je zou verwachten van deze site dat ze toch de goede benamingen zouden gebruiken.
f heeft op 6 november 2024 geschreven:
Ik lees diverse meningen dat rechts inhalen totaal anders is dan rechts passeren, vind ik ook, zou graag de mening van een deskundige hierover weten.
Ik passeer zeer regelmatig voertuigen die op de linker danwel middenbaan blijven rijden over de rechter rijbaan zonder van rijbaan te veranderen.
Marthijn heeft op 7 november 2024 geschreven:
in·ha·len (haalde in, heeft ingehaald)
(..)
naast iem. die of iets dat vóór is komen (en voorbijgaan): een auto inhalen.
Oftewel: verder voor gaan dan de ander was is inhalen. Hetzelfde als passeren.
Fred heeft op 6 november 2024 geschreven:
Als de automobilist niet langdurig blijft links rijden, wat heel vaak gebeurt, ook bij een spits strook, voorkom je dat er rechts ingehaald wordt, ikzelf ga altijd na het links inhalen terug naar rechts indien dat kan. Maar de automobilist leert zich dat zelf aan, wat geleerd is wordt heel vaak daarna niet meer toegepast want ja anderen doen dat ook en nee ik ben niet heilig. En ja, ik haal regelmatig rechts in. Het is meer een macht der gewoonte
Elmer heeft op 6 november 2024 geschreven:
Laten we vooral niet vergeten dat ONNODIG LINKS RIJDEN ook niet mag en hier een boete op staat van € 270 . Maar je hoort zelden dat iemand die krijgt en dat is best wonderlijk gezien het feit half Nederland onnodig links rijdt 😒
Ron heeft op 8 november 2024 geschreven:
Dat staat gewoon in het artikel.
Gjwo heeft op 6 november 2024 geschreven:
Volgens mij mag je wel rechts inhalen op een verkeersplein
~Pho heeft op 6 november 2024 geschreven:
Er is, in tegenstelling tot wat er wordt beweerd, wel degelijk een uitzondering waarbij je door rood mag rijden (nee, zelfs *moet* rijden: als je voor rood staat te wachten en achter je een hulpvoertuig met optische- en geluidssignalen aankomt moet je daar ruimte voor maken.
Daarnaast gaan aanwijzingen van een verkeersregelaar ook altijd boven de vaste verkeersregels, waaronder verkeerslichten.
Maerten heeft op 7 november 2024 geschreven:
Artikel 29 geeft aan dat:
‘.. aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn kenbaar maken..’
Artikel 68.1.c is ook duidelijk:
‘rood licht: stop.’
Algemeen advies, niet door rood rijden, ook niet voor een voorrangsvoertuig. Zij vinden het makkelijkst hun weg als mensen die groen hebben uitwijken en niet als u doelbewust een gevaarlijke situatie op zoekt en door rood rijdt.
~Pho heeft op 8 november 2024 geschreven:
Wanneer het niet nodig is uiteraard niet doen, lijkt me duidelijk. Maar als de situatie zo is dat je de weg voor het hulpvoertuig blokkeert moet je gewoon ruimte maken- ook als dat betekent dat je daarvoor door rood moet rijden.
De algemene regel is dan overigens om niet het kruisingsvlak over te rijden.
ron heeft op 6 november 2024 geschreven:
Een tram mag je ook rechts inhalen
harm heeft op 6 november 2024 geschreven:
dit stukje is beduidend NIET door een verkeerskundige of instructeur geschreven !
het is VERBODEN rechts in te halen.
MAAR de wet schrijft dat het VOORBIJ RIJDEN rechts wel is toegestaan.
m.a. zodra je met gepaste snelheid rijd je rechts VOORBIJ mag RIJDEN.
inhalen betekend in de wet dat je het voertuig voor je voorbij gaat en je je voor dit voertuig weer op dezelfde baan gaat bevinden. DAT mag dus niet via rechts
Beau Hieca heeft op 6 november 2024 geschreven:
Inderdaad. Inhalen is een bijzondere verrichting. Het gaat over het wisselen van rijstroken om voorbij een voorligger te gaan en dan terug te keren naar de strook voor diegene die je gepasseerd bent. Je wisselt 2 keer van strook.
Het feit dat anderen bepalen dat ik een bijzondere verrichting moet uitvoeren, bv. op een snelweg met drie rijstroken waarbij men hardnekkig in de middelste strook blijft rijden. Maakt dat ik daarvoor niet kies. Ik rijd er dan op mijn eigen meest rechter strook langs. Ik wissel dus niet van stroken en ben dan ook niet aan het inhalen.
Peterhhw heeft op 6 november 2024 geschreven:
Ik ben het hier helemaal mee eens, en hoop dat hier ook een goede reactie op komt , liefst van een agent o.i.d. , ik blijf dit even volgen, ( ook rechts hahaha)…