Door Porsche ontwikkelde remschijf roest niet

Een doorn in het oog voor velen: vliegroest op je remschijf. Porsche deed er wat aan, maar dat was nogal een karwei

Een flinke regenbui is genoeg om je remmen die van een schuurvondst te laten imiteren. Na een keer goed remmen verdwijnt de vliegroest, maar waar het remblok de schijf niet raakt, blijft het zitten. Niet heel chic – en zeker niet op een Porsche.

Daarom zette Porsche zijn wetenschappers aan het werk om Porsche Surface Coated Brake (PSCB) uit te vinden. En dat bleek nogal een ellendige klus. ‘Geloof me,’ verzucht remmendeskundige Dr. Matthias Leber, ‘de ontwikkeling heeft heel lang geduurd. Anders hadden we deze remmen al veel eerder aangeboden.’

Coating

De coating bestaat uit wolfraamcarbide, na diamant een van de hardste materialen op aarde en zo’n tien keer harder dan gietijzer. Een remschijf volledig uit wolfraamcarbide optrekken zou extreem prijzig zijn. En de stof verbinden aan gietijzer, dat is (nog) niet mogelijk.

Daarom schiet Porsche laserstralen op een stalen remschijf af om een specifiek oppervlak te creëren waar het spul goed op hecht. De coating is slechts één honderdste van een millimeter dik. Reguliere remblokken krijgen niet genoeg grip door het gladde oppervlak. Daarom maakt Porsche speciale remblokken met microscopische ankertjes.

Nog meer voordelen?

De remmen doen niet veel onder voor hun koolstof-keramische tegenhangers, maar kosten slechts een derde daarvan. Bovendien slijten ze minder snel en komt er dan ook nauwelijks remstof van af. De vraag is natuurlijk hoeveel je nog aan de coating hebt als de remschijf wat is ingesleten.

De Porsche Cayenne Turbo is voor nu de enige auto met deze nieuwe remmen. Met een beetje geluk wordt de techniek betaalbaarder met de jaren, en vind je het spul straks ook op je nieuwe c-segmenter.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken