
Je mag van Tesla’s vinden wat je wilt, maar je kunt niet ontkennen dat ze de boel interessant houden. De Amerikaanse autofabrikant bereikte in januari een beurswaarde van omgerekend 714 miljard euro. Daarmee was het het grootste autobedrijf ter wereld, als het gaat om beurswaarde. Op dezelfde spectaculaire wijze neemt de aandeelkoers nu een duik. Inmiddels is al 260 miljard euro van de waarde weggevaagd. Volgens Fortune zakte de waarde van een beursgenoteerd bedrijf nog nooit zo hard in zo’n korte tijd. Een recordje, dus.
De waarde is nu nog altijd een flinke 475 miljard euro. Daarmee is het Amerikaanse merk nog altijd dubbel zoveel waard als Toyota, dat nu ongeveer 175 miljard dollar waard is. Volgens Fortune laat de duik zien dat het nog altijd bijzonder lastig is om Tesla goed op waarde te schatten. We zijn benieuwd wat 2021 voor Tesla gaat brengen. Dit jaar willen ze de Model Y in Europa gaan leveren en diverse fabrieken bouwen. En gaan we dit jaar de elektrische Tesla-vrachtwagen zien verschijnen?
Meer van TopGear


De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Ik ben van mening dat de opmerking ‘het is lastig op waarde te schatten’ pure onzin is. Je kan tegenwoordig short én long posities gemakkelijk en massaal innemen, dit is niks meer dan een correctie waar bots een flinke short positie innemen. De aandelenmarkt is sowieso al nergens op gebaseerd het afgelopen jaar. Niks ‘moeite met waarderen’ dit is typisch hebzucht, handel en FUD
De bubbel staat op springen.