Wisten wij ook niet, maar blijkbaar zijn nieuwe auto’s sinds begin dit jaar 5 euro goedkoper geworden. De recyclingbijdrage kromp van 35 naar 30 euro per nieuwe auto. Voor importauto’s gold deze bijdrage nog niet, maar vanaf morgen wel. Voor elke geïmporteerde auto die (voor het eerst) op Nederlands kenteken komt, moet 30 euro worden bijgedragen voor de recyclepot.

Wat gebeurt er met de recyclingbijdrage?

De recyclingbijdrage gaat in het potje van ARN, een brancheorganisatie die ooit is opgericht door de Bovag en drie andere partijen. ‘Dankzij het geld dat wordt geïnd met de recyclingbijdrage kan ARN samen met zo’n 300 recyclingpartners door heel Nederland auto’s verantwoord en hoogwaardig recyclen’, meldt ARN.

Over welke bedragen praten we?

Volgens dataleverancier VWE importeerden we in Nederland vorig jaar 237.816 auto’s. Als we dit jaar net zoveel auto’s uit het buitenland plukken, dan komt er ruim 700.000 euro extra in het recyclepotje. Onder meer door de recyclingbijdrage kunnen bedrijven auto’s voor 98 procent recyclen.

Vroeger noemden ze het de verwijderingsbijdrage, misschien dat dat je iets zegt. Omdat de bedrijven tegenwoordig zo efficiënt auto’s uit elkaar kunnen sleutelen, daalde de bijdrage dus naar 30 euro aan het begin van dit jaar. Om het recht te trekken, betaal je voor een importauto nu ook 30 euro recyclingbijdrage. Die auto zal namelijk ook ooit op de schroothoop belanden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)