
Je mag van Tesla’s vinden wat je wilt, maar je kunt niet ontkennen dat ze de boel interessant houden. De Amerikaanse autofabrikant bereikte in januari een beurswaarde van omgerekend 714 miljard euro. Daarmee was het het grootste autobedrijf ter wereld, als het gaat om beurswaarde. Op dezelfde spectaculaire wijze neemt de aandeelkoers nu een duik. Inmiddels is al 260 miljard euro van de waarde weggevaagd. Volgens Fortune zakte de waarde van een beursgenoteerd bedrijf nog nooit zo hard in zo’n korte tijd. Een recordje, dus.
De waarde is nu nog altijd een flinke 475 miljard euro. Daarmee is het Amerikaanse merk nog altijd dubbel zoveel waard als Toyota, dat nu ongeveer 175 miljard dollar waard is. Volgens Fortune laat de duik zien dat het nog altijd bijzonder lastig is om Tesla goed op waarde te schatten. We zijn benieuwd wat 2021 voor Tesla gaat brengen. Dit jaar willen ze de Model Y in Europa gaan leveren en diverse fabrieken bouwen. En gaan we dit jaar de elektrische Tesla-vrachtwagen zien verschijnen?
Meer van TopGear


Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Er staat weer een enorm schip met 3.000+ auto’s in de fik (en je kunt de oorzaak wel raden)

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Ik ben van mening dat de opmerking ‘het is lastig op waarde te schatten’ pure onzin is. Je kan tegenwoordig short én long posities gemakkelijk en massaal innemen, dit is niks meer dan een correctie waar bots een flinke short positie innemen. De aandelenmarkt is sowieso al nergens op gebaseerd het afgelopen jaar. Niks ‘moeite met waarderen’ dit is typisch hebzucht, handel en FUD
De bubbel staat op springen.