De Europese Commissie, het Europees Parlement en de raad van ministers hebben een verse lijst regels voor nieuwe auto’s in Europa samengesteld. Autofabrikanten zijn verplicht om in 2022 aan deze regels te voldoen voor alle auto’s die ze binnen Europa willen verkopen.
Wat zijn de regels voor nieuwe auto’s in 2022?
Een slimme snelheidsassistent die de bestuurder helpt om zich aan de maximumsnelheid te houden, wordt verplicht, samen met noodremsystemen en een parkeerhulp (camera of sensoren). Elke nieuwe auto moet een voorbereiding krijgen voor een alcoholslot, zodat dit eenvoudig gemonteerd kan worden.
Een rijstrookassistent en betere veiligheidsgordels zijn ook verplicht. Een zwarte doos, zoals je die ook hebt in vliegtuigen, zal ook geïntroduceerd worden. De zwarte doos slaat gegevens op die bij een ongeval gecheckt kunnen worden, als het ondanks de nieuwe veiligheidsmaatregelen dan toch misgaat.
Waarom moeten auto’s aan de nieuwe regels voldoen?
Brussel wil een flinke reductie van het aantal verkeersdoden en -gewonden. Tegen 2038 moeten er 140.000 minder mensen zwaargewond raken in het verkeer. Het aantal verkeersdoden, dat is nu 25.000 per jaar, moet ook flink teruggedrongen worden. Volgens de EU is 90 procent van alle ongevallen terug te voeren op menselijke fouten en zullen deze maatregelen helpen om deze te voorkomen.
De regels moeten dezelfde impact hebben als de verplichting van autogordels, om maar iets te noemen. Significant, dus. Veel nieuwe auto’s hebben (een aantal van) deze systemen al aan boord. Nu kun je ze vaak nog uitschakelen. De vraag is of dat zo blijft bij de nieuwe auto’s in 2022.
Het voorstel van nieuwe veiligheidsvoorzieningen moet nog formeel door het Europees Parlement en de raad van ministers worden bekrachtigd, zegt de NOS.
Reacties