
Je mag van Tesla’s vinden wat je wilt, maar je kunt niet ontkennen dat ze de boel interessant houden. De Amerikaanse autofabrikant bereikte in januari een beurswaarde van omgerekend 714 miljard euro. Daarmee was het het grootste autobedrijf ter wereld, als het gaat om beurswaarde. Op dezelfde spectaculaire wijze neemt de aandeelkoers nu een duik. Inmiddels is al 260 miljard euro van de waarde weggevaagd. Volgens Fortune zakte de waarde van een beursgenoteerd bedrijf nog nooit zo hard in zo’n korte tijd. Een recordje, dus.
De waarde is nu nog altijd een flinke 475 miljard euro. Daarmee is het Amerikaanse merk nog altijd dubbel zoveel waard als Toyota, dat nu ongeveer 175 miljard dollar waard is. Volgens Fortune laat de duik zien dat het nog altijd bijzonder lastig is om Tesla goed op waarde te schatten. We zijn benieuwd wat 2021 voor Tesla gaat brengen. Dit jaar willen ze de Model Y in Europa gaan leveren en diverse fabrieken bouwen. En gaan we dit jaar de elektrische Tesla-vrachtwagen zien verschijnen?
Meer van TopGear


Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Ik ben van mening dat de opmerking ‘het is lastig op waarde te schatten’ pure onzin is. Je kan tegenwoordig short én long posities gemakkelijk en massaal innemen, dit is niks meer dan een correctie waar bots een flinke short positie innemen. De aandelenmarkt is sowieso al nergens op gebaseerd het afgelopen jaar. Niks ‘moeite met waarderen’ dit is typisch hebzucht, handel en FUD
De bubbel staat op springen.