
Je mag van Tesla’s vinden wat je wilt, maar je kunt niet ontkennen dat ze de boel interessant houden. De Amerikaanse autofabrikant bereikte in januari een beurswaarde van omgerekend 714 miljard euro. Daarmee was het het grootste autobedrijf ter wereld, als het gaat om beurswaarde. Op dezelfde spectaculaire wijze neemt de aandeelkoers nu een duik. Inmiddels is al 260 miljard euro van de waarde weggevaagd. Volgens Fortune zakte de waarde van een beursgenoteerd bedrijf nog nooit zo hard in zo’n korte tijd. Een recordje, dus.
De waarde is nu nog altijd een flinke 475 miljard euro. Daarmee is het Amerikaanse merk nog altijd dubbel zoveel waard als Toyota, dat nu ongeveer 175 miljard dollar waard is. Volgens Fortune laat de duik zien dat het nog altijd bijzonder lastig is om Tesla goed op waarde te schatten. We zijn benieuwd wat 2021 voor Tesla gaat brengen. Dit jaar willen ze de Model Y in Europa gaan leveren en diverse fabrieken bouwen. En gaan we dit jaar de elektrische Tesla-vrachtwagen zien verschijnen?
Meer van TopGear


Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Ik ben van mening dat de opmerking ‘het is lastig op waarde te schatten’ pure onzin is. Je kan tegenwoordig short én long posities gemakkelijk en massaal innemen, dit is niks meer dan een correctie waar bots een flinke short positie innemen. De aandelenmarkt is sowieso al nergens op gebaseerd het afgelopen jaar. Niks ‘moeite met waarderen’ dit is typisch hebzucht, handel en FUD
De bubbel staat op springen.