In de vroege ochtend van 29 juni 2010 deed de Pagani Zonda R de 22,8 kilometer lange Nordschleife in 6 minuten en 47,5 seconden. Niet veel later pakte het V12-monster de snelste tijd op het testcircuit van TopGear: 1 minuut en 8,5 seconden.

Pagani claimde met de Nürburgring-tijd het record voor een ‘road-based car’ (een nogal vaag begrip), waarmee het record van de Ferrari 599XX – dat maar een paar maanden eerder werd gezet – met meer dan tien seconden werd verpulverd.

De discussie over de geldigheid van het record is niet meer relevant. De Porsche 911 GT2 RS deed het rondje 0,2 seconden sneller – en die heeft een kenteken. Wat de indrukwekkendheid van Porsches record nog even extra benadrukt.

Of het exact deze Pagani Zonda R was die op die zomerochtend de Groene Hel trotseerde, durven we niet met zekerheid te zeggen, door het gebrek aan kenteken. Alle stickers komen overeen, dat wel. En hoeveel van de 15 Zonda R’s rijden er nou met zulke stickers? Dezelfde dealer verkoopt ook de Bugatti Chiron-persauto’s die je kent van alle foto’s. We sluiten niets uit.

Specificaties Pagani Zonda R

De 6,0-liter V12 produceert 750 pk en 710 Nm koppel. In 2,7 seconden sprint de Zonda R naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. Oh, en hij is te luid voor de meeste circuits. De prijs? Die is op aanvraag. Nieuw kostte de Pagani Zonda R 1,5 miljoen euro. Wat tegenwoordig een belachelijk koopje zou zijn. Verwacht een veelvoud daarvan. Hij staat in Duitsland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)